Gå til innhold

Hyperaktivitet og Depresjon

Anbefalte innlegg

sinnsro1365381181
Skrevet

Er blitt 42 og har hatt runder med depresjoner så lenge jeg kan huske. Aldri spesiellt glad av meg. Cipralex siste 5 år.

Ser at rundene med depresjon blir tøffere og lurer på hva som egentlig feiler meg? Har prøvd å fortrenge og bagatellisere at jeg periodevis er hyperaktiv - eller hva det nå heter. Kan da holde på med noe hele tiden - fra jeg står opp til jeg legger meg. Eller prøver å legge meg.

Blir sliten av meg sjøl - men finner liksom aldri roen. Både kropp og hjerne går på høygir. Nytter ikke sette seg ned, hopper opp etter ett minutt og begynner med noe igjen. I går tenkte jeg - for første gang - dette er ikke normalt. Og det er ikke bra for meg.

Når jeg har disse rundene så drikker jeg mye vann - blir tørst av å virre rundt i 12, 15, 20 timer. Røyker mye og spiser lite.

Har alltid denne lengselen etter RO.

Må bare innrømme at jeg kan mye om depresjon men ut over det vet jeg lite. Ser at det er mye kunnskap her inne og håper noen kanskje kjenner seg igjen? Hadde vært fint med noen ord fra NHD også.

Nå er jeg sliten og kjenner at hodet begynner å gå på høygir allerede. Bare å finne på noe å gjøre så tida går.

Skrevet

Høres jo litt bipolart ut? Kanskje du burde utredes for dette om det ikke er gjort?

sinnsro1365381181
Skrevet

Les om bipolar lidelse (2)

Har lest litt om bipolar 2 nå. Skjønner det slik at dette er en mildere variant av bipolar.

Ser jo klart at dette kan stemme med mine svingninger. Men jeg opplever ikke at depresjonen blir lettere når jeg blir hyperaktiv. Tenker kanskje litt lettere om det som er vanskelig. Hodet koker jo så det er ikke godt å si hva som er hva.

Blir svimmel av å virre rundt hele dagen uten å få slappet av. Høy/lettere rusa på en måte. Vanskelig for å fokusere med blikket - oppleves som jeg ser litt dårlig. Rare greier.

Kroppen hyler jo fordi den blir sliten. Allikevel vet jeg at det blir midnatt og vel så det før jeg kommer i nærheten av ro.

Finnes det flere "tilstander" av bipolar 2? Hvordan medisineres evnr bipolar 2? Det kan da ikke være bra for kroppen - eller hodet å holde på slik som dett?

Gjest Svarttrost
Skrevet

Har lest litt om bipolar 2 nå. Skjønner det slik at dette er en mildere variant av bipolar.

Ser jo klart at dette kan stemme med mine svingninger. Men jeg opplever ikke at depresjonen blir lettere når jeg blir hyperaktiv. Tenker kanskje litt lettere om det som er vanskelig. Hodet koker jo så det er ikke godt å si hva som er hva.

Blir svimmel av å virre rundt hele dagen uten å få slappet av. Høy/lettere rusa på en måte. Vanskelig for å fokusere med blikket - oppleves som jeg ser litt dårlig. Rare greier.

Kroppen hyler jo fordi den blir sliten. Allikevel vet jeg at det blir midnatt og vel så det før jeg kommer i nærheten av ro.

Finnes det flere "tilstander" av bipolar 2? Hvordan medisineres evnr bipolar 2? Det kan da ikke være bra for kroppen - eller hodet å holde på slik som dett?

Det finnes mange ulike bipolare lidelser. 1,2,3 osv. Hadde vel kanskje vært en god ide om du hadde blitt utredet?

sinnsro1365381181
Skrevet

Det finnes mange ulike bipolare lidelser. 1,2,3 osv. Hadde vel kanskje vært en god ide om du hadde blitt utredet?

Ja. Er vel kommet til det nå. Sikkert på tide med en utredning. Skal snart til fastlegen - blir første gang jeg kommer til å snakke om mine hyperaktive perioder. Men han kjenner meg godt da - heldigvis.

Takk for at du tar deg tid til å svare.

Gjest life is fantastic uten "ADHD"
Skrevet

Ja. Er vel kommet til det nå. Sikkert på tide med en utredning. Skal snart til fastlegen - blir første gang jeg kommer til å snakke om mine hyperaktive perioder. Men han kjenner meg godt da - heldigvis.

Takk for at du tar deg tid til å svare.

Herregud ..

Er jo akkurat som å lese om meg selv. Kom deg til legen og fortell om hyperaktiviteten. Før jeg ble diagnostisert med Bp, hadde jeg flere samtaler med legen om min periodiske ADHD. Det var før jeg gikk rett i kjelleren og ble der. Hos meg var det altså den periodiske hyperaktiviteten, tankesurret og konsentrasjonsproblemene som var mest fremtredende. Depresjonene var mer kortvarige og minnet mest om utbrenthet som sjelden varte mer enn noen uker :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...