Gjest sant det der Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 Bør vi lære de stille barna å utagere? Er det løsningen for å få riktig hjelp? Vet ikke. Tror vi bør lære barn å bli trygge barn, trygghet betyr mye. Trygge på seg selv og sine omgivelser. Trygge barn tør sikkert utfolde seg. Forstår at barn som utagerer sikkert ikke har det så greit, men jeg klarer ikke like dem. Har prøvd! Noen kan nok bli "bedre" ved rett hjelp, men enkelte forblir slik også som voksne. Det er et stort ansvar å hjelpe barna, men jeg tror det er en vanskelig jobb uten fasit! 0 Siter
Spenol(1) Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 Ved å sette ressurser på en utagerende elev hjelper man forhåpentligvis både eleven og de andre elevene som blir forstyrret eller plaget. Men selvfølgelig bør barnet med adhd og ikke utagerer også få hjelp til sine problemer. Mener du forresten at barnet ikke ville ha utagert hvis foreldrene hadde oppdratt ham bedre? Altså at adhd kan "behandles" med god oppdragelse? Men å ha ADHD er vel ikke ensbetydende med å være slem mot andre elever? Alt kan ikke forklares ut i fra ADHD. 0 Siter
Sør Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 ''Det er "elevvarianten" av å true med selvmord for å få psyk behandling raskere.'' Ja, dessverre. I psykiatrien vil noen selv om det byr dem imot se seg nødt til å utagere for å få hjelp. I skolen er det sjeldent elever skjønner viktigheten av et tilsvarende skuespille før de er så ødelagte og frustrerte at det blir ekte. mvh mvh Så derfor skal de ødelegge for de andre elevene? Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest sant det der Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 Vær stolt av det. Hvis du ønsker det kan du nok få undervisning i matte, også. Selv om du kanskje er eldre nå, så er det jo nyttig. Med vennlig hilsen Takk Er ofte jeg skulle ønske jeg kunne matte, kan jo ikke styre økonomi for jeg forstår meg ikke på det. Er snart 39 år, uføretrygdet så jeg trenger egentlig ikke matte. 0 Siter
Gjest mamma til ei jente med adhd... Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 Men å ha ADHD er vel ikke ensbetydende med å være slem mot andre elever? Alt kan ikke forklares ut i fra ADHD. Nei - enig i det - jeg har selv ei "stille" jente med adhd. Men de hypre da, kan de behandles med god oppdragelse? De har vel lav frustrasjonsterskel og dårlig impulskontroll og gjør dermed utagerende ting som kan skade andre elever? 0 Siter
Spenol(1) Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 Vet ikke. Tror vi bør lære barn å bli trygge barn, trygghet betyr mye. Trygge på seg selv og sine omgivelser. Trygge barn tør sikkert utfolde seg. Forstår at barn som utagerer sikkert ikke har det så greit, men jeg klarer ikke like dem. Har prøvd! Noen kan nok bli "bedre" ved rett hjelp, men enkelte forblir slik også som voksne. Det er et stort ansvar å hjelpe barna, men jeg tror det er en vanskelig jobb uten fasit! Er det nok å bare jobbe med eleven eller bør familien også få hjelp? 0 Siter
Sør Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 Takk Er ofte jeg skulle ønske jeg kunne matte, kan jo ikke styre økonomi for jeg forstår meg ikke på det. Er snart 39 år, uføretrygdet så jeg trenger egentlig ikke matte. Hvis du er så ung, så synes jeg du skal snakke med NAV om muligheten til å følge voksenundervisningen i din kommune noen timer i uken. Det er ikke så vanskelig når undervisningen er god, og for voksne. Du er slettes ikke den eneste som har dette problemet - det er faktisk ikke uvanlig. Selv om du ikke absolutt "trenger" det for å regne ut uføretrygden din, så er det mange andre grunner til å kunne matte. For din egen del, også! Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest sant det der Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 Er det nok å bare jobbe med eleven eller bør familien også få hjelp? I mitt tilfelle burde familien fått hjelp, men det er nok individuelt. Og barn er ulike, trenger ikke være noe galt hjemme selv om barnet er stille og sliter faglig. Det må være en vanskelig jobb. 0 Siter
Gjest sant det der Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 Hvis du er så ung, så synes jeg du skal snakke med NAV om muligheten til å følge voksenundervisningen i din kommune noen timer i uken. Det er ikke så vanskelig når undervisningen er god, og for voksne. Du er slettes ikke den eneste som har dette problemet - det er faktisk ikke uvanlig. Selv om du ikke absolutt "trenger" det for å regne ut uføretrygden din, så er det mange andre grunner til å kunne matte. For din egen del, også! Med vennlig hilsen Har fått matte skrekk, er rett og slett dum når folk snakker matte. Jeg ler av det, men det er virkelig flaut. Må jo lære alt fra skrætsj jeg da, begynne i 1 klasse. 0 Siter
Mandolaika Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 Det er ikke bare det utagerende barnet som i så fall vil bli belønnet da. 0 Siter
Spenol(1) Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 Jeg synes skolene kan få tilført ressurser som er spart ved at det er lagt ned utallige spesialskoler det siste ti-året. Alle skal integreres, men midlene følger ikke med elever med behov for oppfølging utenom det normale. Et utagerende barn vil være utagerende uansett hvilken skole vedkommende går på. Vedkommende trenger tett og stabil oppfølging. At utagerende barn får tildelt ressurser vil komme hele klassen til gode. '' Et utagerende barn vil være utagerende uansett hvilken skole vedkommende går på. Vedkommende trenger tett og stabil oppfølging'' Men ved å bytte skole® så kan de dele på utgiftene. Da blir det kanskje penger igjen til barn som sliter på andre måter uten å være utagerende. 0 Siter
PieLill Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Skrevet 29. mai 2011 Ved å sette ressurser på en utagerende elev hjelper man forhåpentligvis både eleven og de andre elevene som blir forstyrret eller plaget. Men selvfølgelig bør barnet med adhd og ikke utagerer også få hjelp til sine problemer. Mener du forresten at barnet ikke ville ha utagert hvis foreldrene hadde oppdratt ham bedre? Altså at adhd kan "behandles" med god oppdragelse? ''Mener du forresten at barnet ikke ville ha utagert hvis foreldrene hadde oppdratt ham bedre? Altså at adhd kan "behandles" med god oppdragelse?'' De probelmatiske sidene ved ADHD kan dempes eller forsterkes etter hvor god eller dårlig oppfølging barnet får hjemme og på skolen. Jeg synes det blir helt feil å bedømme kvaliteten på hjemmets og skolens innsats bare basert på barnets 'negative symptomer'. Barn har vidt forskjellige utgangspunkt. Barn kan kortslutte til tross for eksepsjonelt god innsats fra både hjem og skole. Uten den gode oppfølgningen ville problemene vært større og hyppigere. Madelenemie beskriver en situasjon der det kan virke som flere ting kan ha sviktet fra voksensiden over tid. Jeg mener kongstanken om at alle barn skal integreres i den lokale offentlige skolen er en tragedie. I Os kommune verserte det i flere år en sak der flere foreldre kjempet for å få sine sterkt psykisk utviklingshemmede barn ut av offentlig skole og over i spesialtilbud. Saken endte med at kommunen børt statlige pålegg, og jeg tror også lovverk, og gav et slikt tilbud. Man sløser vekk store resurser på klasseromsløsninger som ikke gavner noen, aller minst de elevene det gjelder. mvh 0 Siter
PieLill Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Skrevet 29. mai 2011 Så derfor skal de ødelegge for de andre elevene? Med vennlig hilsen ''Så derfor skal de ødelegge for de andre elevene?'' Du har livlig fantasi. ;-) Så derfor bør ikke bare de som allerde ødelegger for de andre eleven, få hjelp. mvh 0 Siter
Spenol(1) Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 Nei - enig i det - jeg har selv ei "stille" jente med adhd. Men de hypre da, kan de behandles med god oppdragelse? De har vel lav frustrasjonsterskel og dårlig impulskontroll og gjør dermed utagerende ting som kan skade andre elever? men når en elev med ADHD kun går etter én elev så må det vel være noe annet enn dårlig impulskontroll. Hvis det hovedsakelig var snakk om dårlig impulskontroll så hadde vel flere av elevene fått gjennomgå? Her går han etter det svake ledd. 0 Siter
Sør Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 '' Et utagerende barn vil være utagerende uansett hvilken skole vedkommende går på. Vedkommende trenger tett og stabil oppfølging'' Men ved å bytte skole® så kan de dele på utgiftene. Da blir det kanskje penger igjen til barn som sliter på andre måter uten å være utagerende. '' Men ved å bytte skole® så kan de dele på utgiftene. '' Hæ? Så hvis to skoler utviser unger, og de havner hos hverandre, så deler de utgifter? Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 ''Så derfor skal de ødelegge for de andre elevene?'' Du har livlig fantasi. ;-) Så derfor bør ikke bare de som allerde ødelegger for de andre eleven, få hjelp. mvh ''Så derfor bør ikke bare de som allerde ødelegger for de andre eleven, få hjelp.'' Er det noen her i tråden som mener det? Med vennlig hilsen 0 Siter
PieLill Skrevet 29. mai 2011 Forfatter Skrevet 29. mai 2011 Jeg synes skolene kan få tilført ressurser som er spart ved at det er lagt ned utallige spesialskoler det siste ti-året. Alle skal integreres, men midlene følger ikke med elever med behov for oppfølging utenom det normale. Et utagerende barn vil være utagerende uansett hvilken skole vedkommende går på. Vedkommende trenger tett og stabil oppfølging. At utagerende barn får tildelt ressurser vil komme hele klassen til gode. ''Et utagerende barn vil være utagerende uansett hvilken skole vedkommende går på. Vedkommende trenger tett og stabil oppfølging.'' Bare om skolene er nøyaktig like. Graden av utagering henger sammen med både klassemiljø og voksenpersoner barnet har med å gjøre. Noen ganger kan et barns adferd endres vesentlig ved å bytte ut miljøet omkrig barnet. mvh 0 Siter
Sør Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 Har fått matte skrekk, er rett og slett dum når folk snakker matte. Jeg ler av det, men det er virkelig flaut. Må jo lære alt fra skrætsj jeg da, begynne i 1 klasse. Det er MANGE som har det. Overraskende mange. Og det er faktisk ganske lett å gjøre noe med. Dette er ikke noe som trenger følge deg resten av livet. Du havner altså ikke i en klasse med 7-åringer, men i en klasse med andre voksne, som har akkurat samme erfaring med matte som du har. Du har intet å tape på det! Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 ''Et utagerende barn vil være utagerende uansett hvilken skole vedkommende går på. Vedkommende trenger tett og stabil oppfølging.'' Bare om skolene er nøyaktig like. Graden av utagering henger sammen med både klassemiljø og voksenpersoner barnet har med å gjøre. Noen ganger kan et barns adferd endres vesentlig ved å bytte ut miljøet omkrig barnet. mvh Eller det kan bli verre, og det kan bli vanskeligere for eleven i den nye klassen, med null venner. Hvis miljøet i den første skolen er så ille, så bør man vel heller gjøre noe med skolen, i stedet for at elevene skal flykte? Med vennlig hilsen 0 Siter
Spenol(1) Skrevet 29. mai 2011 Skrevet 29. mai 2011 '' Men ved å bytte skole® så kan de dele på utgiftene. '' Hæ? Så hvis to skoler utviser unger, og de havner hos hverandre, så deler de utgifter? Med vennlig hilsen ''Hæ? Så hvis to skoler utviser unger, og de havner hos hverandre, så deler de utgifter?'' Skolen bør ta sine forholdsregler så det ikke skjer 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.