Gjest undrende Skrevet 8. oktober 2001 Del Skrevet 8. oktober 2001 Diskusjonen går jo hett for seg når det gjelder omskjæring av jenter og dette er jo helt forståelig. Hvorfor er ikke omskjæring av gutter like omstridt. Det kan da umulig være noe mindre smertefult for en guttebaby. Vet at man omskjærer guttebarn på norske sykehus ved spørsmål fra foreldrene. Er jo helt klart fordelen ved at det gjøres på sykehus enn at det gjøres hjemme på kammerset. Er selve omskjæringen smertefull for de små guttebarna eller blir de skikkelig bedøvd. Til slutt, tar det lang tid før de er smertefrie etter inngrepet? (Alt dette forutsatt at det gjøres på sykehus) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36564-omskj%C3%A6ring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pricilla Skrevet 9. oktober 2001 Del Skrevet 9. oktober 2001 hei! Jeg vil tro at de blir bedøvd ja. hadde ne type en gang i tida som måtte omskjæres, og han kjente ingenting. På jenter derimot bruker de såkalte "kloke konene" en vanlig kniv og skjærer bort mye av kjønnsleppene, hele klitorisen - og deretter syr de igjen. UTEN bedøvelse, og bakterier og betennelser setter seg ofte i såret. Påp gutter skjærer de bort litt hud, og syr såret etterpå. De er "friske" etter to uker. Det er en vesentlig forskjell på omskjæring av gutter og jenter. Noen gutter MÅ omskjæres for å klare å dra forhuden tilbake, og få vasket ordentlig og at penisen får utviklet seg ordentlig - og for ikke å snakke om utføre samleie. Det kan være stramt og smertefult med for trang forhud. Men det er ikke nødvendig å omskjære jenter. De syr de sammen så de ikke skal ha samleie før de er gift, da blir de sprettet opp av mannen.Og så fjernes klitorisen for at de ikke skal få noe nytelse. bare tenk deg når de har mensen, og utflod! Omskjæring av jenter er rett og slett farlig, for ikke å snakke om betennelse som kan sette seg i såret etter "slaktinga". Det er faktisk hendt at jenter har dødd pga omskjæring, eller betennelsen etterpå. Det er jo en grunn til at det er forbudt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36564-omskj%C3%A6ring/#findComment-139815 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trygve Talseth, Urolog Skrevet 11. oktober 2001 Del Skrevet 11. oktober 2001 Barna får bedøvelse. Sårsmertene går fort over. - Grunnen til at det ikke er like omstridt for gutter, er at de jo ikke mister noe av seksualevnen. Men hos piker ødelegger man mye, så dette kan ikke sammenlignes på den måten. - Men egentlig er det - etter min fortand - uforståelig at slike tradisjoner kan henge igjen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36564-omskj%C3%A6ring/#findComment-140286 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lassemann Skrevet 22. oktober 2001 Del Skrevet 22. oktober 2001 hei! Jeg vil tro at de blir bedøvd ja. hadde ne type en gang i tida som måtte omskjæres, og han kjente ingenting. På jenter derimot bruker de såkalte "kloke konene" en vanlig kniv og skjærer bort mye av kjønnsleppene, hele klitorisen - og deretter syr de igjen. UTEN bedøvelse, og bakterier og betennelser setter seg ofte i såret. Påp gutter skjærer de bort litt hud, og syr såret etterpå. De er "friske" etter to uker. Det er en vesentlig forskjell på omskjæring av gutter og jenter. Noen gutter MÅ omskjæres for å klare å dra forhuden tilbake, og få vasket ordentlig og at penisen får utviklet seg ordentlig - og for ikke å snakke om utføre samleie. Det kan være stramt og smertefult med for trang forhud. Men det er ikke nødvendig å omskjære jenter. De syr de sammen så de ikke skal ha samleie før de er gift, da blir de sprettet opp av mannen.Og så fjernes klitorisen for at de ikke skal få noe nytelse. bare tenk deg når de har mensen, og utflod! Omskjæring av jenter er rett og slett farlig, for ikke å snakke om betennelse som kan sette seg i såret etter "slaktinga". Det er faktisk hendt at jenter har dødd pga omskjæring, eller betennelsen etterpå. Det er jo en grunn til at det er forbudt! Jeg sier meg enig i det du skriver, men jeg bet meg merke i en ting som jeg ikke har tenkt over før. Kan trang forhud gjøre at penis ikke utvikler seg ordetlig? Jeg vet ikke, så derfor spør jeg. Hvordan i såfall? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36564-omskj%C3%A6ring/#findComment-142284 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trygve Talseth, Urolog Skrevet 29. oktober 2001 Del Skrevet 29. oktober 2001 Jeg sier meg enig i det du skriver, men jeg bet meg merke i en ting som jeg ikke har tenkt over før. Kan trang forhud gjøre at penis ikke utvikler seg ordetlig? Jeg vet ikke, så derfor spør jeg. Hvordan i såfall? Nei, det er ingen holdepunkter for at trang forhud har noen innvirkning på hvordan penis utvikler seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36564-omskj%C3%A6ring/#findComment-143564 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Faarikaal Skrevet 13. februar 2002 Del Skrevet 13. februar 2002 Nei, det er ingen holdepunkter for at trang forhud har noen innvirkning på hvordan penis utvikler seg. Er dette sant : Omskjæring av gutter er omtalt i britiske legebøker fra før 1900, og der skrives det at omskjæring er et godt middel mot onani, og at det bør gjøres uten bedøvelse, så barnet får en negativ opplevelse forbundet med sin penis !! Forhuden må ved omskjæring rives løs fra hodet med makt, og blør etter inngrepet. Forhuden sitter festet til hodet med en hinne, og er langt fra løs. Onani var djevelens verk og helsefarlig. Viktige erogene reseptorer (nerver) som sitter på undersiden av forhuden skjæres vekk og penishodet får fortykket hud, slik at mannen senere får problemer med å stimuleres til orgasme. Forhuden må ved omskjæring rives løs fra hodet med makt, og blør etter inngrepet. Forhuden er festet til hodet med en hinne, og er langtfra løs. Mannen mister ca 50% av sin mulighet for stimulans gjennom disse tapte reseptorene og gjennom den fortykkede huden på penishodet, og det blir mye vanskeligere å onanere. Interessen for onani vil da avta, naturlig nok. De var smarte den gangen ! Men er dett ikke på tide å få stoppet denne barnemishandlingen ? Omskårne burde saksøke sine foreldre for tapt sexliv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36564-omskj%C3%A6ring/#findComment-160919 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trygve Talseth, Urolog Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Er dette sant : Omskjæring av gutter er omtalt i britiske legebøker fra før 1900, og der skrives det at omskjæring er et godt middel mot onani, og at det bør gjøres uten bedøvelse, så barnet får en negativ opplevelse forbundet med sin penis !! Forhuden må ved omskjæring rives løs fra hodet med makt, og blør etter inngrepet. Forhuden sitter festet til hodet med en hinne, og er langt fra løs. Onani var djevelens verk og helsefarlig. Viktige erogene reseptorer (nerver) som sitter på undersiden av forhuden skjæres vekk og penishodet får fortykket hud, slik at mannen senere får problemer med å stimuleres til orgasme. Forhuden må ved omskjæring rives løs fra hodet med makt, og blør etter inngrepet. Forhuden er festet til hodet med en hinne, og er langtfra løs. Mannen mister ca 50% av sin mulighet for stimulans gjennom disse tapte reseptorene og gjennom den fortykkede huden på penishodet, og det blir mye vanskeligere å onanere. Interessen for onani vil da avta, naturlig nok. De var smarte den gangen ! Men er dett ikke på tide å få stoppet denne barnemishandlingen ? Omskårne burde saksøke sine foreldre for tapt sexliv. Synet på seksuallivet inkl. onani har heldigvis endret seg på 100 år. Det er nok heller ikke riktig at muligheten til stimulering reduseres slik som du har lest her. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36564-omskj%C3%A6ring/#findComment-161391 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.