Gå til innhold

NAV presser meg, har fått sykemelding nå

Anbefalte innlegg

Gjest Fredsom
Skrevet

Pga. depresjon og selvmordstanker. NAV har presset meg til en jobb jeg ikke trives i, og de gir seg ikke. Vil de komme på andre tanker nå som jeg har fått sykemelding?

Gjest xbellax
Skrevet

Det er endel ting jeg ikke skjønner her.Hva er feil med jobben du har nå, hvorfor trives du ikke? Hva kommer du fra, -har du feks vært syk de siste 15 årene eller har du møtt veggen nylig. Hvorfor må det være akkurat konkret denne jobben (som de presser deg på)? Hvor blir det av din stemme, har du fortalt Nav at du mistrives, har du gitt dem andre alternativer til ting og steder du kunne tenke deg? Via Nav og jeg mener det heter "vilje viser vei" kan du legge frem ønsker på steder du kan tenke deg å jobbe, og få hjelp til å få en fot innenfor samt oppfølging, er det dette du er med på?

I kontakt med Nav er du prisgitt den saksbehandlere som har deg, men mye avhenger også av deg at du er i stand til å å ytre dine meninger på en direkte og tydelig måte.

Skrevet

Har du en formening om hva du ønsker å gjøre utdanning/jobb og hvilken type jobb du kan trives med? Hvor stor stillingsprosent tror du det er realistisk å begynne med?

Du stiller langt sterkere både personlig og i forhold NAV om du har en formening om hva du vil, ikke bare hva du ikke vil.

mvh

Gjest Lakota
Skrevet

Har du en formening om hva du ønsker å gjøre utdanning/jobb og hvilken type jobb du kan trives med? Hvor stor stillingsprosent tror du det er realistisk å begynne med?

Du stiller langt sterkere både personlig og i forhold NAV om du har en formening om hva du vil, ikke bare hva du ikke vil.

mvh

''hva du vil,''

Har det med vilje å gjøre, kan man bestemme om man vil ha sykdom eller ikke?

Hva om man vil men ikke klarer?

Gjest Hulderen
Skrevet

Hvis legen din har gitt deg sykemelding bare fordi du mistrives i en jobb, så er det misbruk.

Skrevet

''hva du vil,''

Har det med vilje å gjøre, kan man bestemme om man vil ha sykdom eller ikke?

Hva om man vil men ikke klarer?

''Har det med vilje å gjøre, kan man bestemme om man vil ha sykdom eller ikke?

Hva om man vil men ikke klarer?''

Man kan ville uten og klare. Man kan også være i stand til å klare, men mangle vilje.

Trådstarter skriver om en jobb h*n ikke trives i. Ikke at vedkommende ikke er i stand til å gjøre noen som helst jobb. Årsaken til vantrivselen får vi heller ikke vite.

Derfor kan det være hensiktsmessig å spørre om vedkommende har en formening om hva h*n ønsker å gjøre i stedet.

mvh

Skrevet

Hvis legen din har gitt deg sykemelding bare fordi du mistrives i en jobb, så er det misbruk.

''Hvis legen din har gitt deg sykemelding bare fordi du mistrives i en jobb, så er det misbruk.

''

Jeg tror ikke sykemelding er den beste løsningen i en slik situasjon. Men i en fase med selvmordstanker , opplevd som forårsaket av mistrivsel på jobben, så synes jeg ikke det er misbruk.

Gjest Lakota
Skrevet

''Har det med vilje å gjøre, kan man bestemme om man vil ha sykdom eller ikke?

Hva om man vil men ikke klarer?''

Man kan ville uten og klare. Man kan også være i stand til å klare, men mangle vilje.

Trådstarter skriver om en jobb h*n ikke trives i. Ikke at vedkommende ikke er i stand til å gjøre noen som helst jobb. Årsaken til vantrivselen får vi heller ikke vite.

Derfor kan det være hensiktsmessig å spørre om vedkommende har en formening om hva h*n ønsker å gjøre i stedet.

mvh

''Man kan ville uten og klare. Man kan også være i stand til å klare, men mangle vilje.''

Har ikke tenkt slik på det. Men virker som nav virkelig presser folk, vet om to som har søkt ufør men begge fikk avslag. Vet at de sliter noe veldig, forstår det ikke. De sier det ikke men vet de tenker "Hvorfor fikk hun da"....dvs meg!

Orker ikke fortelle alle detaljer heller, men tror jeg hadde fått ufør selv om det var i dag. Er jo bare tre år siden jeg fikk full ufør. Og jeg vil men klarer ikke, og det er forferdelig!!!

Skrevet

''Man kan ville uten og klare. Man kan også være i stand til å klare, men mangle vilje.''

Har ikke tenkt slik på det. Men virker som nav virkelig presser folk, vet om to som har søkt ufør men begge fikk avslag. Vet at de sliter noe veldig, forstår det ikke. De sier det ikke men vet de tenker "Hvorfor fikk hun da"....dvs meg!

Orker ikke fortelle alle detaljer heller, men tror jeg hadde fått ufør selv om det var i dag. Er jo bare tre år siden jeg fikk full ufør. Og jeg vil men klarer ikke, og det er forferdelig!!!

Du har rett i at NAV noen ganger legger et feil og destruktivt press på syke mennesker.

På den andre siden hender det at folk kan trenge seg et realt spark bak for å komme i gang. Å gå utenfor komfortsonene er sjeldent behagelig og ofte skremmende.

Hva som er riktig for trådstarter, vet selvfølgelig ikke jeg. I de fleste tilfeller er det uansett nyttig å tenke gjennom hva man vil. Ikke bare hva man ikke vil.

mvh

Gjest Lakota
Skrevet

Du har rett i at NAV noen ganger legger et feil og destruktivt press på syke mennesker.

På den andre siden hender det at folk kan trenge seg et realt spark bak for å komme i gang. Å gå utenfor komfortsonene er sjeldent behagelig og ofte skremmende.

Hva som er riktig for trådstarter, vet selvfølgelig ikke jeg. I de fleste tilfeller er det uansett nyttig å tenke gjennom hva man vil. Ikke bare hva man ikke vil.

mvh

''I de fleste tilfeller er det uansett nyttig å tenke gjennom hva man vil. Ikke bare hva man ikke vil.''

Det har du rett i.

Gjest Fredsom
Skrevet

Hvis man får tanker om å begå selvmord regnes man vel pr. definisjon som syk?

Gjest bare noen tanker
Skrevet

Joda, i mange tilfeller så.

Men så er det også de tilfellene hvor disse tankene kan komme mer enn ett par ganger i løpet av kort tid(mnd)

Man kan ikke alltid ta hensyn til disse tankene, så lenge det bare er tanker.(kommer an på alvorligheten og da)

Skjønner at mistrivsel ikke bedrer for mye på det psykiske plan, men det er da du evt kan be om redusert tid på jobb, være på offensiven og be om noe annet eller noe sånt

Jeg har selvmordstanker når jeg er nede,(Har Bipolar Lidelse) for meg vil det si ca.10 av 12mnd +/- i året. Det kan ikke stoppe meg fra å prøve forskjellige tiltak og å komme meg ut i noe.

Håper du finner ut av det - og ja, NAV pusher altfor mye i mange tilfeller,

Jeg skal ha møte med NAV neste uke - gruer meg veldig!

Et tips - på møte burde du kanskje ha med deg noen? som vet hva du vil og føler, slik at hvis du ikke klarer formidle hva du vil/ønsker osv. kan få hjelp til nettopp dette..Ofte føler man seg bra liten på sånne ting-lett og bli overkjørt.

Lykke til med å få det bedre på arbeidsplassen og evt andre tiltak :-)

Skrevet

''Hvis man får tanker om å begå selvmord regnes man vel pr. definisjon som syk?''

Diagnosekriteriene i den medisinske verden kjenner jeg ikke godt nok til.

I mitt hode vil jeg ikke automatisk tenke at noen er syke(re) fordi de har selvmordstanker. Dessuten er det et stykke mellom selvmords_tanker_ og selvmords_planer_.

Det kan være et uttrykk for sinne, frustrasjon, protest, opprør, flukt, selvmedlidenhet, ansvarsfraskrivelse, vanetenkning og mye mer. Hvordan jeg vil oppfatte det henger sterkt sammen med person og situasjon.

At man får selvmordstanker betyr ikke nødvendigvis at man bør unngå alle situasjoner som ser ut til å utløse selvmordstankene. Noen ganger vil det være mer fornuftig og forsette med det man gjør og heller angripe tankemønsteret. Hva som er riktig for deg i dette tilfellet har jeg ingen sterk mening om.

Om du har en tendens til å få selvmordstanker ved de fleste typer stress, motgang og ubehag, er kanskje dette noe du vil ha nytte av å jobbe med både i terapi og i hverdagen.

mvh

Skrevet

''Hvis man får tanker om å begå selvmord regnes man vel pr. definisjon som syk?

''

Ikke nødvendigvis syk, men kanskje umoden?

Husker en fastlege som fikk en forespørsel om sykemelding fra en person som syntes "livet var grusomt fordi alt var vanskelig på jobben". Legens kontante svar var at "Nei, du får ikke sykemelding for dette. Det er jo sånn du pleier å reagere."

Håper du har en behandler som hjelper deg til å finne ut av hva du ønsker å holde på med, og at du og nav sammen kan finne en løsning.

Gjest Fredsom
Skrevet

''Hvis man får tanker om å begå selvmord regnes man vel pr. definisjon som syk?

''

Ikke nødvendigvis syk, men kanskje umoden?

Husker en fastlege som fikk en forespørsel om sykemelding fra en person som syntes "livet var grusomt fordi alt var vanskelig på jobben". Legens kontante svar var at "Nei, du får ikke sykemelding for dette. Det er jo sånn du pleier å reagere."

Håper du har en behandler som hjelper deg til å finne ut av hva du ønsker å holde på med, og at du og nav sammen kan finne en løsning.

Jeg fikk heldigvis sykemelding. Nytter ikke å snakke med NAV, han står på sitt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...