Gjest wiil Skrevet 8. oktober 2001 Del Skrevet 8. oktober 2001 Hallo! Min sønn på 16 mnd. har nettopp gått delvis over til forstøver-apparat. Vi har nebunett i tillegg. Dette forstøverapparatet er ikke opladbart. Vi skal på hytta, og har ikke innlagt strøm her. Det finnes oppladbare forstøvere ikke sant? Er det barnelegen som skriver ut en ny rekvisisjon? Lurer også på hva Jonasmaske er. Er det noen aldersgrense på den (nedover)? Er det vanlig at en får et behandlingsskjema av barnelegen for astmaen hans? K.A. har hatt astma siden han ble født, og jeg aner ikke hvordan et slikt skjema ser ut engang. Det er kanskje litt lettere å huske når en skal gjøre hva med et slikt skjema. Det er jo ikke alltid en klarer å ha alt i hodet heller. Tilslutt vil jeg takke både Wenke og Poetica for svar på tidligere innlegg. Det har hjulpet oss mye. Ps! Vi unngikk lungebetennelse, og det var deilig. Tror vinteren blir lang nok. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36566-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-forst%C3%B8ver-jonasmaske-mm/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emely Skrevet 9. oktober 2001 Del Skrevet 9. oktober 2001 Vi fikk henvisning av legen til lungelegen for å vurdere om han kunne få forstøver og lungelegen skrev da en søknad/rekvisjon til hjelpemiddelsentralen.... Fastlegen kunne ikke skrive ut en slik rekvisjon sa han... Jonas maske gjør at luften som blir pustet inn blir varmet opp så ikke den kalde luften irriterer luftveiene ytterligere, den kan brukes ved rått og kaldt vær. En for en lue med denne masken i til barna. Denne må og søkes av legen osv får å få tak i.. Jeg synes det er rart at du ikke har fått noen behandlingskjema til barnet ditt. Poden her har hatt astma siden han var 4 mnd og vi fikk et slkit skjema med en gang han fikk medesiner, og den blir forandret etterhvert som type medesin blir skiftet forandret. Hadde jeg vært deg ville jeg krevd å få et slikt skjema i trygghet for dere, eventuelle barnevakter osv... Vi har har fått beskjed om å ta med dette skjema til envær besøk til legevakt og lege når vi kommer pga astmaen.. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36566-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-forst%C3%B8ver-jonasmaske-mm/#findComment-139693 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poetica Skrevet 11. oktober 2001 Del Skrevet 11. oktober 2001 Et behandlingsskjema er egentlig bare en liste over medisiner og doseringer i forskjellige situasjoner og endringer i astmaen. Det er greit å ha, spesielt før man har kommet helt inni systemet med når man skal øke eller senke dosen på medisinen. Det beskriver også hvilke medisiner man skal ta når, og det samme gjelder også til f eks barn med atopisk eksem. Det er kjekt å ha til man kan det, men jeg tipper at dere kan det nå? ) Du kan få byttet forstøveren hans i en mer funksjonell modell, ring hjelpemiddelsentralen der du bor og forklar problemet, de pleier å være greie til å fikse sånt. (Dette forutsetter at man har en rekvisisjon, og det har dere jo) Vi bruker Freeway Lite, den kan fullades på 16 timer, og varer da til ca 6 gangers bruk. Det medfølger også en egen plugg til å sette inn i sigarettenneren i bilen, om man ikke har annen strøm tilgjengelig. Jonasmaske får helt sikkert barnet ditt, men du må be om det. Alle astmabarn (og voksne) burde ha en slik, filtermaskene kan byttes ut, og dette er sjelden noe problem å få ordne thos hjelpemiddelsentralen. (Men vedtaket bør ikke være mer enn ett år gammelt da). Deler til forstøveren får en ved behov, så lenge en har den i hus. Alt ordnes greit over telefonen, og de sender det i posten samme dag. Det er godt å høre at poden deres slapp unna lungebetennelsen! Selv er jeg akkurat nå blitt bedre av min, og det er godt! ) Vi står på farten til en astmakontroll på sykehuset med jenta vår nå vi. Hun sitter akkurat nå og tegner en tegning til legen sin, og med drops i sikte (som premie), så er det greit at den vanlige blodprøve skal tas også. ) Ha en frisk og fin høst og vinter! mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36566-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-forst%C3%B8ver-jonasmaske-mm/#findComment-140261 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege Skrevet 11. oktober 2001 Del Skrevet 11. oktober 2001 wiil For å begynne på begynnelsen. Jeg synes du skal be barnelegen om å få skriftelige instrukser vedr. behandlingen. Dvs. hvordan bruke medisiner når han er i en god periode og hvordan dere skal øke doser etc. når han er dårlig. Så til inhal. apparat. Barnelegen må søke trygdekontoret for at dere skal få et batteridrevet i tillegg eller at dere kan få skiftet til et kombinasjonsapparat. Jonas maske til så liten gutt går neppe. Blir det kaldt og dere må være ute, ha heller et varmt sjerf i ansiktet hans. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36566-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-forst%C3%B8ver-jonasmaske-mm/#findComment-140306 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest wiil Skrevet 12. oktober 2001 Del Skrevet 12. oktober 2001 Et behandlingsskjema er egentlig bare en liste over medisiner og doseringer i forskjellige situasjoner og endringer i astmaen. Det er greit å ha, spesielt før man har kommet helt inni systemet med når man skal øke eller senke dosen på medisinen. Det beskriver også hvilke medisiner man skal ta når, og det samme gjelder også til f eks barn med atopisk eksem. Det er kjekt å ha til man kan det, men jeg tipper at dere kan det nå? ) Du kan få byttet forstøveren hans i en mer funksjonell modell, ring hjelpemiddelsentralen der du bor og forklar problemet, de pleier å være greie til å fikse sånt. (Dette forutsetter at man har en rekvisisjon, og det har dere jo) Vi bruker Freeway Lite, den kan fullades på 16 timer, og varer da til ca 6 gangers bruk. Det medfølger også en egen plugg til å sette inn i sigarettenneren i bilen, om man ikke har annen strøm tilgjengelig. Jonasmaske får helt sikkert barnet ditt, men du må be om det. Alle astmabarn (og voksne) burde ha en slik, filtermaskene kan byttes ut, og dette er sjelden noe problem å få ordne thos hjelpemiddelsentralen. (Men vedtaket bør ikke være mer enn ett år gammelt da). Deler til forstøveren får en ved behov, så lenge en har den i hus. Alt ordnes greit over telefonen, og de sender det i posten samme dag. Det er godt å høre at poden deres slapp unna lungebetennelsen! Selv er jeg akkurat nå blitt bedre av min, og det er godt! ) Vi står på farten til en astmakontroll på sykehuset med jenta vår nå vi. Hun sitter akkurat nå og tegner en tegning til legen sin, og med drops i sikte (som premie), så er det greit at den vanlige blodprøve skal tas også. ) Ha en frisk og fin høst og vinter! mvh Hallo! Vi har nå fått oppladbar forstøver i tillegg til cr 60. Det ble Freeway Lite. Det var et hendig apparat. Det er greit å ha 2. Jippi!!Da er fjellet neste. Det blir deilig. Takk for alle svar. Det er greit å ha noen å spørre når det er noe en lurer på. Håper alle får en flott høst. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36566-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-forst%C3%B8ver-jonasmaske-mm/#findComment-140591 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poetica Skrevet 12. oktober 2001 Del Skrevet 12. oktober 2001 Hallo! Vi har nå fått oppladbar forstøver i tillegg til cr 60. Det ble Freeway Lite. Det var et hendig apparat. Det er greit å ha 2. Jippi!!Da er fjellet neste. Det blir deilig. Takk for alle svar. Det er greit å ha noen å spørre når det er noe en lurer på. Håper alle får en flott høst. Mvh Så fint da, wiil! ) Hvordan ble det ordna da? Måtte dere få en ny rekvisisjon slik Dr. Endsjø sa, eller gjorde dere slik vi har gjort det? Interessant å vite, mest fordi lege og pasient veldig ofte har ulik oppfatning/erfaring av hvordan ting fungerer i forhold til Hjelpemiddelsentralen og Trygdekontoret. Nå kan dere kose dere i allfall! Lykke til! ) mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36566-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-forst%C3%B8ver-jonasmaske-mm/#findComment-140602 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest wiil Skrevet 13. oktober 2001 Del Skrevet 13. oktober 2001 Så fint da, wiil! ) Hvordan ble det ordna da? Måtte dere få en ny rekvisisjon slik Dr. Endsjø sa, eller gjorde dere slik vi har gjort det? Interessant å vite, mest fordi lege og pasient veldig ofte har ulik oppfatning/erfaring av hvordan ting fungerer i forhold til Hjelpemiddelsentralen og Trygdekontoret. Nå kan dere kose dere i allfall! Lykke til! ) mvh Heisann Poetica! Da legen hørte om vår forestående hyttetur, ville han samtidig ha poden ned til en sjekk. Poden er forøvrig veldig fin nå, ikke tett, men hoster litt enda. Hvis det ikke gir seg, eller han blir tettere, får vi bruke forstøver 2 ganger om dagen. Vi fikk uansett en ny rekvisisjon av barnelegen til Hjelpemiddel-sentralen. Så nå har vi som sagt 2 forstøvere. Det er jo kjempebra. Ifølge barnelegen vår, er cr-60 en kraftigere forstøver enn Freeway Lite. Visste du det? Kunne ikke unngå å legge merke til i et av innleggene dine at du hørte til BSS. Det gjør vi også det. Stor klem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36566-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-forst%C3%B8ver-jonasmaske-mm/#findComment-140705 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poetica Skrevet 13. oktober 2001 Del Skrevet 13. oktober 2001 Heisann Poetica! Da legen hørte om vår forestående hyttetur, ville han samtidig ha poden ned til en sjekk. Poden er forøvrig veldig fin nå, ikke tett, men hoster litt enda. Hvis det ikke gir seg, eller han blir tettere, får vi bruke forstøver 2 ganger om dagen. Vi fikk uansett en ny rekvisisjon av barnelegen til Hjelpemiddel-sentralen. Så nå har vi som sagt 2 forstøvere. Det er jo kjempebra. Ifølge barnelegen vår, er cr-60 en kraftigere forstøver enn Freeway Lite. Visste du det? Kunne ikke unngå å legge merke til i et av innleggene dine at du hørte til BSS. Det gjør vi også det. Stor klem Ja, jeg visste det. ) Men etter å selv ha brukt Freeway Lite siden '93/'94 er jeg fremdeles meget fornøyd. Den har dessuten en ideel forstøvningstid, sett fra et medisinsk synspunkt, sier legene jeg har diskutert det med. Men for et sånn liten tass som din, kan det nok hende at litt andre kriterier også teller. Ja, vi har tidligere tilhørt SiA, men flytta for 2 år siden til rett ved Drammen, så nå er det BSS. ) Ha en fin tur! mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36566-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-forst%C3%B8ver-jonasmaske-mm/#findComment-140715 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.