Gå til innhold

Dobbeltdepresjon


Gjest undreren

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dobbel depresjon er noe du kan få hviss du har dysthymi.

Klinisk depresjon: Må ha vart i 2 uker med en betydelig grad av hemming. Gir søvnforstyrelser, du merker det garantert når du har det!

Dysthymi : Kronisk lett depresjon. Må ha vart i minst 2 år. Under disse 2 årene må det AlDRIG ha vært en periode med godt humør lengere enn 2 måneder. Denne tilstanden kommer snikende, og man har den uten å vite at noe er galt. En kan fungere men har lite energi, er tiltaksløs, og er tungsindig mesteparten av tiden, mesteparten av dagene hele året.

Spør hviss det er noe mer, jeg har hatt DD noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbel depresjon er noe du kan få hviss du har dysthymi.

Klinisk depresjon: Må ha vart i 2 uker med en betydelig grad av hemming. Gir søvnforstyrelser, du merker det garantert når du har det!

Dysthymi : Kronisk lett depresjon. Må ha vart i minst 2 år. Under disse 2 årene må det AlDRIG ha vært en periode med godt humør lengere enn 2 måneder. Denne tilstanden kommer snikende, og man har den uten å vite at noe er galt. En kan fungere men har lite energi, er tiltaksløs, og er tungsindig mesteparten av tiden, mesteparten av dagene hele året.

Spør hviss det er noe mer, jeg har hatt DD noen ganger.

Då er det nok DD eg har... Noko håp for det, då?? Eg syns det virker tungt å komme ut av det. Dei tungsindige tankane har liksom festa seg sånn.. Bekymringer, bekymringer dagen, vekene, og mnd. lang... :o(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då er det nok DD eg har... Noko håp for det, då?? Eg syns det virker tungt å komme ut av det. Dei tungsindige tankane har liksom festa seg sånn.. Bekymringer, bekymringer dagen, vekene, og mnd. lang... :o(

Etter det du sier nå høres det ut som dysthymi. En dobbel depresjon er så alvorlig at du ikke bare føler deg tungsindig.

Hvis du har dysthymi råder jeg deg til å søke hjelp, da livet kan bli mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det du sier nå høres det ut som dysthymi. En dobbel depresjon er så alvorlig at du ikke bare føler deg tungsindig.

Hvis du har dysthymi råder jeg deg til å søke hjelp, da livet kan bli mye bedre.

OK, eg las visst ikkje innlegget ditt godt nok. Trudde du beskreiv DD der du beskreiv Dysthymi.

Men kva ER DD for noko då??

(Eg går forresten til samtale-terapi)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

OK, eg las visst ikkje innlegget ditt godt nok. Trudde du beskreiv DD der du beskreiv Dysthymi.

Men kva ER DD for noko då??

(Eg går forresten til samtale-terapi)

Dobbeltdepresjon er når en person som har en dystymi, på toppen får en forverring slik at kriteriene for depressiv episode også oppfylles.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dobbeltdepresjon er når en person som har en dystymi, på toppen får en forverring slik at kriteriene for depressiv episode også oppfylles.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Deppresiv episode? Kva er det då?

Eg har gått meir eller mindre i ein lang depresjon i 5 år. Den svartaste perioda er heldigvis overstått, men kavar i håplaushet og bekymringar. Ingen glede.

Kva vil må komme ekstra? Eg føler at alt topper seg for tida. Sønnen min har store problemer og skal til psykolog. Vi krangler og han har store raserianfall. Eg er aleine med han og en baby på 5 mnd. Føler at eg ikkje har noko å gå på lenger, og er redd eg ikkje skal klare det meir.

Føler meg temmelig på randen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...