Sør Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 ''For alt vi vet (tenkt tilfelle) kan det i den samme klassen være en annen elev som sliter ennå mer faglig og på hjemmefronten.'' Jeg var en slik og ingen så meg. Hadde store problemer hjemme, forstod ingenting på skolen. Men var stille og medgjørelig, helt til jeg ble ungdom! Slike barn blir ofte glemt. Ja, og hvis den utagerende da ble ikke-utagerende på grunn av en ekstralærer, så ville jo kanskje klasselæreren få anledning til å se "deg", ikke sant? Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest sant det der Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 Ja, og hvis den utagerende da ble ikke-utagerende på grunn av en ekstralærer, så ville jo kanskje klasselæreren få anledning til å se "deg", ikke sant? Med vennlig hilsen Tror de ser det de vil se. Vet bare at jeg lærte ingenting på skolen, kan ikke gangetabellen en gang. Hvorfor ingen så det, reagerte på det vet jeg ikke. Det er over nå uansett. 0 Siter
Sør Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 Tror de ser det de vil se. Vet bare at jeg lærte ingenting på skolen, kan ikke gangetabellen en gang. Hvorfor ingen så det, reagerte på det vet jeg ikke. Det er over nå uansett. Hei, Det er meget trist at det endte slik, men det er jo et desto sterkere argument for å ha ekstralærere i klassen, og å gjøre en innsats tidlig, ikke sant? Med vennlig hilsen 0 Siter
Katt-ja Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 Nå finnes det spesialskoler for barn med atferdsvansker, men hvor lett det er å få innpass der vet jeg ikke. Det kan jo tenkes at det å bytte skole virker avskrekkende på eleven. Kanskje det er da det går opp for han, hva han holder på med? ''Det kan jo tenkes at det å bytte skole virker avskrekkende på eleven. Kanskje det er da det går opp for han, hva han holder på med?'' Ja, kanskje. Eller kanskje det blir en runde til. 0 Siter
PieLill Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Skrevet 29. mai 2011 Jeg synes du har mange viktige synspunkter her. Et annet problem med at en elev får lov til å utagere er at eleven kan dra andre elever med seg. Å utagere kan bli smittsomt. At en elev må bytte skole kan være et varsko til andre elever med samme atferd. Men jeg synes jo likevel at en slik elev også må få hjelp, men at hjelpen kan komme i fra andre instanser. Det blir helt feil om en elev med lærevansker, og en elev med atferdsvansker skal dele på de samme ressursene. Det virker som om flere mener at irriterende besserwissere har godt av å bli satt på plass av andre elever. Jeg har ingen motforestillinger , men vi må lære barna akseptable måter å gi uttrykk for frustrasjon og irritasjon. Jeg omgås mange personer som jeg synes er svært irriterende, men jeg kan ikke ty til vold og trakassering selv om jeg blir frustrert. ''Det virker som om flere mener at irriterende besserwissere har godt av å bli satt på plass av andre elever. Jeg har ingen motforestillinger , men vi må lære barna akseptable måter å gi uttrykk for frustrasjon og irritasjon.'' Noen ganger er "irriterende besserwisseres" verste synd at de rekker opp hånden og når de gis anledning til det svarer riktig på lærerens spørsmål. Eller at de får gode resultat/karakterer på prøver som de forsøker så godt de kan å skjule for å slippe medelevers vrede og forakt. I norske skoler er det ofte elevkultur for å straffe faglig dyktighet samme hvor diskret og beskjeden den dyktige synderen er. På fotballbanen er det lov å være flink. Ingen kalles 'irriterende besserwissere' for å brife med sine ballferdigheter er eller dansekunster. Men nåde deg om du svarer rett i timen eller får fram korrekte fakta under gruppearbeid. ''Jeg omgås mange personer som jeg synes er svært irriterende, men jeg kan ikke ty til vold og trakassering selv om jeg blir frustrert.'' Og dette trenger vi å banke inn i skallen til en del barn og ungdom. mvh 0 Siter
Spenol(1) Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 ''Det kan jo tenkes at det å bytte skole virker avskrekkende på eleven. Kanskje det er da det går opp for han, hva han holder på med?'' Ja, kanskje. Eller kanskje det blir en runde til. Men da blir det i hvertfall på et annet budsjett . Det er alltid greit å spleise på slike ting. 0 Siter
Spenol(1) Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 Tror de ser det de vil se. Vet bare at jeg lærte ingenting på skolen, kan ikke gangetabellen en gang. Hvorfor ingen så det, reagerte på det vet jeg ikke. Det er over nå uansett. Bør vi lære de stille barna å utagere? Er det løsningen for å få riktig hjelp? 0 Siter
PieLill Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Skrevet 29. mai 2011 Jeg tror det å bytte skole er det beste for de som utagerer. på et nytt sted er det ikke elever som forventer utagering, dermed løser ofte problemene av seg selv. Enig. mvh 0 Siter
PieLill Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Skrevet 29. mai 2011 Bør vi lære de stille barna å utagere? Er det løsningen for å få riktig hjelp? ''Bør vi lære de stille barna å utagere? Er det løsningen for å få riktig hjelp?'' Jeg kjenner foreldre som vil svare ja på i hvert fall det siste spørsmålet. mvh 0 Siter
Sør Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 Bør vi lære de stille barna å utagere? Er det løsningen for å få riktig hjelp? Så lenge den utagerende ikke utagerer på grunn av en ekstralærer, for eksempel, så blir det mer fokus på de andre elevene. Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 ''Bør vi lære de stille barna å utagere? Er det løsningen for å få riktig hjelp?'' Jeg kjenner foreldre som vil svare ja på i hvert fall det siste spørsmålet. mvh Det er "elevvarianten" av å true med selvmord for å få psyk behandling raskere. Med vennlig hilsen 0 Siter
PieLill Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Skrevet 29. mai 2011 Men da blir det i hvertfall på et annet budsjett . Det er alltid greit å spleise på slike ting. LOL ;-) Sant nok. Også sprer man belastningen for medelever og lærere. mvh 0 Siter
Gjest sant det der Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 Hei, Det er meget trist at det endte slik, men det er jo et desto sterkere argument for å ha ekstralærere i klassen, og å gjøre en innsats tidlig, ikke sant? Med vennlig hilsen Helt sant! Men har lært meg ting etter skolen, begynte å lese selv om ting. Men matte forstår jeg ingenting av, har virkelig problemer med tall. Engelsk lærte jeg ved å se på tv. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 Jeg synes du har mange viktige synspunkter her. Et annet problem med at en elev får lov til å utagere er at eleven kan dra andre elever med seg. Å utagere kan bli smittsomt. At en elev må bytte skole kan være et varsko til andre elever med samme atferd. Men jeg synes jo likevel at en slik elev også må få hjelp, men at hjelpen kan komme i fra andre instanser. Det blir helt feil om en elev med lærevansker, og en elev med atferdsvansker skal dele på de samme ressursene. Det virker som om flere mener at irriterende besserwissere har godt av å bli satt på plass av andre elever. Jeg har ingen motforestillinger , men vi må lære barna akseptable måter å gi uttrykk for frustrasjon og irritasjon. Jeg omgås mange personer som jeg synes er svært irriterende, men jeg kan ikke ty til vold og trakassering selv om jeg blir frustrert. ''Det virker som om flere mener at irriterende besserwissere har godt av å bli satt på plass av andre elever.'' Jeg var en av dem som nevnte ordet besserwisser i den andre tråden, men jeg mener absolutt ikke at de skal "settes på plass". Jeg bare forklarte at sånt _kan_være irriterende, som svar på at M ikke syntes det var logisk at det kunne være sånn at de som var smarte og skoleflinke kunne bli ertet av de dummere elevene. 0 Siter
Spenol(1) Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 ''Bør vi lære de stille barna å utagere? Er det løsningen for å få riktig hjelp?'' Jeg kjenner foreldre som vil svare ja på i hvert fall det siste spørsmålet. mvh Da jeg gikk på barneskolen for nesten tjue år siden så hadde vi bøllekurs. Det var hovedsakelig ment for de stille og sjenerte barna, de som aldri tok igjen. tilbys dette fortsatt? 0 Siter
Sør Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 Helt sant! Men har lært meg ting etter skolen, begynte å lese selv om ting. Men matte forstår jeg ingenting av, har virkelig problemer med tall. Engelsk lærte jeg ved å se på tv. Vær stolt av det. Hvis du ønsker det kan du nok få undervisning i matte, også. Selv om du kanskje er eldre nå, så er det jo nyttig. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest mamma til ei jente med adhd.... Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 Hva som er den riktige løsningen i det konkrete tilfelle, vet jeg ikke. Men jeg synes de som foreslår opp til 100% stilling på en utagerende elev, bør tenke gjennom hvilken enorm resursbruk dette er. mvh Ved å sette ressurser på en utagerende elev hjelper man forhåpentligvis både eleven og de andre elevene som blir forstyrret eller plaget. Men selvfølgelig bør barnet med adhd og ikke utagerer også få hjelp til sine problemer. Mener du forresten at barnet ikke ville ha utagert hvis foreldrene hadde oppdratt ham bedre? Altså at adhd kan "behandles" med god oppdragelse? 0 Siter
fyrlykt Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 Jeg synes skolene kan få tilført ressurser som er spart ved at det er lagt ned utallige spesialskoler det siste ti-året. Alle skal integreres, men midlene følger ikke med elever med behov for oppfølging utenom det normale. Et utagerende barn vil være utagerende uansett hvilken skole vedkommende går på. Vedkommende trenger tett og stabil oppfølging. At utagerende barn får tildelt ressurser vil komme hele klassen til gode. 0 Siter
Sør Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 Jeg synes skolene kan få tilført ressurser som er spart ved at det er lagt ned utallige spesialskoler det siste ti-året. Alle skal integreres, men midlene følger ikke med elever med behov for oppfølging utenom det normale. Et utagerende barn vil være utagerende uansett hvilken skole vedkommende går på. Vedkommende trenger tett og stabil oppfølging. At utagerende barn får tildelt ressurser vil komme hele klassen til gode. Nettopp! Med vennlig hilsen 0 Siter
PieLill Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Skrevet 29. mai 2011 Det er "elevvarianten" av å true med selvmord for å få psyk behandling raskere. Med vennlig hilsen ''Det er "elevvarianten" av å true med selvmord for å få psyk behandling raskere.'' Ja, dessverre. I psykiatrien vil noen selv om det byr dem imot se seg nødt til å utagere for å få hjelp. I skolen er det sjeldent elever skjønner viktigheten av et tilsvarende skuespille før de er så ødelagte og frustrerte at det blir ekte. mvh mvh 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.