Gå til innhold

Psykologen sykemeldt

Anbefalte innlegg

Gjest toban
Skrevet

Jeg turte endelig be om hjelp og fikk en psykolog som virket helt grei. Var på noen timer.

Så blir denne sykemeldt. Når jeg treffer henne i andre settinger (bor på en liten plass), så hilser hun ikke, selv om jeg hilser på henne.

Jeg begynner å tro at jeg er årsaken til sykemeldingen. Kjenner jeg blir lei meg.

Fortsetter under...

Gjest xbellax
Skrevet

Løft blikket ditt litt, alt handler ikke om deg. Psykologen trenger også et privatliv. Hyggelig av deg å hilse kort men ikke ta deg nær av at vedkommende ikke hilser tilbake. Vedkommende er sykemeldt og det kan være det som gjør at hun kanskje ikke engang ser at du hilser eller registrerer det, mao vedkommende har endel å tenke på.

Gjest Høstløv
Skrevet

''Når jeg treffer henne i andre settinger (bor på en liten plass), så hilser hun ikke, selv om jeg hilser på henne. ''

Det betyr ganske enkelt at hun vil skille mellom privatliv og jobb.

Skrevet

Psykologen er i en yrkesrolle. Det er et prinsipp blant behandlere at de ikke skal ta kontakt med pasienter utenfor terapirommet med mindre pasienten selv tar initiativ.

Fordi hun er en spesiell rolle ovenfor deg så vil hun også være opptatt av å skille mellom psykologrollen og privatrollen. Å blande disse rollene kan skape problemer på flere områder, både i forhold til henne og i forhold til hennes pasienter.

Så det hun ikke innbyr til kontakt har ingenting med deg å gjøre, og ingenting du bør ta personlig. Så du får smøre deg med tålmodighet til hun er på plass igjen :).

Gjest togli
Skrevet

Jeg tror ikke hun har lov å ta initiativ til å hilse på deg pga taushetsplikten (har iallefall hørt at det er sånn for leger). Dette handler selvsagt ikke om deg som person!!

Gjest toban
Skrevet

Jeg tror ikke hun har lov å ta initiativ til å hilse på deg pga taushetsplikten (har iallefall hørt at det er sånn for leger). Dette handler selvsagt ikke om deg som person!!

Jeg skjønner at hun ikke skal ta initiativ, men når jeg tar initiativ så har hun hilst før. Nå bare viker blikket unna, hun overser aktivt.

Annonse

Gjest toban
Skrevet

Psykologen er i en yrkesrolle. Det er et prinsipp blant behandlere at de ikke skal ta kontakt med pasienter utenfor terapirommet med mindre pasienten selv tar initiativ.

Fordi hun er en spesiell rolle ovenfor deg så vil hun også være opptatt av å skille mellom psykologrollen og privatrollen. Å blande disse rollene kan skape problemer på flere områder, både i forhold til henne og i forhold til hennes pasienter.

Så det hun ikke innbyr til kontakt har ingenting med deg å gjøre, og ingenting du bør ta personlig. Så du får smøre deg med tålmodighet til hun er på plass igjen :).

Det er bare så rart at hun alltid har hilst på meg før når vi har truffes utenom kontoret. Nå har jeg truffet henne 2 ganger og hver gang har hun aktivt oversett meg. Det har ikke vært mulig at hun ikke har sett meg.

Gjest toban
Skrevet

''Når jeg treffer henne i andre settinger (bor på en liten plass), så hilser hun ikke, selv om jeg hilser på henne. ''

Det betyr ganske enkelt at hun vil skille mellom privatliv og jobb.

Jeg skjønner det. Det som er så rart er at hun alltid har hilst når vi har truftes før utenom kontoret. Som sagt, vi bor på en liten plass og vi trefes på flere steder. Nå har hun aktivt oversett meg. Det er ikke mulig at hun ikke har sett meg altså.

Gjest toban
Skrevet

Løft blikket ditt litt, alt handler ikke om deg. Psykologen trenger også et privatliv. Hyggelig av deg å hilse kort men ikke ta deg nær av at vedkommende ikke hilser tilbake. Vedkommende er sykemeldt og det kan være det som gjør at hun kanskje ikke engang ser at du hilser eller registrerer det, mao vedkommende har endel å tenke på.

Det kan jeg forstå. Det som er så rart er at hun alltid har hilst før når vi har truftes. Nå overser hun meg i situasjoner det er umulig at hun ikke har sett meg.

Skrevet

Det er bare så rart at hun alltid har hilst på meg før når vi har truffes utenom kontoret. Nå har jeg truffet henne 2 ganger og hver gang har hun aktivt oversett meg. Det har ikke vært mulig at hun ikke har sett meg.

Nå er hun sykemeldt og kanskje hun er redd for at pasientene som møter henne skal stille henne spm om det? Når hun er sykemeldt så vil folk lure på hvorfor , og å svare på slike ting som terapeut utenom terapirommet kan bli trøblete.

Terapeuter er mennesker de også. Hun har nok med sitt for øyeblikket og trenger tiden alene for å hente seg inn igjen.

Skrevet

Jeg skjønner at hun ikke skal ta initiativ, men når jeg tar initiativ så har hun hilst før. Nå bare viker blikket unna, hun overser aktivt.

Det viktigste å tenke på er at dette ikke har noe med deg å gjøre. Du vet ikke hva hun er sykemeldt for og kanskje hun er stresset og har dårlig samvittighet over at hun er sykemeldt. ( ikke slik å forstå at jeg mener at hun bør ha samvittighetskvaler).

Mange terapeuter føler at de har et stort ansvar for klienter, og kan derfor bli ekstra stresset og bekymret over å bli langvarig sykemeldt.

Så ikke legg så stor vekt på dette hilseritualet akurat nå. Vent til hun er tilbake igjen.

Gjest xbellax
Skrevet

Det kan jeg forstå. Det som er så rart er at hun alltid har hilst før når vi har truftes. Nå overser hun meg i situasjoner det er umulig at hun ikke har sett meg.

Enten registrerer hun det ikke selv om hun ser deg, eller så vil hun svært ønskelig være i fred. Det har ikke noe med deg å gjøre.

Skrevet

'' Nå bare viker blikket unna, hun overser aktivt.

''

Jeg synes det er synd at ikke psykologen allerede fra starten av behandlingen var forutseende nok til å snakke med deg om det med kontakt/hilsing ved tilfeldige møter. Det å ikke få sin hilsen gjengjeldt er ganske sårende for de fleste, og jeg synes egentlig man bør ha sagt fra på forhånd dersom det er en strategi man finner hensiktsmessig.

Jeg synes med andre ord ikke det er rart om hennes manglende respons av typen et enkelt "hei", gjør deg usikker og lei.

Annonse

Gjest togli
Skrevet

Drit i det....dette handler ikke om deg, så slapp helt av :)

Skrevet

Kanskje hun rett og slett ikke har det bra?

Gjest Svarttrost
Skrevet

Hun har tydeligvis sitt å stri med, prøv å ikke tenke mer på det.

Gjest toban
Skrevet

Det viktigste å tenke på er at dette ikke har noe med deg å gjøre. Du vet ikke hva hun er sykemeldt for og kanskje hun er stresset og har dårlig samvittighet over at hun er sykemeldt. ( ikke slik å forstå at jeg mener at hun bør ha samvittighetskvaler).

Mange terapeuter føler at de har et stort ansvar for klienter, og kan derfor bli ekstra stresset og bekymret over å bli langvarig sykemeldt.

Så ikke legg så stor vekt på dette hilseritualet akurat nå. Vent til hun er tilbake igjen.

Jeg er nok enig med deg, men det er vanskelig å ikke føle det litt vondt.

Gjest toban
Skrevet

'' Nå bare viker blikket unna, hun overser aktivt.

''

Jeg synes det er synd at ikke psykologen allerede fra starten av behandlingen var forutseende nok til å snakke med deg om det med kontakt/hilsing ved tilfeldige møter. Det å ikke få sin hilsen gjengjeldt er ganske sårende for de fleste, og jeg synes egentlig man bør ha sagt fra på forhånd dersom det er en strategi man finner hensiktsmessig.

Jeg synes med andre ord ikke det er rart om hennes manglende respons av typen et enkelt "hei", gjør deg usikker og lei.

Det er godt med litt forståelse. Jeg tror ikke jeg hadde reagert slik om hun ikke hadde hilst på meg tidligere. Jeg skal likevel prøve å ikke ta det så personlig. Det er jo ikke sikkert det har noe med meg å gjøre.

Skrevet

Det er godt med litt forståelse. Jeg tror ikke jeg hadde reagert slik om hun ikke hadde hilst på meg tidligere. Jeg skal likevel prøve å ikke ta det så personlig. Det er jo ikke sikkert det har noe med meg å gjøre.

Jeg tror ikke det har noe med deg å gjøre i det hele tatt, men synes ikke det er noe rart at det gir deg en kjip opplevelse når du støter på henne.

Forhåpentligvis er hun snart tilbake i jobb og i "normal modus".

Skrevet

Jeg er nok enig med deg, men det er vanskelig å ikke føle det litt vondt.

Ja det forstår jeg. Kanskje det er flere pasienter som føler det samme?

Har du noen andre å prate med nå? Hvis en ikke får luftet tankene med noen så er det lett å bli paranoid og tenke at alt har med en selv å gjøre.

Det er alltid vondt når en slik person blir sykemeldt eller borte. Men ofte er det fornuftig av det å gjøre det fordi jobben til tider er veldig krevende. Hvis en person har blitt syk selv eller sliter med andre ting så er det vanskelig å gjøre en god jobb, og det vil gå ut over din behandling også. Så da er det riktig å ta en time out en periode.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...