Gjest 1953-modell Skrevet 8. oktober 2001 Del Skrevet 8. oktober 2001 Jeg har i lengre tid, ca. 6 mnd. hatt smerter under hele fotsålen om morgenen når jeg setter bena ned fra sengen. Det går over etter en stund. I de siste dager har smertene ikke gitt seg - jeg har vondt hele dagen. Jeg trener vanligvis på SATS men vil ikke fortsette før disse smertene har gitt seg. Min mor - som var alkoholmiss-bruker - var meget plaget med urinsyregikt i benene sine de siste årene hun levde. Min søster har fått leddgikts-betennelse i hele kroppen i voksen alder. Er jeg iferd med å utvikle leddgiktsbetennelse jeg og? Jeg har forhørt meg (før jeg hadde disse smertene) hos min lege om det er mulig å forutse om man er disponibel for å få leddgiktsbetennelse men det finnes ingen prøver som kan gi svar før man har fått det. Håper å høre fra Dere. Hilsen Kristin. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36509-fots%C3%A5len-smerter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed Skrevet 9. oktober 2001 Del Skrevet 9. oktober 2001 Det er vanskelig å si hva som er årsaken til plagene dine, men her er et tidligere spørsmål/svar som kanskje kan være av interesse: "Sporer i foten. Jeg er en kvinne som har fått "sporer" som vokser i begge helene. Jeg har vært hos lege som sa at det var vanskelig å gjøre noe med og at operativt inngrep ikke alltid var vellykket. Jeg har smerter og er veldig stiv når jeg går. Jeg har ikke hørt om andre med samme plager. Derfor hadde det vært fint om jeg kunne fått vite din erfaring med denne lidelsen. Kan det føre til invalidisering ? Ut i fra beskrivelsen i brevet ditt er det grunn til å tro at du har en betennelse i den bindevevshinnen som holder fotbuen oppe. Denne hinnen er festet dypt under huden fortil på helen. Typiske symptomer er smerter når man står og går. Smertene stråler gjerne framover på innsiden av foten. Tilstanden er vanlig og de fleste blir bra etterhvert. Det lønner seg vanligvis å bruke en innleggsåle som beskytter det ømme partiet og støtter fotbuen. Det hjelper også å gjøre helen på skoen litt høyere slik at kroppsvekten bringes framover mot tærne. Derved minsker draget i bindevevshinnen. Et betenelsesdempende legemiddel i form av tabletter eller sprøyte er verdt å forsøke. Røntgenbehandling er også en mulighet. Hvis dette ikke er tilstrekkelig og man har mye plager, vil et operativt inngrep hvor man løsner den betente hinnen ofte være en god løsning." 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36509-fots%C3%A5len-smerter/#findComment-139792 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.