Gå til innhold

Hvordan få oksesmåstek mørt?


Gjest Middagen.........

Anbefalte innlegg

Gjest Middagen.........

Skal lage det til middag. Tenkte steke kjøttet først på pannen, for så å koke det videre i brunsaus. Men hvordan blir det mørt nok? Har noen fremgangsmåte som garantert ikke blir mislykket?

Takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mormora

først brune kjøttet. Så koke det i kraft/vann.

Så når det er mørt kan du lage saus og ha det oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest luftslott

Har akkurat kosa meg med sosakjøtt, som er mye det samme. Det er så mørt at det smelter i munnen.

Mye er selvsagt avhengig av kvaliteten på kjøttet. Men selv lar jeg kjøttet koke lenge i kraft/vann etter at det er godt brunet. Tror det koker i minst 90 minutter. Smaker på det for å finne ut når det er mørt nok. Så tar jeg kjøttet ut av panna, steker løken gyllen og har oppi kjøtt, kraft, erter og gulrøtter i panna igjen sammen med konsentrert kraft. Brunsaus trengs ikke, det blir fin saus av dette når det bare koker litt inn. Eventuelt kan litt rødvin eller rømme røres inn på slutten for mer smak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Brun det på sterk varme slik at du lukker porene. La det så koke lenge i vann, gjerne over en time.

Bruk så kraften i sausen også.

Det er cluet rett og slett. Jeg bruker mye okse og hjortekjøtt som grytekjøtt og det ligger i bruningen og at det får koke lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har trykk-koker, den er verdt pengene sine altså. Kjøtt blir mørt på 20 minutter. Ser de er billigere nå enn for 30 år siden, men jeg tror det er stort sett utlendinger som bruker det.

http://www.jernia.no/k/ki.aspx?sku=618811

Jeg bruker det bl.a når jeg lager pinnekjøtt til jul og gryteretter

Trykkoker er genialt! Også til å koke ut kraft på bein, og til poteter... Har hatt i mange år. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykkoker er genialt! Også til å koke ut kraft på bein, og til poteter... Har hatt i mange år. :-)

Jeg har brukt min mye, sikkert flere ganger i uka da vi var fem og fire. Akkurat nå blir den bare brukt til selskap og jul, men jeg er så glad for at jeg har den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...