Gå til innhold

er det mulig ...??

Gjest trøste og bære ...

Anbefalte innlegg

Gjest trøste og bære ...
Skrevet

Er bipolar, men lprøver så godt jeg kan å leve et helt vanlig liv med jobb, familie og fritid som alle andre takket være riktige medisiner. Var hos psykoligen i dag, og gjett hva ...??

Hun sa at det var nye regler og alle som brukte Seroquel eller liknende medisiner måtte SØKE om å få lov til å kjøre bil. Videre var det sånn at man ikke kunne kjøre bil i den perioden søknaden ble behandlet. Er det mulig ...? Hvordan i allverden skal jeg komme meg på jobb? Bor i byen og jobber langt pokkerivold ute på landsbygda uten offentlig kommunikasjon. Bare lurer ....

Psykologen var like oppgitt og sa at hun/jeg fikk la være å søke i påventa av at en eller annen fant på noe lurt slik at regelverket kunne unngås. Snakk om dusteopplegg!

Fortsetter under...

Gjest trøste og bære
Skrevet

Jeg tror dette er avhengig av dose.

Det er skrevet mye om dette tidligere her, søk på førerkort og se hva du finner. Jeg vet jeg postet linken til reglementet en gang, men finner det selvfølgelig ikke nå.

Her er en kortversjon:

http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00016/Helsekrav_til_f_rerk_16262a.pdf

Jeg vet bare at jeg har brukt disse medisinene i to år, at de virker, og at dosen er for stor til å unnslippe regelverket. Tror gransa var 100 mg Seroquel og jeg bruker 600. Har aldri hørt noe om dette før ...

Skrevet

Jeg vet bare at jeg har brukt disse medisinene i to år, at de virker, og at dosen er for stor til å unnslippe regelverket. Tror gransa var 100 mg Seroquel og jeg bruker 600. Har aldri hørt noe om dette før ...

Det sier jo nesten seg selv at hvis du bruker 6 (!) ganger grense-dosen, så bør du ikke være i trafikken før det er undersøkt om det er trygt, før du rammer andre uskyldige eller deg selv.

Alene det at du ikke ser det selv, peker jo mot at du bør la bilen stå, til dette er undersøkt.

Med vennlig hilsen

Gjest Svarttrost
Skrevet

De nye reglene ble innført i fjor sommer. Mye spetakkel...

Gjest trøste og bære
Skrevet

Det sier jo nesten seg selv at hvis du bruker 6 (!) ganger grense-dosen, så bør du ikke være i trafikken før det er undersøkt om det er trygt, før du rammer andre uskyldige eller deg selv.

Alene det at du ikke ser det selv, peker jo mot at du bør la bilen stå, til dette er undersøkt.

Med vennlig hilsen

Jammen herregud ...

Jeg merker da ikke noe til disse medisinene dagen etter når jeg tar dem om kvelden.

Alternativet er å slutte å ta dem og i vente på at manien setter inn. Da blir jeg sikkert trygg i trafikken!

Annonse

Gjest trøste og bære
Skrevet

Jammen herregud ...

Jeg merker da ikke noe til disse medisinene dagen etter når jeg tar dem om kvelden.

Alternativet er å slutte å ta dem og i vente på at manien setter inn. Da blir jeg sikkert trygg i trafikken!

Psykologen mente at dette bare var en formalitet, men det er ventetiden som bekymrer meg. Da sånne saker behandles av det offentlige, regner jeg med å være uten lappen i lange tider.

Skrevet

Jammen herregud ...

''Jeg merker da ikke noe til disse medisinene dagen etter når jeg tar dem om kvelden.''

Du tror kanskje ikke at du merker det, men 12 timer etter du tar den er du fremdeles 3 ganger over grensen for noe av det.

''Alternativet er å slutte å ta dem og i vente på at manien setter inn. Da blir jeg sikkert trygg i trafikken!''

Et fornuftig menneske forstår jo at alternativet er å parkere bilen inntil det er avklart hvorvidt det er trygt. Tar du 6 ganger grense-dosen virker det fornuftig å sjekke det grunndig FØRST.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Psykologen mente at dette bare var en formalitet, men det er ventetiden som bekymrer meg. Da sånne saker behandles av det offentlige, regner jeg med å være uten lappen i lange tider.

Vel, er ikke det bedre enn å risikere en ulykke, eller bli stoppet, og så finner noen ut og du blir holdt ansvarlig for å kjøre ulovlig?

Med vennlig hilsen

Gjest Svarttrost
Skrevet

Jammen herregud ...

Spikeren på hodet, det er akkurat dette debatten rundt dette har dreid seg om.

Skrevet

Spikeren på hodet, det er akkurat dette debatten rundt dette har dreid seg om.

''Spikeren på hodet,''

Å ha førerkort fordrer faktisk et MEGET stort ansvar. Ulykker i trafikken, svært mange relatert til rus, medisiner og alkohol, dreper mange ganger flere mennesker i Norge enn mord.

600 mg Seroquell er 6 (!) ganger dosen man skal søke for. Det sier seg selv at hvis man er 6 ganger over dosen så bør man tenke NØYE gjennom dette.

Med vennlig hilsen

Gjest Svarttrost
Skrevet

''Spikeren på hodet,''

Å ha førerkort fordrer faktisk et MEGET stort ansvar. Ulykker i trafikken, svært mange relatert til rus, medisiner og alkohol, dreper mange ganger flere mennesker i Norge enn mord.

600 mg Seroquell er 6 (!) ganger dosen man skal søke for. Det sier seg selv at hvis man er 6 ganger over dosen så bør man tenke NØYE gjennom dette.

Med vennlig hilsen

Selv blir jeg noen gang slått ut av 25 mg, andre ganger er jeg like pigg etter 900 mg.

Hvordan en reagerer på medikamenter er individuelt, noe det ikke åpnes opp for i dette direktivet.

Skrevet

Selv blir jeg noen gang slått ut av 25 mg, andre ganger er jeg like pigg etter 900 mg.

Hvordan en reagerer på medikamenter er individuelt, noe det ikke åpnes opp for i dette direktivet.

Vel, da må man kjempe for å finne en måte man kan teste individuelt, osv.

Jeg tror du er enig i at man ikke kan ha et system hvor man bare selv finner ut om det er OK at man kjører.

Med vennlig hilsen

Annonse

Gjest Svarttrost
Skrevet

Vel, da må man kjempe for å finne en måte man kan teste individuelt, osv.

Jeg tror du er enig i at man ikke kan ha et system hvor man bare selv finner ut om det er OK at man kjører.

Med vennlig hilsen

Nei, selvfølgelig ikke.

Men en leges vurdering burde holde, det ville spart staten for en masse byråkrati, og den enkelte for frustrasjoner.

Skrevet

Nei, selvfølgelig ikke.

Men en leges vurdering burde holde, det ville spart staten for en masse byråkrati, og den enkelte for frustrasjoner.

Men en lege kan ikke bare "se" sånn.

Selv om han/hun kunne teste reaksjonstid osv. på kontoret, så er det jo ingen garanti for at pasienten faktisk har tatt tabletten i riktig dose først.

Det er akkurat som med alkohol - enkelte kunne nok kjørt med mer enn 0,2 promille, men man setter en felles grense for alle.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ja, det er mulig, og jeg må si meg enig med Sør om at dette er et nødvendig tiltak. Myndighetene driver og jobber med saken for å luke bort farlige sjåfører og bevisstgjøre oss som i perioder kan være i grenseland. Ett sted på de begynne.

Jeg mener å ha lest at 100-300 mg er problemfritt, men de har tre eller fire grader av det, og en av gradene tror jeg det var noe med spesialistuttalelse...husker ikke helt.

Har selv en søknad inne som ble postet for to uker siden, venter på svar. Jeg får ta det som eventuelt kommer, men gidder ikke bruke energi på det før jeg eventuelt trenger. Slik er reglene, hvis jeg får et negativt svar, får jeg heller bruke tid på å sjekke ut klagemuligheter da. Ikke noe poeng i å bruke energi på dette enda.

Det er ingen menneskerett å få lov til å kjøre bil. det er imidlertid en menneskerett å kunne bevege seg utendørs uten fare for å bli meid ned av en (av en eller annen grunn) uoppmerksom sjåfør.

Gjest trøste og bære
Skrevet

Vel, er ikke det bedre enn å risikere en ulykke, eller bli stoppet, og så finner noen ut og du blir holdt ansvarlig for å kjøre ulovlig?

Med vennlig hilsen

Jaja, da er det i verste fall over og ut med jobben. Tror like gjerne jeg søker om trygd med en gang, eller kanskje yrkesrettet attføring?

Så vidt meg bekjent vokser ikke jobber på trær.

Skrevet

Jaja, da er det i verste fall over og ut med jobben. Tror like gjerne jeg søker om trygd med en gang, eller kanskje yrkesrettet attføring?

Så vidt meg bekjent vokser ikke jobber på trær.

Nei, men det er tross alt bedre å være uten en jobb, enn å ha drept et menneske i en bilulykke fordi du har tatt mer medisiner enn lov, og bli sendt i fengsel.

Du kan vel muligvis også flytte til et sted med offentlig transport?

Med vennlig hilsen

Gjest trøste og bære
Skrevet

Nei, men det er tross alt bedre å være uten en jobb, enn å ha drept et menneske i en bilulykke fordi du har tatt mer medisiner enn lov, og bli sendt i fengsel.

Du kan vel muligvis også flytte til et sted med offentlig transport?

Med vennlig hilsen

Det var lurt!

Jeg selger huset, sier opp kjæresten, drar ungene ut av skolen og flytter.

Lurer på hva andre gjør i påventa av at søknaden blir behandlet.

Skrevet

Det var lurt!

Jeg selger huset, sier opp kjæresten, drar ungene ut av skolen og flytter.

Lurer på hva andre gjør i påventa av at søknaden blir behandlet.

Du kan like det eller ei, men:

1) Du skal følge loven. Det skal alle.

2) Du får snakke med legen din, og finne en løsning. F. eks. at dere skriver et hastebrev om dispensasjon, begrunnet med behov for bil i hverdagen.

3) Du bør ta andres liv og helse seriøst nok til å forstå at men ikke bare uten videre kjører rundt med 6 ganger grenseverdien.

====

''Det var lurt! Jeg selger huset, sier opp kjæresten, drar ungene ut av skolen og flytter. ''

Hva hadde du tenkt å gjøre hvis du blir tatt av politiet etter en ulykke, og dette kommer frem og du risikerer fengsel?

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...