Gå til innhold

Utagering belønnes med resurser.

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Så derfor bør ikke bare de som allerde ødelegger for de andre eleven, få hjelp.''

Er det noen her i tråden som mener det?

Med vennlig hilsen

Ja, jeg mener at i mange skoler tar de utagerende så mye oppmerksomhet og resurser at de barna som har minst like store problemer, men ikke utagerer blir sittende igjen med smuler og ingen ting.

Det er langt lettere å få resusrer til en elev som plager omgivelsene enn en som bare sitter der og ikke har lært noe som helst på 6 år.

Vi trenger en debatt på hvor mye resurser skolene trenger og hvordan disse skal fordeles.

Og så trenger vi en revurdering av hvor hensiktsmessig det er å unngå spesialskoler for nær sagt en hver pris.

mvh

Fortsetter under...

• Svar 183
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

43

• Sør

37

• Spenol(1)

31

• tzatziki1365380058

16

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Hæ?

Så hvis to skoler utviser unger, og de havner hos hverandre, så deler de utgifter?''

Skolen bør ta sine forholdsregler så det ikke skjer ;)

Det hjelper, med andre ord, akkurat ingenting! :-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Eller det kan bli verre, og det kan bli vanskeligere for eleven i den nye klassen, med null venner.

Hvis miljøet i den første skolen er så ille, så bør man vel heller gjøre noe med skolen, i stedet for at elevene skal flykte?

Med vennlig hilsen

'' Eller det kan bli verre, og det kan bli vanskeligere for eleven i den nye klassen, med null venner.''

Kan det bli så fryktelig mye verre for denne eleven å bytte skole? Oddsen er vel høyere for at eleven opplever det samme der, eller at personen finner seg bedre til rette?

Gjest mamma til ei jente med adhd...
Skrevet

men når en elev med ADHD kun går etter én elev så må det vel være noe annet enn dårlig impulskontroll. Hvis det hovedsakelig var snakk om dårlig impulskontroll så hadde vel flere av elevene fått gjennomgå? Her går han etter det svake ledd.

Jo - mulig det ikke "bare" er adhd da? Uansett - han plaget jo andre elever også ikke bare M sin gutt.

Skrevet

Ja, jeg mener at i mange skoler tar de utagerende så mye oppmerksomhet og resurser at de barna som har minst like store problemer, men ikke utagerer blir sittende igjen med smuler og ingen ting.

Det er langt lettere å få resusrer til en elev som plager omgivelsene enn en som bare sitter der og ikke har lært noe som helst på 6 år.

Vi trenger en debatt på hvor mye resurser skolene trenger og hvordan disse skal fordeles.

Og så trenger vi en revurdering av hvor hensiktsmessig det er å unngå spesialskoler for nær sagt en hver pris.

mvh

Du misforstår. :-)

At en utagerende elev får hjelp til å "sitte stille" er en forutsetning for at andre elever skal kunne jobbe, og ev. også få hjelp. Ekstralæreren bruker neppe all tid på den ene eleven, men om så var, så betyr det jo at klasselæreren (som før måtte roe ned utageringen) nå har tid til å se de stille elevene med lærevansker.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Eller det kan bli verre, og det kan bli vanskeligere for eleven i den nye klassen, med null venner.

Hvis miljøet i den første skolen er så ille, så bør man vel heller gjøre noe med skolen, i stedet for at elevene skal flykte?

Med vennlig hilsen

Jo, ting kan selvsagt også bli verre.

Offentlig skole er en forferdelig treig materie å bearbeide. Barn har ikke tid til å vente på at skoler skal bli bedre.

Derfor er det ofte en bedre løsning for barnet å tas ut av en ikke fungeredene skolesituasjon selv om resultatet ikke er garantert.

mvh

Annonse

Skrevet

'' Eller det kan bli verre, og det kan bli vanskeligere for eleven i den nye klassen, med null venner.''

Kan det bli så fryktelig mye verre for denne eleven å bytte skole? Oddsen er vel høyere for at eleven opplever det samme der, eller at personen finner seg bedre til rette?

Selvsagt kan det bli verre. Han mister de få kjente han hadde, og må begynne helt på nytt. Selvsagt kan det bli bedre, men det kan også bli verre.

I stedet for å "sparke ball" med vanskelige elever bør man faktisk gjøre noe med skolen, hvis den er så dårlig.

Med vennlig hilsen

Gjest sant det der
Skrevet

Det er MANGE som har det. Overraskende mange. Og det er faktisk ganske lett å gjøre noe med. Dette er ikke noe som trenger følge deg resten av livet.

Du havner altså ikke i en klasse med 7-åringer, men i en klasse med andre voksne, som har akkurat samme erfaring med matte som du har.

Du har intet å tape på det!

Med vennlig hilsen

Tenker noen ganger at jeg vil ta utdannelse, vil lære matte for det trenger man får å gå videre. Har litt lyst å "vise dem" på en måte. Har ofte tenkt at jeg er dum og usynlig, ingenting verdt. Har en drøm, men så er jeg nok syk i tilegg. Men takk :)

Skrevet

Det hjelper, med andre ord, akkurat ingenting! :-)

Med vennlig hilsen

Da jeg gikk på skolen så var det en lærer som ingen skoler ville ha. han gikk på rundgang. Alle spleiset på regningen ved å ha han. Han ble ett år hos oss, så ble han sendt videre.

Skolene bør ha et system hvor vanskene er likt fordelt. En skole som ikke har store kostnader elles bør ta imot en problemelev.

Skrevet

Du misforstår. :-)

At en utagerende elev får hjelp til å "sitte stille" er en forutsetning for at andre elever skal kunne jobbe, og ev. også få hjelp. Ekstralæreren bruker neppe all tid på den ene eleven, men om så var, så betyr det jo at klasselæreren (som før måtte roe ned utageringen) nå har tid til å se de stille elevene med lærevansker.

Med vennlig hilsen

Jeg mener at om man over tid trenger en fulltisstilling på å beskytte omgivelsene mot én elev, bør denne eleven over i en spesialskole/klasse.

Det er nesten slemt å sette en elev i en klasseromssituasjon h*n har så elendige forutsetninger for å takle.

I praksiss vil også denne eleven ta resurser fra andre elever med like store behov, men bedre adferd.

mvh

Skrevet

Jo - mulig det ikke "bare" er adhd da? Uansett - han plaget jo andre elever også ikke bare M sin gutt.

Men når en elev systematisk plager enkelte elever og ikke andre, så vet personen hvem han skal holde seg inne med, og hvem han kan plage. Hvis dette bare skyldes mangel på impulskontroll så hadde vel eleven gått etter alle, og blitt like upopulær hos alle?

Jeg må presisere at jeg ikke helt husker hvordan situasjonen var for Madelenemie og hennes sønn.

Skrevet

Har fått matte skrekk, er rett og slett dum når folk snakker matte. Jeg ler av det, men det er virkelig flaut. Må jo lære alt fra skrætsj jeg da, begynne i 1 klasse.

Sjansen er _svært_ stor for at du oppdager ganske raskt at det ikke er så vanskelig som du tror!

Hvis du plages av det - gjør noe med det. Du behøver jo ikke akkurat å sette deg kjempe-mål - de færreste har jo bruk for avansert matte i det daglige.

Skrevet

Selvsagt kan det bli verre. Han mister de få kjente han hadde, og må begynne helt på nytt. Selvsagt kan det bli bedre, men det kan også bli verre.

I stedet for å "sparke ball" med vanskelige elever bør man faktisk gjøre noe med skolen, hvis den er så dårlig.

Med vennlig hilsen

'' Selvsagt kan det bli verre. Han mister de få kjente han hadde, og må begynne helt på nytt. Selvsagt kan det bli bedre, men det kan også bli verre.''

Synes du ikke at det er verdt risikoen?

''I stedet for å "sparke ball" med vanskelige elever bør man faktisk gjøre noe med skolen, hvis den er så dårlig''¨

Hvis skolen er så dårlig, hvorfor ikke flytte eleven til en annen skolen hvor han kan få det bedre istedenfor å bruke tid på å endre skolen?

Hva tenker du bør gjøres med skolen?

Annonse

Gjest sant det der
Skrevet

Det er MANGE som har det. Overraskende mange. Og det er faktisk ganske lett å gjøre noe med. Dette er ikke noe som trenger følge deg resten av livet.

Du havner altså ikke i en klasse med 7-åringer, men i en klasse med andre voksne, som har akkurat samme erfaring med matte som du har.

Du har intet å tape på det!

Med vennlig hilsen

Og når jeg ser tilbake, tror jeg at jeg hadde ikke energi til skole. Tok meg av familien min, på skolen drømte jeg meg bort og hadde fred i timene. Føler fortsatt det er mitt ansvar å ta meg av dem, samt mine barn + mann og andre. Men tenker når mine barn er voksne om noen år, da får jeg tid til meg selv. Kanskje jeg blir "friskere" da.

Skrevet

Nei - enig i det - jeg har selv ei "stille" jente med adhd. Men de hypre da, kan de behandles med god oppdragelse? De har vel lav frustrasjonsterskel og dårlig impulskontroll og gjør dermed utagerende ting som kan skade andre elever?

''Men de hypre da, kan de behandles med god oppdragelse? De har vel lav frustrasjonsterskel og dårlig impulskontroll og gjør dermed utagerende ting som kan skade andre elever?''

At de stiller svakere på dette området enn mange andre betyr ikke at de er håpløse. Å si at de bare er slik og ikke kan endre seg, er å gi dem fullstendig opp.

Selvsagt kan barna oppdras og påvirkes i riktig rettning. Selvsagt vokser også disse barna på å at man stiller fornuftige krav.

Veiledning, oppdragelse og grensesetting må kanskje gjøres på andre måter enn det man er vant til. Men man kan ikke svikte barna ved å slå seg til ro med at de bare er slik.

mvh

Skrevet

men når en elev med ADHD kun går etter én elev så må det vel være noe annet enn dårlig impulskontroll. Hvis det hovedsakelig var snakk om dårlig impulskontroll så hadde vel flere av elevene fått gjennomgå? Her går han etter det svake ledd.

Veldig godt poeng.

mvh

Skrevet

Det er ikke bare det utagerende barnet som i så fall vil bli belønnet da.

'' Det er ikke bare det utagerende barnet som i så fall vil bli belønnet da.''

Når vil barnet få lønn da? Hvis 90prosent av ressursene brukes på barnet med atferdsvansker så er det knappe ressurser igjen til et barn som sliter faglig eller psykisk (uten utagering).

Hvis skolen bruker flere år på å jobbe med eleven med utagerende atferd, så vil det stille barnet ha gått glipp av mye hjelp .

Gjest sant det der
Skrevet

Sjansen er _svært_ stor for at du oppdager ganske raskt at det ikke er så vanskelig som du tror!

Hvis du plages av det - gjør noe med det. Du behøver jo ikke akkurat å sette deg kjempe-mål - de færreste har jo bruk for avansert matte i det daglige.

Aetat ville jeg skulle lære matte, fikk da en bok "matte med teskje" tror jeg den het. Ville men var syk da, ble innlagt istedenfor. Men er bedre nå, kanskje jeg virkelig burde lære det. Men har liten tro på at jeg klarer det, samboeren min sier jeg har talldysleksi. At jeg burde lære meg matte.

Gjest mamma til ei jente med adhd.....
Skrevet

''Men de hypre da, kan de behandles med god oppdragelse? De har vel lav frustrasjonsterskel og dårlig impulskontroll og gjør dermed utagerende ting som kan skade andre elever?''

At de stiller svakere på dette området enn mange andre betyr ikke at de er håpløse. Å si at de bare er slik og ikke kan endre seg, er å gi dem fullstendig opp.

Selvsagt kan barna oppdras og påvirkes i riktig rettning. Selvsagt vokser også disse barna på å at man stiller fornuftige krav.

Veiledning, oppdragelse og grensesetting må kanskje gjøres på andre måter enn det man er vant til. Men man kan ikke svikte barna ved å slå seg til ro med at de bare er slik.

mvh

Er selvfølgelig helt enig i det - men når man har et adhd barn selv så er det ikke så kjekt å få høre til stadighet at man bare ikke har vært flinke nok i oppdragelsen.... Slik vi fikk høre i mange år før hun endelig fikk diagnosen. (Ikke at vi ville ha noen diagnose - vi ville jo helst at de skulle finne ut at det ikke var så alvorlig...)

Nå vet jeg jo at vi har gjort og gjør "alt" men at barnet vårt har dette medfødt. Og enig i at det ikke virker som om foreldrene til den gutten det er snakk om har gjort "alt".

(Hadde mitt barn oppført seg slik som det barnet som er beskrevet hadde jeg sagt opp jobben og fotfulgt ham selv på skolen)

Skrevet

'' Det er ikke bare det utagerende barnet som i så fall vil bli belønnet da.''

Når vil barnet få lønn da? Hvis 90prosent av ressursene brukes på barnet med atferdsvansker så er det knappe ressurser igjen til et barn som sliter faglig eller psykisk (uten utagering).

Hvis skolen bruker flere år på å jobbe med eleven med utagerende atferd, så vil det stille barnet ha gått glipp av mye hjelp .

Denne "logikken" din er litt som å si at vi bør ikke la gravide får komme på sykehus, for da får ikke kreftpasienter medisin.

Og som har blitt påpekt utallige ganger: hvis den utagerende får hjelp til å være stille, så vil det hjelpe HELE klassen, også slik at klasselæreren da får tid til å "se" andre.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...