Gå til innhold

Utagering belønnes med resurser.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Madelenemies tråder om at hennes barn har i årevis har blitt utsatt for habituell vold fra en medelev har vakt sterkt engasjement.

Et hovedtema har vært hva som bør gjøres i forhold til den utagerende eleven.

Madelenemie har fullt forståelig fått nok og ønsker gutten vekk fra skolen.

Mange tar sterkt avstand fra dette og påpeker at den voldsutøvende gutten trenger hjelp. Noen foreslår å ansette en person i 100% stilling for å fotfølge ham.

Selv er jeg noe usikker på om den mest fraværende hjelpen i denne guttens liv har vært tydelige voksne som stiller konkrete krav og setter absolutte grenser. Samt sørger for heidundrende konsekvenser for uakseptabel adferd. Jeg vet ikke om problemet har vært for lite hjelp eller feil hjelp.

Uansett ser mange nå ut til å være villig til en nærmest ubegrenset resursbruk for å hjelpe eleven som utagerer. Et hovedmål er at eleven må slippe belastningen ved å måtte bytte skole.

Hvor skal disse resursene skal tas fra? Det er en kjenngjerning at skolene ikke har uutømmelige lønnsbudsjett. Et eller annet sted må pengene/timene komme fra. Skal noen få mer, vil andre få mindre.

Erfaringsmessig tas resursene fra de som sliter, men ikke utagerer. For alt vi vet (tenkt tilfelle) kan det i den samme klassen være en annen elev som sliter ennå mer faglig og på hjemmefronten. Og som har vært utsatt for vold i tillegg . Men han utagerer ikke og blir dermed sittende i sin krok. Ennå mer glemt enn før siden de få resursene han hadde blir omprioritert til den utagerende eleven.

Barn kan upåaktet gå gjennom barneskolen uten å lære annet enn at de ikke duger, så lenge de ikke utagerer. Er barna heldige har de foreldre som klarer å få dem over i spesialskoler når de skjønner at skolen ikke gjør annet enn å holde dem med godt snakk.

Noen vil sikkert hevde at det er helt galt og sette svake grupper/elever opp mot hverandre. Men i budsjettene, PPT- og BUP-køene kjemper de alt om de samme resursene. Og ofte er det ikke de med størst problemer, men de som skaper størst problemer som vinner fram.

Jeg tror vi trenger en revurdering av resursbruk i skolen. Ikke minst i forhold til hvor mye resurser vi skal bruke for å forskåne destruktive elever fra naturlige sviende konsekvenser av sine handlinger.

Alternativt må skolene få tilnærmet ubegrensede lønnsbudsjetter.

mvh

Fortsetter under...

• Svar 183
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

43

• Sør

37

• Spenol(1)

31

• tzatziki1365380058

16

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er egentlig meget enkel matematikk (i tillegg til menneskelige hensyn):

1) Hvor mye koster det å sette inn de tiltakene som er nødvendig mens han er i skolealder, og derved øke sjansene for at han blir en oppegående skattebetaler i fremtiden, eller

2) Hvor mye koster det samfunnet å risikere at han havner på skråplanet, og med en kriminell fremtid, med kostnader ikke bare av forbrytelsene, men også etterforskning, domstoler, fengsel, osv osv. (Samt trygt og manglende skatteinntekter for staten.)

Regnestykket er egentlig ikke så vanskelig.

===

At folk som har diagnoser får hjelp som de som ikke har diagnoser ikke får, er ikke mer "urettferdig" enn at en funksjonshemmet får f. eks. rullestol, mens andre ikke får.

Med vennlig hilsen

Skrevet

1) Hvor mye koster det å sette inn de tiltakene som er nødvendig mens han er i skolealder, og derved øke sjansene for at han blir en oppegående skattebetaler i fremtiden, eller

2) Hvor mye koster det samfunnet å risikere at han havner på skråplanet, og med en kriminell fremtid, med kostnader ikke bare av forbrytelsene, men også etterforskning, domstoler, fengsel, osv osv. (Samt trygt og manglende skatteinntekter for staten.)

===

At folk som har diagnoser får hjelp som de som ikke har diagnoser ikke får, er ikke mer "urettferdig" enn at en funksjonshemmet får f. eks. rullestol, mens andre ikke får.

Med vennlig hilsen

''Det er egentlig meget enkel matematikk (i tillegg til menneskelige hensyn):

Regnestykket er egentlig ikke så vanskelig.''

Du har altså ikke skjønt hovedpoenget.

De sammfunnsmessige og menneskelige kostnadene ved å la et ikke utagerende ADHD-barn, eller hva som nå måtte være årsaken til barnets problemer, gå til helevete er på sikt like høye som å ignorere det utagerende barnet.

Men en korsiktig tankegang gjør at man i det daglige ender opp med å prioritere det viktige foran det nødvendige.

Det er også betimelig å spørre seg om enhetsskolen, der alle skal knuses i samme kverna, er det som mest barnevennlig og kostnadseffektivt.

mvh

Skrevet

Jeg synes du har mange viktige synspunkter her.

Et annet problem med at en elev får lov til å utagere er at eleven kan dra andre elever med seg. Å utagere kan bli smittsomt.

At en elev må bytte skole kan være et varsko til andre elever med samme atferd.

Men jeg synes jo likevel at en slik elev også må få hjelp, men at hjelpen kan komme i fra andre instanser. Det blir helt feil om en elev med lærevansker, og en elev med atferdsvansker skal dele på de samme ressursene.

Det virker som om flere mener at irriterende besserwissere har godt av å bli satt på plass av andre elever. Jeg har ingen motforestillinger , men vi må lære barna akseptable måter å gi uttrykk for frustrasjon og irritasjon. Jeg omgås mange personer som jeg synes er svært irriterende, men jeg kan ikke ty til vold og trakassering selv om jeg blir frustrert.

Gjest togli
Skrevet

Det er ikke sikkert gutten trenger 100 % "vakt" på seg, men kanskje bare ekstra tilsyn i friminuttene. I timene følger jo lærer med hele tiden uansett.... Ekstra vakt i friminuttene koster ikke skolen ekstra, men det blir litt ekstra jobb for lærerne - noe som bør være mulig å få til.

Ellers interessant og viktig emne du tar opp!

Skrevet

''Det er egentlig meget enkel matematikk (i tillegg til menneskelige hensyn):

Regnestykket er egentlig ikke så vanskelig.''

Du har altså ikke skjønt hovedpoenget.

De sammfunnsmessige og menneskelige kostnadene ved å la et ikke utagerende ADHD-barn, eller hva som nå måtte være årsaken til barnets problemer, gå til helevete er på sikt like høye som å ignorere det utagerende barnet.

Men en korsiktig tankegang gjør at man i det daglige ender opp med å prioritere det viktige foran det nødvendige.

Det er også betimelig å spørre seg om enhetsskolen, der alle skal knuses i samme kverna, er det som mest barnevennlig og kostnadseffektivt.

mvh

''Det er også betimelig å spørre seg om enhetsskolen, der alle skal knuses i samme kverna, er det som mest barnevennlig og kostnadseffektivt.''

For et språk. Det er en latterlig beskrivelse av skolen i Norge.

Og ja, ironisk nok er det du skriver flere og flere grunner til at enhetsskolen er en god idé. Spesielt i Norge hvor man har så mange småskoler, at det i hvert fall ikke er sannsynlig at man får spesialskoler lokalt.

På toppen av det hele er overskriften din ("belønnes") ikke bare populistisk, men direkte misvisende. Det er som å si at en fotgjenger som blir overkjørt "belønnes" med gips.

Tilbake til saken: du kan være meget sikker på at det er langt BILLIGERE å sette inn en ekstralærer som kan hjelpe en elev til å få en utdanning (og senere jobb), enn alternativet (som vil fortsette resten av livet).

En liten kostnad nå sparer millioner senere.

Med vennlig hilsen

Annonse

Skrevet

===

Med vennlig hilsen

Jeg ser et annet regnestykke. La oss ta utgangspunkt i en elev med lærevansker som ikke har fått den hjelpen han kunne ha fått. Eller en elev med senskader etter vold og trakassering.

1)Hvor mye koster det samfunnet å betale trygd og andre stønader fordi personen ikke har kommet seg ut i ordinær jobb.

2) Hvor mye koster det samfunnet å rehabilitere en person som har blitt utsatt for grov trakassering i barndommen?

Det blir også et regnestykke. Hva som koster mest vet jeg ikke.

Skrevet

Men, er det noen grunn til å tro at det vil hjelpe for den utagerende elevens situasjon og oppførsel å bytte skole? Han må sannsynligvis ha en person på seg der også - kanskje etter en lengre periode med plaging av nye barn...

Skrevet

''Det er også betimelig å spørre seg om enhetsskolen, der alle skal knuses i samme kverna, er det som mest barnevennlig og kostnadseffektivt.''

For et språk. Det er en latterlig beskrivelse av skolen i Norge.

Og ja, ironisk nok er det du skriver flere og flere grunner til at enhetsskolen er en god idé. Spesielt i Norge hvor man har så mange småskoler, at det i hvert fall ikke er sannsynlig at man får spesialskoler lokalt.

På toppen av det hele er overskriften din ("belønnes") ikke bare populistisk, men direkte misvisende. Det er som å si at en fotgjenger som blir overkjørt "belønnes" med gips.

Tilbake til saken: du kan være meget sikker på at det er langt BILLIGERE å sette inn en ekstralærer som kan hjelpe en elev til å få en utdanning (og senere jobb), enn alternativet (som vil fortsette resten av livet).

En liten kostnad nå sparer millioner senere.

Med vennlig hilsen

'' Tilbake til saken: du kan være meget sikker på at det er langt BILLIGERE å sette inn en ekstralærer som kan hjelpe en elev til å få en utdanning (og senere jobb), enn alternativet (som vil fortsette resten av livet).''

Det spørs jo om det er nok med bare en ekstralærer eller om læreren må spesiell kompetanse på lærevansker for å hjelpe elelven. Et annet spørsmål er _hvor_ mye hjelp er nok for at eleven skal fullføre artium.

Skrevet

Jeg ser et annet regnestykke. La oss ta utgangspunkt i en elev med lærevansker som ikke har fått den hjelpen han kunne ha fått. Eller en elev med senskader etter vold og trakassering.

1)Hvor mye koster det samfunnet å betale trygd og andre stønader fordi personen ikke har kommet seg ut i ordinær jobb.

2) Hvor mye koster det samfunnet å rehabilitere en person som har blitt utsatt for grov trakassering i barndommen?

Det blir også et regnestykke. Hva som koster mest vet jeg ikke.

Begge disse vil jo få det bedre hvis den "utagerende" får ekstra oppfølging.

Så regnestykkene viser jo faktisk nettopp hvor nyttig det er hvis den utangerende får hjelp tidlig, slik at mobbing og forstyrrende adferd blir forhindret.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Men, er det noen grunn til å tro at det vil hjelpe for den utagerende elevens situasjon og oppførsel å bytte skole? Han må sannsynligvis ha en person på seg der også - kanskje etter en lengre periode med plaging av nye barn...

Nå finnes det spesialskoler for barn med atferdsvansker, men hvor lett det er å få innpass der vet jeg ikke.

Det kan jo tenkes at det å bytte skole virker avskrekkende på eleven. Kanskje det er da det går opp for han, hva han holder på med?

Skrevet

'' Tilbake til saken: du kan være meget sikker på at det er langt BILLIGERE å sette inn en ekstralærer som kan hjelpe en elev til å få en utdanning (og senere jobb), enn alternativet (som vil fortsette resten av livet).''

Det spørs jo om det er nok med bare en ekstralærer eller om læreren må spesiell kompetanse på lærevansker for å hjelpe elelven. Et annet spørsmål er _hvor_ mye hjelp er nok for at eleven skal fullføre artium.

Ja, la oss si at det må en spesiallærer til i noen år.

Sammenlig det med:

1) Eleven får jobb, og betaler skatt frem til pensjonsalderen.

2) Eleven handler på skråplanet, begår kriminelle handlinger, må til avrusning, må i fengsel, må ha trygd fra staten i 50 år, i tillegg til skader på samfunnet.

Hva tror du er billigst? Jeg tipper læreren.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ja, la oss si at det må en spesiallærer til i noen år.

Sammenlig det med:

1) Eleven får jobb, og betaler skatt frem til pensjonsalderen.

2) Eleven handler på skråplanet, begår kriminelle handlinger, må til avrusning, må i fengsel, må ha trygd fra staten i 50 år, i tillegg til skader på samfunnet.

Hva tror du er billigst? Jeg tipper læreren.

Med vennlig hilsen

Spørsmålet er om skolen har råd til en kompetent spesiallærer hvis alle ressursene og midlene brukes på eleven med atferdvansker.

Annonse

Skrevet

Spørsmålet er om skolen har råd til en kompetent spesiallærer hvis alle ressursene og midlene brukes på eleven med atferdvansker.

Vel, hvis denne eleven ellers forstyrrer undervisningen, så er svaret åpenbart "ja".

At skolen burde få bedre finansiering er også sant, men det endrer ikke på dette.

Derutover er det krav i opplæringsloven, som skolen er pålagt å følge.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er ikke sikkert gutten trenger 100 % "vakt" på seg, men kanskje bare ekstra tilsyn i friminuttene. I timene følger jo lærer med hele tiden uansett.... Ekstra vakt i friminuttene koster ikke skolen ekstra, men det blir litt ekstra jobb for lærerne - noe som bør være mulig å få til.

Men blir den utagerende elevens atferd løst med fotfølge eller blir et mere brannslukning?

Skrevet

Nå skriver jeg generelt.

I noen tilfeller skyldes vedvarende utagering rett og slett at eleven slipper for billig unna med det.

Ved å flytte elever kan man splitte negative miljøer. Det kan virke avskrekkende. Det finnes også muligheter for at gamle mønster ikke så lett lar seg gjenskape på en ny skole.

Slik det er nå ender man opp med at ofrene må bytte skole. Og det må da gi barn og unge helt feil signaler.

mvh

Skrevet

Hva som er den riktige løsningen i det konkrete tilfelle, vet jeg ikke.

Men jeg synes de som foreslår opp til 100% stilling på en utagerende elev, bør tenke gjennom hvilken enorm resursbruk dette er.

mvh

Gjest rettighet
Skrevet

Nå skriver jeg generelt.

I noen tilfeller skyldes vedvarende utagering rett og slett at eleven slipper for billig unna med det.

Ved å flytte elever kan man splitte negative miljøer. Det kan virke avskrekkende. Det finnes også muligheter for at gamle mønster ikke så lett lar seg gjenskape på en ny skole.

Slik det er nå ender man opp med at ofrene må bytte skole. Og det må da gi barn og unge helt feil signaler.

mvh

Jeg tror det å bytte skole er det beste for de som utagerer. på et nytt sted er det ikke elever som forventer utagering, dermed løser ofte problemene av seg selv.

Skrevet

Hva som er den riktige løsningen i det konkrete tilfelle, vet jeg ikke.

Men jeg synes de som foreslår opp til 100% stilling på en utagerende elev, bør tenke gjennom hvilken enorm resursbruk dette er.

mvh

Nei, det er det ikke.

Alternativet tatt i betraktning er det VELDIG BILLIG!

Med vennlig hilsen

Gjest sant det der
Skrevet

''For alt vi vet (tenkt tilfelle) kan det i den samme klassen være en annen elev som sliter ennå mer faglig og på hjemmefronten.''

Jeg var en slik og ingen så meg. Hadde store problemer hjemme, forstod ingenting på skolen. Men var stille og medgjørelig, helt til jeg ble ungdom! Slike barn blir ofte glemt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...