Gå til innhold

NHD: Over medisinert?

Anbefalte innlegg

Gjest Schjec
Skrevet

Hei! Nå har jeg sittet her og lest "spørsmål og svar" i ett par timer og dette har fått meg til å tenke litt over min medesin bruk. Så nå må jeg å stille spørsmåle som mange andre og har stillt deg: Er dette en litt vel "heftig" medisinering? (Når jeg leser hvor mange mg andre går på blir jeg litt redd for at jeg nok kansje går på for mye) Ritalin kapsler 40mg x 3 = 120 mg per dag. Lamictal 200 mg x 4 = 800mg per dag. Cipralex 20mg x 2 = 40mg per dag. Abilify 10mg x 2 = 20mg per dag. Zopiclone 7,5mg x 3 = 22,5mg per dag. (Mercilon28 p-pille) Diagnoser: -Bipolar 2 -ADD + mange tillegg diagnoser. Jeg har en lang sykdom historie og vært under behandling siden 14år alderen. Jeg er 24år og er bare 1.55 høy og veier nå 50kg. Jeg var også innlagt på psyiatrisk sykehus når jeg 20år i 1 år og 9 mnd der ble jeg satt på Zyprexa som førte til en enorm vektøkning fra 50kg til 100kg på 6mnd! Noe som medførte mye styr. Men gikk ned igjen når jeg sluttet på den (Begynte da isteden på Ability). Jeg gikk på ca den samme dosen medesiner når jeg veide 100kg som nå når jeg veier 50kg. Men er det ikke sånn at noen typer medesiner må man regulere dosen ut ifra vekten til pasienten? Eller har ikke vekt noe og si? Har gått på mange andre typer medesiner før å (Remeron 45mg, Wellbutrin 150mg, Surmontil 25mg osv) Har heller ikke vært hos legen å sjekket Lamictalen i blode på iallefall 3 år. Men er det min er min behandler sin oppgave og bestille/si ifra at nå må jeg sjekke det? Fikk diagnosen ADD når jeg var 19år og har da også synes det er rart at min behandler alderi har sjekket blotrykk osv osv som er ambefallt når man begynner på Ritalin. beklager dette ble mye allikevell med oppsumering ac spørsmålene er: 1. Synes du jeg er over/under medisinert? 2. Har vekt noe å si i denne situasjoen? 3. Er det noen av mine medesiner kombinasjoner du "reagerer" på? 4. Burte jeg ha sjekket blod, puls osv mere? (Og har jeg ansvar for det eller min lege? Blir veldig takknemelig for svar både fra NHD og andre :)

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Synes du jeg er over/under medisinert?

S: Umulig å svare på da jeg ikke kjenner deg, dine symptomer og evt bivirkninger. Jeg synes dog at Zopiklone var for høy.

Lamictal skal doseres etter serumkonsentrasjon. Dette burde du få tatt nå. Det er legens ansvar, men som alltid gjør det ikke noe om pasienten også tar ansvar :-)

2. Har vekt noe å si i denne situasjoen?

S: Ja, for Ritalin. Der doserer en etter kroppsvekt. Dosen din er meget høy.

3. Er det noen av mine medesiner kombinasjoner du "reagerer" på?

S: Nei, ikke spesialle kombinasjoner. Totalen er dog høy uten at jeg kan si klart at den er for høy.

4. Burte jeg ha sjekket blod, puls osv mere? (Og har jeg ansvar for det eller min lege?

S: Pasienter som er så syke at de trenger en slik medisinering + medisineringen i seg selv, bør sjekkes somatisk minst en gang i året. BT enda oftere hos deg.

Gjest Schjec
Skrevet

1. Synes du jeg er over/under medisinert?

S: Umulig å svare på da jeg ikke kjenner deg, dine symptomer og evt bivirkninger. Jeg synes dog at Zopiklone var for høy.

Lamictal skal doseres etter serumkonsentrasjon. Dette burde du få tatt nå. Det er legens ansvar, men som alltid gjør det ikke noe om pasienten også tar ansvar :-)

2. Har vekt noe å si i denne situasjoen?

S: Ja, for Ritalin. Der doserer en etter kroppsvekt. Dosen din er meget høy.

3. Er det noen av mine medesiner kombinasjoner du "reagerer" på?

S: Nei, ikke spesialle kombinasjoner. Totalen er dog høy uten at jeg kan si klart at den er for høy.

4. Burte jeg ha sjekket blod, puls osv mere? (Og har jeg ansvar for det eller min lege?

S: Pasienter som er så syke at de trenger en slik medisinering + medisineringen i seg selv, bør sjekkes somatisk minst en gang i året. BT enda oftere hos deg.

Takk for så kjapp tilbakemelding!

Ser nå at jeg må følge opp dette mere og at det absolutt er på tide men en sjekk hos legen!

Sliter mye med søvn og har alltid hatt problemer med det. Vet selv at det blir mye Zopiclone men vet ikke helt hvordan jeg skal løse det uten.

I "sove periodene" mine, sover jeg veldig mye og har null energi, men jeg "må" allikevell ta minst 1 (7,5mg) Zopiclone om natten pga hvis jeg ikke tar det så er jeg utrolig urolig når jeg sover og drømmer ekstremt virkelig og ekte. Noe som fører til en dårlig natt med mye uro som gjør at jeg er helt utslitt når jeg våkner.

Men i "energi periodene" mine så skjer det ofte at jeg ikke sover i det hele tatt (kan være våken 2-3 netter) selvom jeg da har tatt 3 Zopiclone tab for jeg legger meg. Så jeg vet virkelig ikke hva som er best eller lurt. (må bare si at jeg har prøvd ut mye forskjellige ting/metoder for å få sove isteden for piller, noe som ikke har fungert)

Men når jeg hører at mange som er dobbelt så stor som meg slukkner etter 1 tab av Zopiclone og jeg ikke sovner etter 3 tab så er det kansje litt rart?

Kan jeg ha blitt "imun" for innsovnings tabelletene da?

Og har du noen andre lure og gode råd om hva jeg kan prøve ut for å få sove?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...