Gå til innhold

Fjordman/ytringsfrihet


Gjest Ytringsfrihet

Anbefalte innlegg

Gjest Ytringsfrihet

Jeg søkte på fjordman og leste en blogg fra 2005. Mange av de samme tankene har jeg tenkt også. Riktignok ikke like sterke, jeg er mer tvilende. Og dette er Anders Breiviks forbilde. Grøss og gru.

Ytringsfriheten er ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    5

  • morsan

    3

  • Mandolaika

    3

  • AnonymBruker

    3

Annonse

Gjest Ytringsfrihet

Går ytringsfriheten virkelig ut på å kunne spre mest mulig hat?

Nei, det var ingenting hatefullt i den bloggen jeg leste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er først når du blir presentert for meninger du avskyr, at du får testet ut om du egentlig er for ytringsfrihet.

ytringsfrihet er ikke en rett til å ytre umotsagt. Så etter alt som har skjedd i oslo vil nok folk med grisete holdninger regne med å få mye verbal juling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Hadde vi hatt reell ytringsfrihet er det ikke sikkert vi hadde opplevd denne terroraksjonen.

Dersom islamkritikere kunne ytret seg fritt, uten risiko for latterliggjøring eller (trusler om) vold, ikke mistet venner osv. hadde de gjort dette i mer åpne medier. Der kunne deres meningsmotstandere plukket fra hverandre de mest hatefulle argumentene. I tillegg ville vi hatt flere politikere som turte ta opp problemene innvandring fører med seg. Dermed hadde ikke bl.a. ABB blitt så paranoid og følt at norske politikere ofret Norge på det multikulturelle alteret (hans ord). Han og hans meningsfeller ville i større grad følt seg hørt og tatt på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ytringsfrihet

Det er først når du blir presentert for meninger du avskyr, at du får testet ut om du egentlig er for ytringsfrihet.

''Det er først når du blir presentert for meninger du avskyr, at du får testet ut om du egentlig er for ytringsfrihet''

Ja det kan virke slik. Jeg stemmer Ap, men jeg har tenkt noen av samme tankene som Fjordman innimellom, uten at de er like ekstreme. Jeg tror mange tenker de samme tankene og er bekymret for enkelte sider av utviklingen. Jeg er redd det blir slik at mange ikke tør å ytre seg lenger. Ikke en gang anonymt slik Fjordman gjorde.

ytringsfrihet og hvor grensen skal gå er vel noe du og webmaster stadig må tenke gjennom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er først når du blir presentert for meninger du avskyr, at du får testet ut om du egentlig er for ytringsfrihet''

Ja det kan virke slik. Jeg stemmer Ap, men jeg har tenkt noen av samme tankene som Fjordman innimellom, uten at de er like ekstreme. Jeg tror mange tenker de samme tankene og er bekymret for enkelte sider av utviklingen. Jeg er redd det blir slik at mange ikke tør å ytre seg lenger. Ikke en gang anonymt slik Fjordman gjorde.

ytringsfrihet og hvor grensen skal gå er vel noe du og webmaster stadig må tenke gjennom?

Alle bør tenke gjennom sitt forhold til ytringsfrihet. Samtidig har vi også lovverk vedr ærekrenkelser.

Likeledes bør enhver tenke gjennom hvilket diskusjonsnivå en ønsker å legge seg på for bla å ivareta sin selvrespekt.

Vi må også huske at ytringer, selv ekstreme, er noe helt annet enn handlinger. I det perspektiv er det for meg et hav mellom Fjordman og ABB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ytringsfrihet

Alle bør tenke gjennom sitt forhold til ytringsfrihet. Samtidig har vi også lovverk vedr ærekrenkelser.

Likeledes bør enhver tenke gjennom hvilket diskusjonsnivå en ønsker å legge seg på for bla å ivareta sin selvrespekt.

Vi må også huske at ytringer, selv ekstreme, er noe helt annet enn handlinger. I det perspektiv er det for meg et hav mellom Fjordman og ABB.

''Alle bør tenke gjennom sitt forhold til ytringsfrihet. Samtidig har vi også lovverk vedr ærekrenkelser''

Det forstår jeg og forsto slettepolitikken deres forrige uke.

''Vi må også huske at ytringer, selv ekstreme, er noe helt annet enn handlinger. I det perspektiv er det for meg et hav mellom Fjordman og ABB''

Nettopp og derfor forsto jeg slettepoltikken. Jeg har liten sans for beskyldninger mot andre. Dette var en gal manns verk, men jeg tror det vil bli mange diskusjoner rundt dette med ytringsfrihet fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sosialistenes og de multikulturelles forbilder Mao og Stalin har langt flere mord på samvittigheten enn ABB. Så at de må skal kneble ytringsfriheten for personer med islamkritiske tanker,blir søkt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vi hatt reell ytringsfrihet er det ikke sikkert vi hadde opplevd denne terroraksjonen.

Dersom islamkritikere kunne ytret seg fritt, uten risiko for latterliggjøring eller (trusler om) vold, ikke mistet venner osv. hadde de gjort dette i mer åpne medier. Der kunne deres meningsmotstandere plukket fra hverandre de mest hatefulle argumentene. I tillegg ville vi hatt flere politikere som turte ta opp problemene innvandring fører med seg. Dermed hadde ikke bl.a. ABB blitt så paranoid og følt at norske politikere ofret Norge på det multikulturelle alteret (hans ord). Han og hans meningsfeller ville i større grad følt seg hørt og tatt på alvor.

Hei!

Jeg syns også det mangler vilje til å slippe til alle meninger, altså er det er reell begrensing på yttringsfriheten som gjør at mange trekker mot forumer der det er lov å mene det feks Fjordmann og mange mener.

Jeg er ikke uenig i alt han skriver, jeg ser Islam som en reell trussel mot demokrati og yttringsfrihet. Jeg tror ikke moderate muslimer utgjør noen trussel, men selve religionen Islam, sånn som den tolkes av flertallet av tilhengere utgjør en trussel mot demokratiet.

Islam handler ikke bare om en personlig tro på Gud, men om et type styresett med lovgivning som er både konkretisert gjennom Koran og Hadith, der alt fra økonomi til krigføring, samt sterk begrensing av yttringsfrihet er et resultat.

Jeg kommer aldri til å slutte å si min mening om den reelle utfordring som jeg og mange mener Islam er for demokrati og yttringsfrihet, om man ikke vil ha slike terroraksjoner i fremtiden bør man la alle ytringer, der frykt og tvil og ubehagelige spørsmål faktisk kan bli hørt og debatert i offentligheten, og uten at man blir stenmplet som rassist få slippe til.

Så håper jeg det ikke ar et tomt snakk, nå som flere sa at svaret på terroaksjonene er "mer demokrai" mer demokrati får man bare hvis man også kan tåle å høre sine meningsmotstandere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

sosialistenes og de multikulturelles forbilder Mao og Stalin har langt flere mord på samvittigheten enn ABB. Så at de må skal kneble ytringsfriheten for personer med islamkritiske tanker,blir søkt...

Det er ingenting som unnskylder grusomhetene som Breivik gjorde. INGENTING. Ikke nevn andre massemordere for å si at det finnes noen verre, det er ingenting som er VERRE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg syns også det mangler vilje til å slippe til alle meninger, altså er det er reell begrensing på yttringsfriheten som gjør at mange trekker mot forumer der det er lov å mene det feks Fjordmann og mange mener.

Jeg er ikke uenig i alt han skriver, jeg ser Islam som en reell trussel mot demokrati og yttringsfrihet. Jeg tror ikke moderate muslimer utgjør noen trussel, men selve religionen Islam, sånn som den tolkes av flertallet av tilhengere utgjør en trussel mot demokratiet.

Islam handler ikke bare om en personlig tro på Gud, men om et type styresett med lovgivning som er både konkretisert gjennom Koran og Hadith, der alt fra økonomi til krigføring, samt sterk begrensing av yttringsfrihet er et resultat.

Jeg kommer aldri til å slutte å si min mening om den reelle utfordring som jeg og mange mener Islam er for demokrati og yttringsfrihet, om man ikke vil ha slike terroraksjoner i fremtiden bør man la alle ytringer, der frykt og tvil og ubehagelige spørsmål faktisk kan bli hørt og debatert i offentligheten, og uten at man blir stenmplet som rassist få slippe til.

Så håper jeg det ikke ar et tomt snakk, nå som flere sa at svaret på terroaksjonene er "mer demokrai" mer demokrati får man bare hvis man også kan tåle å høre sine meningsmotstandere.

Godt skrevet madeleinemie. Det må være lov å innrømme at man ikke er interessert i å leve i samfunn slik de har det idag i Saudi Arabia, Yemen, Marokko, palestina, Iran, Iraq, Afganistan, Pakistan og Indonesia, uten at man skal bli kalt rasist. Veldig typisk om man uttaler seg om det, så får man bare slengt i trynet at man "hater" og er "rasist" og blabla. Jeg hater ingen, kunne godt gifte med med en muslim/araber osv. Men å leve i slike samfunn der jeg som kvinne eller minoritet er mindreverdig og utsatt for trussel, akter jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sosialistenes og de multikulturelles forbilder Mao og Stalin har langt flere mord på samvittigheten enn ABB. Så at de må skal kneble ytringsfriheten for personer med islamkritiske tanker,blir søkt...

Hei!

Jeg liker ikke å dele meninger med rassister, men når det gjelder spørsnmål rundt Islam så gjør jeg det, dessverre, for jeg er ingen rassist.

Det er likevel stor avstand mellom det jeg og mange mener og de høyreekstreme. Politisk tilhører jeg et helt annet sted, jeg er slett ikke i mot innvandring, men jeg mener det er vår rett og plikt å beskytte/verne om vårt demokrati mot enhver tanke/politisk system/religion som kan true demokrai og yttringsfrihet.

Problemet er at man i vesten i dag får problemer med å bli hørt hvis man stiller spørsmål som er berettiget når det gjelder Islam, yttringsfrihet og demokrati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg syns også det mangler vilje til å slippe til alle meninger, altså er det er reell begrensing på yttringsfriheten som gjør at mange trekker mot forumer der det er lov å mene det feks Fjordmann og mange mener.

Jeg er ikke uenig i alt han skriver, jeg ser Islam som en reell trussel mot demokrati og yttringsfrihet. Jeg tror ikke moderate muslimer utgjør noen trussel, men selve religionen Islam, sånn som den tolkes av flertallet av tilhengere utgjør en trussel mot demokratiet.

Islam handler ikke bare om en personlig tro på Gud, men om et type styresett med lovgivning som er både konkretisert gjennom Koran og Hadith, der alt fra økonomi til krigføring, samt sterk begrensing av yttringsfrihet er et resultat.

Jeg kommer aldri til å slutte å si min mening om den reelle utfordring som jeg og mange mener Islam er for demokrati og yttringsfrihet, om man ikke vil ha slike terroraksjoner i fremtiden bør man la alle ytringer, der frykt og tvil og ubehagelige spørsmål faktisk kan bli hørt og debatert i offentligheten, og uten at man blir stenmplet som rassist få slippe til.

Så håper jeg det ikke ar et tomt snakk, nå som flere sa at svaret på terroaksjonene er "mer demokrai" mer demokrati får man bare hvis man også kan tåle å høre sine meningsmotstandere.

Flott innlegg, og jeg er helt enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg syns også det mangler vilje til å slippe til alle meninger, altså er det er reell begrensing på yttringsfriheten som gjør at mange trekker mot forumer der det er lov å mene det feks Fjordmann og mange mener.

Jeg er ikke uenig i alt han skriver, jeg ser Islam som en reell trussel mot demokrati og yttringsfrihet. Jeg tror ikke moderate muslimer utgjør noen trussel, men selve religionen Islam, sånn som den tolkes av flertallet av tilhengere utgjør en trussel mot demokratiet.

Islam handler ikke bare om en personlig tro på Gud, men om et type styresett med lovgivning som er både konkretisert gjennom Koran og Hadith, der alt fra økonomi til krigføring, samt sterk begrensing av yttringsfrihet er et resultat.

Jeg kommer aldri til å slutte å si min mening om den reelle utfordring som jeg og mange mener Islam er for demokrati og yttringsfrihet, om man ikke vil ha slike terroraksjoner i fremtiden bør man la alle ytringer, der frykt og tvil og ubehagelige spørsmål faktisk kan bli hørt og debatert i offentligheten, og uten at man blir stenmplet som rassist få slippe til.

Så håper jeg det ikke ar et tomt snakk, nå som flere sa at svaret på terroaksjonene er "mer demokrai" mer demokrati får man bare hvis man også kan tåle å høre sine meningsmotstandere.

Godt skrevet. :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...