Gå til innhold

Langvarig trilafonbehandling?

Anbefalte innlegg

Gjest jobber hardt men...
Skrevet

Jeg har fått høre av fastlegen at det er ikke heldig å stå på denne medisinen resten av livet. Det beste er at jeg jobber kognitivt og blir kvitt de rare tankene i hodet mitt.

Det skjønner jeg også, men jeg faller uansett oppi noen hull innimellom. Mulig jeg skulle jobbet enda hardere?

Hva skjer om man står på trilafon hele livet?

Fortsetter under...

serenity777
Skrevet

Det du vel risikerer er tardive dyskenieser eller hvordan det nå staves. Dette skjer med noen som går lenge på gammeldagse antipsykotika. Men husk på att det er ikke så mange årene siden en masse mennesker gikk på trilafon og andre gamle AP livet ut. Men en viss risk for det overnevnte er jo der.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Hva skjer om man står på trilafon hele livet?''

Det viktigste som skjer er at en holder seg frisk. Det alvorligste som kan skje er at en utvikler tardive dyskinesiser http://www.snl.no/dyskinesi

Gjest bølger
Skrevet

Det viktigste som skjer er at en holder seg frisk. Det alvorligste som kan skje er at en utvikler tardive dyskinesiser http://www.snl.no/dyskinesi

Kan fluanxol også gi dyskinesiser?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kan fluanxol også gi dyskinesiser?

Ja, alle AP kan gi det. Nye har en risiko på 25% i forhold til 1. generasjon.

Gjest bølger
Skrevet

Ja, alle AP kan gi det. Nye har en risiko på 25% i forhold til 1. generasjon.

Kan det være grunnen til at jeg skjelver litt på hendene, og har til tider veldig uro i kroppen? Må bevege bena hele tiden.

Annonse

Skrevet

Ja, det viktigste er å holde seg frisk. Ingen som bor i min nærhet ønsker at jeg skal slutte flere ganger med denne medisinen. Det jeg ikke skjønner er hvordan jeg skal bli frisk ved å tenke kognitivt, altså ved å bruke kognitiv terapi. Jeg bli jo mye bedre, men jeg tror ikke alt går an å kontrollere med tankene. Noe ved meg er så sykt at jeg må ha medisiner i form av AP. Dette ser jeg jo selv, og alle andre, når jeg slutter...

Skrevet

Kan det være grunnen til at jeg skjelver litt på hendene, og har til tider veldig uro i kroppen? Må bevege bena hele tiden.

Dette tror jeg er noe annet som jeg ikke husker hva heter. Jeg hadde det sånn da jeg fikk trilafon injeksjoner. Det ga seg helt da jeg istedet fikk tabletter og dosen ble redusert. Kunne det være akinesi det het tro? Helt innmari ihvertfall, be legen din om å få redusert dosen litt. Kanskje det gir seg.

Gjest bølger
Skrevet

Dette tror jeg er noe annet som jeg ikke husker hva heter. Jeg hadde det sånn da jeg fikk trilafon injeksjoner. Det ga seg helt da jeg istedet fikk tabletter og dosen ble redusert. Kunne det være akinesi det het tro? Helt innmari ihvertfall, be legen din om å få redusert dosen litt. Kanskje det gir seg.

Akatisi tror jeg det heter. Det er sannsynligvis det jeg har. Reduserer jeg dosen blir jeg antakeligvis dårligere, så det blir en vurdering på hva som er best og verst. Aller helst vil vi ha full virkning uten noen bivirkninger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...