Gå til innhold

Migrene og Efexor

Anbefalte innlegg

Gjest hjelpe meg!!
Skrevet

Jeg har GAD, og må bruke medisiner for det, hvis ikke fungerer jeg ikke. Bruker Efexor, 75 mg depot, daglig.

Jeg har også migrene, og har siden jul hatt 30% (!) sykefravær pga dette. (Har hatt migrene i mange år, men den har blitt verre etter jul) Nå har jeg vært sykemeldt 100% de siste 6 ukene, og har vært sengeliggende i 14 av disse dagene.

Hva i allverden skal jeg gjøre???

Jeg kan ikke spise migrenemedisin pga at det er umulig i kombinasjon med Efexor, og vanlig medisin som paracet, Ibux osv, hjelper ikke i det hele tatt.

Jeg holder på å falle ut av arbeidslivet pga dette, og er helt fortvilet.

Jeg har veldig stiv nakke - men har ikke fått hjelp til å løse opp dette. Har vært til fysioterapeut tidligere, men ingen effekt.

Jeg har nå lagt om kostholdet fullstendig for å gå ned 20 kg som jeg bærer på, håper at det skal hjelpe på migrenen også. I tillegg forsøker jeg å trene (gå tur, helsestudio (intervalltrening med styrke) 3-4 ganger i uken, når jeg ikke har vondt i hodet.

Vi sitter i landskap på jobb. Det opplever jeg som en ekstra stressfaktor, og medfører i tillegg at jeg også må holde meg hjemme på halvdårlige dager, selv om jeg kunne jobbet i stille omgiveler.Kan jeg be arbeidsgiver om å få cellekontor? Det er jo veldig sært å gjøre noe sånt, synes jeg selv.

Hva bør legen min gjøre? HVa kan gjøres? Og hva kan jeg ta av medisiner?

ER det riktig at Efexor absloutt ikke kan kombineres med migrenemedisin?

Som det er nå, må jeg velge mellom å slutte med Efexor,og bli invalidisert av angsten, men slippe migrene fordi jeg kan ta medisin, eller ende som ufør pga migrene som ikke kan kontrolleres.

Jeg er så fortvila! Jeg VIL jobbe, men når jeg har migrene, så er det bare ikke mulig.

Skrevet

Jeg vet dessverre ingenting om Efexor og håper du får et godt svar på spørsmålet ditt.

Vil bare støtte deg på at det ikke går an å jobbe under migreneanfall.

Jeg har migrene, men har ikke fravær fra jobb pga. anfall. Den eneste årsaken til at det går an er at jeg har migrenemedisin (Relpax) som fungerer 100% for meg.

De dagene jeg får anfall i arbeidstiden er jeg lite effektiv frem til medisinen begynner å virke. Jeg holder ut fordi jeg vet at Relpax fjerner alle symptomer i løpet av 1 - 2 timer, men om jeg ikke hadde den måtte jeg bare dratt hjem og lagt meg.

Gjest hjelpe meg!!!
Skrevet

Jeg vet dessverre ingenting om Efexor og håper du får et godt svar på spørsmålet ditt.

Vil bare støtte deg på at det ikke går an å jobbe under migreneanfall.

Jeg har migrene, men har ikke fravær fra jobb pga. anfall. Den eneste årsaken til at det går an er at jeg har migrenemedisin (Relpax) som fungerer 100% for meg.

De dagene jeg får anfall i arbeidstiden er jeg lite effektiv frem til medisinen begynner å virke. Jeg holder ut fordi jeg vet at Relpax fjerner alle symptomer i løpet av 1 - 2 timer, men om jeg ikke hadde den måtte jeg bare dratt hjem og lagt meg.

Det høres ut som en drøm at migreneanfall kan gå over på 1-2 timer!

Mine anfall varer i 2 - 3 døgn, fordi jeg ikke kan ta medisin mot det. Men det er heldigvis ikke like ille hele tiden, men det er ille, Og veldig slitsomt :(

Tusen takk for svar! Jeg sitter her og griner, og det hjalp å få støtte!

Gjest mener jeg
Skrevet

Jeg mener det ikke er noe problem å ta migrenemedisin sammen med efexor. Hvor har du det fra at dette er umulig. Jeg gjorde det stadig vekk. Man ender ikke opp med serotonergt syndrom om en tar sporadisk migrenemedisin.

Gjest mener jeg
Skrevet

Og med den lave dosen efexor er det vel ikke et problem i det hele tatt. Folk går stadig vekk på medisiner mot depresjon i kombinasjon med triptaner.

Gjest hjelpe meg!!!
Skrevet

Jeg mener det ikke er noe problem å ta migrenemedisin sammen med efexor. Hvor har du det fra at dette er umulig. Jeg gjorde det stadig vekk. Man ender ikke opp med serotonergt syndrom om en tar sporadisk migrenemedisin.

Det er legen min og farmasøyten på apoteket som sier at jeg ikke kan ta efexor.

Har du virkelig kombinert disse to?

Det hadde vært fantastisk dersom det var mulig!!

Skrevet

Det er legen min og farmasøyten på apoteket som sier at jeg ikke kan ta efexor.

Har du virkelig kombinert disse to?

Det hadde vært fantastisk dersom det var mulig!!

Ja, det har jeg. Og jeg kombinerer nå zoloft med maxalt. Mulig økt risiko for serotonergt syndrom er ikke noe å hefte seg ved når en går på en så lav dose som det du gjør med efexor, og bare sporadisk bruker et triptan, mener jeg. Spør nhd, jeg er nesten sikker på at han er enig med meg i at dette er greit. Og psykiateren som nylig så over medisinene mine hadde ikke noe å tilføye, enda jeg bruker 150 mg zoloft, som er en mye støtte serotoninpåvirkning enn det du bruker. Jeg tror de unødvendig maler fanden på veggene for deg. Det hadde vært noe annet om en brukte det daglig, men triptanbruk er jo sporadisk.

Gjest mener jeg
Skrevet

jeg vil i tillegg bare si deg at du har min største medfølelse med all denne migrenen. Jeg har som deg vært særdeles plaget av migrene. Jeg var helt invalidisert, i de siste fem årene jeg hadde det var det så ille at jeg hadde et slikt tredagers migreneanfall i uken, minst. Spydde i tre dager til endes. Men jeg skilte meg og ble mer eller mindre kvitt migrenen, og annen sykdom også for den del. Jeg ble litt slik som reveenka:o) jeg vil bare si at det faktisk går an å få forandringer i forhold til hyppigheten av migrene, hold fast på det når det røyner på som verst. Jeg håper du kan få oppleve noe liknende som jeg har, det var bent ut sagt fantastisk.

jeg har hele tiden gått på ulike antidepressiva og ulike triptaner. Så jeg vet hva de er redd for, men mine psykiatere har sagt det ikke har vært noe problem så lenge vi snakker sporadisk bruk. jeg tror du kan senke skuldrene dine i forhold til dette. Du går jo også på en veldig lav dose efexor, bare 75 mg. Nei, kanskje dagens gode nyhet er at de har stresset for mye dette med serotonergt syndrom og mulighetene for det. Selv bruker jeg for tiden maxalt, har tidligere brukt zolmig. og innimellom bruker jeg ketorax eller får hjelp på legevakten med morfin. Jeg blir så ufattelig dårlig når det går "galt" med et anfall.

Jeg ser for meg at du blir stresset av dette, og at det gir deg flere anfall. Et par tips herfra er å bruke cataflam i hele perioden med premens og mens, da jeg opplever at det forebygger mot den hormonelle migrenen. Jeg har også lest om en kvinne som ble langt bedre av migrenen nå hun kuttet lightbrus helt. Jeg lider med deg, og håper du finner ut av det slik at du kan fungere både privat og i arbeidslivet.

Gjest hjelpe meg!!!
Skrevet

jeg vil i tillegg bare si deg at du har min største medfølelse med all denne migrenen. Jeg har som deg vært særdeles plaget av migrene. Jeg var helt invalidisert, i de siste fem årene jeg hadde det var det så ille at jeg hadde et slikt tredagers migreneanfall i uken, minst. Spydde i tre dager til endes. Men jeg skilte meg og ble mer eller mindre kvitt migrenen, og annen sykdom også for den del. Jeg ble litt slik som reveenka:o) jeg vil bare si at det faktisk går an å få forandringer i forhold til hyppigheten av migrene, hold fast på det når det røyner på som verst. Jeg håper du kan få oppleve noe liknende som jeg har, det var bent ut sagt fantastisk.

jeg har hele tiden gått på ulike antidepressiva og ulike triptaner. Så jeg vet hva de er redd for, men mine psykiatere har sagt det ikke har vært noe problem så lenge vi snakker sporadisk bruk. jeg tror du kan senke skuldrene dine i forhold til dette. Du går jo også på en veldig lav dose efexor, bare 75 mg. Nei, kanskje dagens gode nyhet er at de har stresset for mye dette med serotonergt syndrom og mulighetene for det. Selv bruker jeg for tiden maxalt, har tidligere brukt zolmig. og innimellom bruker jeg ketorax eller får hjelp på legevakten med morfin. Jeg blir så ufattelig dårlig når det går "galt" med et anfall.

Jeg ser for meg at du blir stresset av dette, og at det gir deg flere anfall. Et par tips herfra er å bruke cataflam i hele perioden med premens og mens, da jeg opplever at det forebygger mot den hormonelle migrenen. Jeg har også lest om en kvinne som ble langt bedre av migrenen nå hun kuttet lightbrus helt. Jeg lider med deg, og håper du finner ut av det slik at du kan fungere både privat og i arbeidslivet.

Tusen, tusen takk for svar!!

Jeg vet jo ikke om NHD "frikjenner" Efexor og migrenemedisin, men det er i det minste så deilig at noen skjønner hva jeg går gjennom! Folk på jobben min er for så vidt forståelsesfulle, men jeg tror det er umulig for dem å skjønne hvordan jeg, som helt frisk og oppegående en dag, plutselig blir borte i 3 dager, sånn uten videre. Og at det gjentar seg og gjentar seg... :( Og det skaper naturligvis enorme problemer for dem!

Det mer lightbrus, var en interessant opplysning. Jeg drikker en del av det, selv om det ikke er snakk om litervis.

Tusen, tusen takk for svar!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...