Gjest SMIRnøff Skrevet 28. juli 2011 Skrevet 28. juli 2011 http://www.dagbladet.no/2011/07/28/nyheter/innenriks/terror/anders_behring_breivik/17481498/ Overrasker meg ikke om han er klin kokos. 0 Siter
Mandolaika Skrevet 28. juli 2011 Skrevet 28. juli 2011 Klin kokos er han, men jeg tror ikke det er et begrep de bruker i rettssystemet. :-) 0 Siter
Ifa-pastillen Skrevet 28. juli 2011 Skrevet 28. juli 2011 Tror ikke han klin kokos. Han fremstår som meget intelligent er det jo blir skrevet mye om. Mange massemorderer fremstår slik, de er ikke gærne, men har en annen virkelighetsoppfatning, er meget intelligente og mange har vel svekkede sjelsevner også. Men gærne er de ikke. Tror ihvertfall ikke jeg. 0 Siter
Mrs D Skrevet 28. juli 2011 Skrevet 28. juli 2011 Tror ikke han klin kokos. Han fremstår som meget intelligent er det jo blir skrevet mye om. Mange massemorderer fremstår slik, de er ikke gærne, men har en annen virkelighetsoppfatning, er meget intelligente og mange har vel svekkede sjelsevner også. Men gærne er de ikke. Tror ihvertfall ikke jeg. Det er da vel ingen ting som tilsier at man ikke kan være ravende gal og intelligent på samme tid? 0 Siter
Gjest pysekatt Skrevet 28. juli 2011 Skrevet 28. juli 2011 Det er da vel ingen ting som tilsier at man ikke kan være ravende gal og intelligent på samme tid? Enig! Hitler er et eksempel. 0 Siter
morsan Skrevet 28. juli 2011 Skrevet 28. juli 2011 Også Hitler ville vært strafferettslig tilregnelig, mente rettspsykiater Rosenqvist. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 28. juli 2011 Skrevet 28. juli 2011 Også Hitler ville vært strafferettslig tilregnelig, mente rettspsykiater Rosenqvist. Og hva mener du? Massemordere har en eller annen diagnose.... Tror du Hitler var normal? 0 Siter
nick Skrevet 28. juli 2011 Skrevet 28. juli 2011 Han blir erklært strafferettslig tilregnelig, men med mangelfullt utviklede sjelsevner. De kommer til å bruke 200 sider for å skrive dette, men det er sånn konklusjonen blir. 0 Siter
ekte nick Skrevet 29. juli 2011 Skrevet 29. juli 2011 Og hva mener du? Massemordere har en eller annen diagnose.... Tror du Hitler var normal? Det er jo ikke det morsan skriver, at Hitler var normal. Men at han var strafferettslig tilregnelig. Det er noe annet. 0 Siter
morsan Skrevet 29. juli 2011 Skrevet 29. juli 2011 Og hva mener du? Massemordere har en eller annen diagnose.... Tror du Hitler var normal? Straffeloven fritar ikke "unormale" fra straff, men dem som er i høy grad psykisk utviklingshemmet, psykotisk i gjerningsøyeblikket (husker ikke ordlyden, men NHD linket til den tidligere - tror det var paragraf 44 i straffeloven - du kan finne den på lovdata) I dagligtalen bruker vi begreper som "gal" mm dom adjektiver, uten at dette representerer en korrekt vurdering i medisinsk henseende. Nå skrives det i media at flere mener Breivik kan ha sterke narcissistiske trekk. Jeg antar det kan kalles "diagnose", men er selvsagt ikke straffriende. I artikkelen i linken under diskuteres deg hvorvidt han kan anses utilregnelig. Rosenquist omtaler hva som menes m psykotisk. Jeg har hørt henne på tv snakke om (fritt etter hukommelsen) at det ikke er nok til å anses som strafferettslig utilregnelig at man har uakseptable meninger og utfører uhyrlige gjerninger. Om Hitler mener jeg hun sa at han var fullstendig klar overhva han gjorde, og at hun mener det samme gjelder Breivik. http://mobil.na24.no/?name=nettavisen&i=9805§ion_id=159&guid=3198553 0 Siter
morsan Skrevet 29. juli 2011 Skrevet 29. juli 2011 Det er jo ikke det morsan skriver, at Hitler var normal. Men at han var strafferettslig tilregnelig. Det er noe annet. Nemlig! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.