Gå til innhold

Voltaren og Voltarol - Det samme?


Gjest Linnea79

Anbefalte innlegg

Gjest Linnea79

Pleier å bruke Voltaren 50 mg tbl ved smerter. Ordinert av lege.. Nå er jeg tom for Voltaren og har smerter. Regner ikke med jeg får skaffet meg ny resept før tidligst i morgen ettermiddag. Ser de selger Voltarol 12,5 mg, reseptfritt på apoteket. Er dette så og si det samme? Og betyr det at om jeg tar 4 av disse, så tilsvarer det 50 mg Voltaren??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er korrekt

Ser det er forskjellig virkestoff i de 2 - diklo....natrium i Voltaren og ...kalium i Voltarol... Spiller det ingen rolle?

Jeg synes Voltarol virker veldig svakt - om noe i det hele tatt (men har jo bare prøvd 2 samtidig, da) - mens Voltaren frelser meg fra migrenetendenser en gang iblant. Men da tror jeg det er 100mg jeg tar. I alle fall ville det føltes ille å skulle ta 8 Voltaroler i stedet hvis det står på pakningen at man skal ta 1 eller to...og ikke mer enn 6 på et helt døgn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er forskjellig virkestoff i de 2 - diklo....natrium i Voltaren og ...kalium i Voltarol... Spiller det ingen rolle?

Jeg synes Voltarol virker veldig svakt - om noe i det hele tatt (men har jo bare prøvd 2 samtidig, da) - mens Voltaren frelser meg fra migrenetendenser en gang iblant. Men da tror jeg det er 100mg jeg tar. I alle fall ville det føltes ille å skulle ta 8 Voltaroler i stedet hvis det står på pakningen at man skal ta 1 eller to...og ikke mer enn 6 på et helt døgn...

Nsaids kan doseres mye høyere enn hva som står på de pakningene som selges reseptfritt. F.eks kan ibux tas i døgndoser på 2400 mg (hvis jeg ikke husker feil i farten), mens det på pakningene vel står halvparten.

Det som er forvirrende er at når det gjelder paracetamol, så er det helt avgjørende å følge doseringsanvisningene, mens det samme ikke gjelder for nsaids (ibux, naproxen, voltarol osv. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nsaids kan doseres mye høyere enn hva som står på de pakningene som selges reseptfritt. F.eks kan ibux tas i døgndoser på 2400 mg (hvis jeg ikke husker feil i farten), mens det på pakningene vel står halvparten.

Det som er forvirrende er at når det gjelder paracetamol, så er det helt avgjørende å følge doseringsanvisningene, mens det samme ikke gjelder for nsaids (ibux, naproxen, voltarol osv. )

Ah - takk - kjekt å vite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...