Gå til innhold

Hva er sykdom?

Anbefalte innlegg

Gjest Lakota
Skrevet

Det er kriterier som må være oppfyllt ved søknad om uføretrygd:

- En må ha vært minst 50% arbeidsufør pga sykdom i minst syv år.

- Medisinsk behandling må være prøvd.

- Yrkesrettet attføring skal være prøvd.

og..

- Det skal være overveiende sannsynlig at vedkommende ikke har noen muligheter til å komme i jobb på lengre sikt pga sykdom.

Er uføretrygd noe å trakte etter da?

Det er mulig å stå på app selv om en pr tiden ikke kan være i utprøvning pga helsa.

''Er uføretrygd noe å trakte etter da?''

Nei! Men ser at folk som søker ikke får det, de blir skikkelig forbanna når de ikke får det. Og mener det er urettferdig.

Gjest Lakota
Skrevet

En som kommer som ny og sier at han/hun ikke kan arbeide, må selvsagt først undersøkes for å se om dette skyldes en sykdom som kan behandles.

Uføretrygd krever en diagnose/sykdom samt at at pasienten tross ulike behandligstiltak ikke har greid å komme tilbake i arbeid.

Tror psykologen er litt uproff! Selv om en person ikke har vært innlagt, og sykehistorien ikke kan dokumenteres langt tilbake, kan han være like syk fordet. Men får vel "gi slipp" på dette.

Skal oppsøke nav jeg i dag, tror faktisk jeg blir verre av å gå hjemme.

Gjest Lakota
Skrevet

'' Jeg blir ikke plaget! Nei, jeg vil ikke bli gitt opp, men fikk heller ingen sjans. Jeg vil at folk som sier de ikke orker mer skal bli hørt!''

Er uføretrygd den eneste veien å bli hørt ? En situasjon kan være helt fastlåst en periode for så bli bedre.

Et annet moment er at for mye egentid heller ikke er bra for helsa. Det er dødsviktig å holde seg i (sosial) aktivitet og ikke forfalle. Det er det viktig å tenke på i forhold til uføretrygd. Jeg snakker av egen erfaring etter å ha vært sykemeldt i snart ett år. Det er lett å bli passiv og bli gående i sine egne tanker alt for lenge.

Jeg vet, og ja blir faktisk gal av å ikke ha noe å gjøre. Vil, men får beskjed om at jeg er for ustabil, hva med meg?

Hva med å bytte plass med de som vil bli ufør?

Skrevet

Jeg vet, og ja blir faktisk gal av å ikke ha noe å gjøre. Vil, men får beskjed om at jeg er for ustabil, hva med meg?

Hva med å bytte plass med de som vil bli ufør?

Har du vært vurdert hos en arbeidsmarkedbedrift? De skal ha kompetanse på "ustabile mennesker". Det kan godt være at du vil bli satt til å gjøre noen meningsløse oppgaver i begynnelsen, men der er det gode muligheter for å "oppgradere". Det viktigste av alt er å komme ut av passiviteten på en eller annen måte. Det kan være greit å ha noe fast å gjøre, selv om du kanskje bare er der noen prosenter i begynnelsen.

Det er først etter å ha vært langtidssykemeldt at jeg har blitt opptatt av hvor nedbrytende og ødeleggende det er å ikke ha noe fast å gå til. Man blir skrullete av å gå i sine egne tanker hele tiden. Det kan også fort bli en avstand mellom en selv og andre som er i jobb. Det kan bli vanskelig å ha noe å prate om.

Om du ikke fungerer i noen jobb nå, er det noe kurs/utdanning du kunne tatt? Jeg tenker ikke på noen avanserte kurs, men kanskje innenfor noe du interesserer deg for?

Gjest Lakota
Skrevet

Har du vært vurdert hos en arbeidsmarkedbedrift? De skal ha kompetanse på "ustabile mennesker". Det kan godt være at du vil bli satt til å gjøre noen meningsløse oppgaver i begynnelsen, men der er det gode muligheter for å "oppgradere". Det viktigste av alt er å komme ut av passiviteten på en eller annen måte. Det kan være greit å ha noe fast å gjøre, selv om du kanskje bare er der noen prosenter i begynnelsen.

Det er først etter å ha vært langtidssykemeldt at jeg har blitt opptatt av hvor nedbrytende og ødeleggende det er å ikke ha noe fast å gå til. Man blir skrullete av å gå i sine egne tanker hele tiden. Det kan også fort bli en avstand mellom en selv og andre som er i jobb. Det kan bli vanskelig å ha noe å prate om.

Om du ikke fungerer i noen jobb nå, er det noe kurs/utdanning du kunne tatt? Jeg tenker ikke på noen avanserte kurs, men kanskje innenfor noe du interesserer deg for?

Har vel vært for syk til å klare noe, men satser på å gjøre noe til høsten. Er tross alt ikke så syk nå, og tror faktisk jeg blir gal av å holde meg selv med selskap. Vil veldig gjerne gjøre noe! Virker som folk hindrer meg, men jeg skal vise dem :)

Snakket med nav i dag! Til høsten kanskje...

Skrevet

Har vel vært for syk til å klare noe, men satser på å gjøre noe til høsten. Er tross alt ikke så syk nå, og tror faktisk jeg blir gal av å holde meg selv med selskap. Vil veldig gjerne gjøre noe! Virker som folk hindrer meg, men jeg skal vise dem :)

Snakket med nav i dag! Til høsten kanskje...

Stå på! Ikke la deres meninger hindre deg i det du vil her i livet !:)

Gjest Lakota
Skrevet

Stå på! Ikke la deres meninger hindre deg i det du vil her i livet !:)

Tusen takk! Skal nok klare det en gang :)

Gjest Bipolar58
Skrevet

Beste måten er som følger.

1.Si at man vil jobbe men at man tror at man er for syk

2.Når attføring er utprøvd i minst 6 mnd og man ser at man fungerer dårlig i jobbsamenheng,og at selv 50% stilling kan være vanskelig ,først da kan man søke uføretrygd.

Å si at man vil ha uføretrygd er altså feil vei å gå.Hva slags medisiner bruker din venn? Man kan aldri fungere i en jobb uten 7 timers søvn hver natt og helst 1 time middagshvil.

For meg har søvn,hvile og medisiner gjort underverker,og jeg har faktisk klart meg helt uten behandler.Jeg føler at jeg har hatt en indre reise og har behandlet meg selv.Har selvfølgelig brukt dol for alt det er verdt og fått konstruktive tilbakemeldinger fra både venner og familie

Jeg hører ingen stemmer,eller er så deppa at jeg vil dø lenger.Men så har jeg også økt dosen fra 20-30 mg cipramil per døgn i perioder hvor jeg har glemt medisiner eller har vært meget sliten fysisk (Fikk før store doser av tolvon og trilafon,har mistake om at dette kan ha vært feil)

Har også merket at om man skulle sove 8-9 timer,så er man så full av energi at man fort får fikset de tingene man ikke orket dagen før!

Gjest Lakota
Skrevet

Beste måten er som følger.

1.Si at man vil jobbe men at man tror at man er for syk

2.Når attføring er utprøvd i minst 6 mnd og man ser at man fungerer dårlig i jobbsamenheng,og at selv 50% stilling kan være vanskelig ,først da kan man søke uføretrygd.

Å si at man vil ha uføretrygd er altså feil vei å gå.Hva slags medisiner bruker din venn? Man kan aldri fungere i en jobb uten 7 timers søvn hver natt og helst 1 time middagshvil.

For meg har søvn,hvile og medisiner gjort underverker,og jeg har faktisk klart meg helt uten behandler.Jeg føler at jeg har hatt en indre reise og har behandlet meg selv.Har selvfølgelig brukt dol for alt det er verdt og fått konstruktive tilbakemeldinger fra både venner og familie

Jeg hører ingen stemmer,eller er så deppa at jeg vil dø lenger.Men så har jeg også økt dosen fra 20-30 mg cipramil per døgn i perioder hvor jeg har glemt medisiner eller har vært meget sliten fysisk (Fikk før store doser av tolvon og trilafon,har mistake om at dette kan ha vært feil)

Har også merket at om man skulle sove 8-9 timer,så er man så full av energi at man fort får fikset de tingene man ikke orket dagen før!

Min venn har BP diagnose, og sliter noe jævlig med det!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...