tonie Skrevet 4. august 2011 Skrevet 4. august 2011 Hvorfor kan de ikke hete normale ting, eller i det minste noe man greier å lese og uttale? Er det en lov som sier at medisiner må ha opptil flere x, y og z i navnet? Jeg savner en pille som heter gukk. Eller kanskje Pling? 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 4. august 2011 Skrevet 4. august 2011 Aner ikke, men jeg har tenkt på akkurat det samme! Det er ganske crazy, ja! 0 Siter
Katt-ja Skrevet 4. august 2011 Skrevet 4. august 2011 ''Jeg savner en pille som heter gukk. Eller kanskje Pling?'' *LOL* 0 Siter
tonie Skrevet 4. august 2011 Forfatter Skrevet 4. august 2011 Aner ikke, men jeg har tenkt på akkurat det samme! Det er ganske crazy, ja! Crazy:) Jeg fant denne: http://legemiddelverket.no/templates/InterPage____60897.aspx Gukk skulle vel kunne passere? Kanskje ikke Pling, men det hadde vært flott da. Jeg er sikker på at Pling inneholder mye koffein:) 0 Siter
Gjest GPn Skrevet 4. august 2011 Skrevet 4. august 2011 I motsetning til mennesker kan ikke to ulike medisiner ha samme navn. Derfor blir det etterhvert ganske merkelige navn. Det beste/mest treffende jeg kjenner til er sovemedisinen Rohypnol. 0 Siter
tonie Skrevet 4. august 2011 Forfatter Skrevet 4. august 2011 I motsetning til mennesker kan ikke to ulike medisiner ha samme navn. Derfor blir det etterhvert ganske merkelige navn. Det beste/mest treffende jeg kjenner til er sovemedisinen Rohypnol. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må være mulig å finne enklere navn. Jeg tror de tror at de lurer oss til å tro medisinene virker bedre hvis de inneholder x, y, z. i navnet. "Legen min skrev ut Xyclocozinanhyznin. Halleluja! Endelig en lege som vet hva han holder på med" 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 4. august 2011 Skrevet 4. august 2011 Crazy:) Jeg fant denne: http://legemiddelverket.no/templates/InterPage____60897.aspx Gukk skulle vel kunne passere? Kanskje ikke Pling, men det hadde vært flott da. Jeg er sikker på at Pling inneholder mye koffein:) Genial lenke. Så mye det er mulig å finne ut! Fantasinavn, du verden...! Men her er jeg ikke med: "Et fantasinavn skal ikke: - gi uttrykk for villedende terapeutiske eller farmasøytiske egenskaper". Hva med IDOFORM (i do-form)? Det må være ulovlig... Pling (i bollen) er et utmerket navn på et antipsykotikum. 0 Siter
Dorthe Skrevet 4. august 2011 Skrevet 4. august 2011 Men heter ikke de fleste medisiner noe lignende i utlandet så man kan kjenne igjen hva slags medisin det er. Jeg holdt på å lete meg ihjel i USA etter paracetamol fordi jeg ville ikke ha aspirin eller ibuprofen. Ja, det var et apotek på størrelse med IKEA og det var selvbetjening 0 Siter
Gjest Nils Håvard Dahl, lege Skrevet 4. august 2011 Skrevet 4. august 2011 Men heter ikke de fleste medisiner noe lignende i utlandet så man kan kjenne igjen hva slags medisin det er. Jeg holdt på å lete meg ihjel i USA etter paracetamol fordi jeg ville ikke ha aspirin eller ibuprofen. Ja, det var et apotek på størrelse med IKEA og det var selvbetjening Alle medisiner har et generisk navn - som diazepam. Dette er internasjonalt og helt likt i alle land. Det kan ikke tas patent på dette navnet. I tillegg kan de ha et handelsnavn som Valium, Vival, Stesolid. Dette er registrerte varemerker. Ofte brukes samme navn i flere land, men ofte ikke i alle land. I generiske preparater (kopipreparater) bruker en ofte det generiske navnet etterfulgt av produsenten/importørens navn eks: quetiapin Orifarm. 0 Siter
tonie Skrevet 4. august 2011 Forfatter Skrevet 4. august 2011 Alle medisiner har et generisk navn - som diazepam. Dette er internasjonalt og helt likt i alle land. Det kan ikke tas patent på dette navnet. I tillegg kan de ha et handelsnavn som Valium, Vival, Stesolid. Dette er registrerte varemerker. Ofte brukes samme navn i flere land, men ofte ikke i alle land. I generiske preparater (kopipreparater) bruker en ofte det generiske navnet etterfulgt av produsenten/importørens navn eks: quetiapin Orifarm. Vi må leve med det ser det ut for. Godt det ikke er så ofte vi som ikke jobber med medisiner trenger å uttale navnene. 0 Siter
PieLill Skrevet 4. august 2011 Skrevet 4. august 2011 Og hver gang du har lært deg å uttale og stave navnet, bytter de navn... Omtrent som russiske statsministere. :-) mvh 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.