Gå til innhold

Kulturkollisjon med norsk kjæreste(!)


Gjest Den Syndige

Anbefalte innlegg

Gjest Den Syndige

Jeg har vært sammen med min nye kjæreste i 6 måneder nå, og er oppover ørene forelsket. Dette halve året har vært det beste i mitt liv, og jeg tror jeg allerede har funnet mannen jeg vil dele resten av mitt liv med. Problemet er at vi ikke har helt det samme synet på noen små vesentlige ting. Han er kristen, mens jeg er humanetiker, noe som i seg selv ikke bye på noen store problemer da vi respekterer hverandre og har omtrent de samme verdiene likevel. Men noen forskjeller er det jo. Han er f.eks prinsipielt i mot samboerskap mens jeg mener man bør ha vært samboere en god stund før man gifter seg da jeg ikke syns giftermål er noe man skynder seg inn i. Sex før ekteskapet har han også blitt oppdratt til at er galt, selv om vi nå har hatt sex (og veldig god sådan) en god stund nå. Jeg tror ikke han selv har noe problem med å bo sammen men jeg vet at foreldrene hans ville mislikt det sterkt og jeg vil ikke være den som "frister han ut i synden..." Vi tror begge to at forholdet absolutt kan overleve, men jeg vil likevel vite: er det noen som har erfaringer med slike forhold? Hvordan har det gått? Bør vel også mene at han er strengt i mot abort....så jeg er ganske redd for å bli gravid (er tilsvarende forsiktig med pillen såklart). Noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Jeg tror dere har alle muligheter til å overleve med ulike livssyn. Mange par har gjort det. De fremstår ofte frodigere og mer reflektert enn andre.

Min erfaring med par er at få par skiller lag pga livssyn. I så fall handler det om ekstreme utslag av tro/livssyn.

Det er godt du tar spørsmålet om ulike syn på samliv og ekteskap opp på et tidlig tidspunkt i parforholdet deres. Da har dere muligheter til å løse problemene før de oppstår.

Snakk om saken, både dere to imellom og med andre livssynsere. Jeg vil anta at ordet respekt blir viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...