Gå til innhold

P-piller/sprøyte

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente som driver mye med idrett, og mest alpint. Derfor er det slik at det passer seg ikke å ha mensen når man er i bakken, hvor nærmeste plass for å bytte tampong er veldig langt unna.

Derfor lurer jeg på om p-piller utsetter mensen, eller slik at man selv kan bestemme når man vil ha det liksom?

Med det samme lurer jeg på fordeler ved p-piller, og ulemper? Fungerer også p-piller mot kviser?

En annen ting er at jeg kan fort glemme av å ta piller, så er det da bedre med en sprøyte? Vil jeg ikke få mensen på en lang tid da? (Ikke farlig for meg det, for jeg er bare 15 år). Og fungerer den også evt. mot kviser i?

Takk

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36846-p-pillerspr%C3%B8yte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (Anonymous)

du kan utsette mensen med p-piller, dersom du velger monofasiske (går greit med andre også, men da bør det gjøres sjelden..) de monofasiske er microgynon, follimin, marvelon og yasmin.

de er enkle å bruke, og du kan utsette mensen til det passer deg å ha den. Hvis du ikke bruker p-piller, kan mensen utsettes med primolut, som tas noen dager før forventa mens.

P-sprøyte vil jeg personlig ikke anbefale, sannsynligvis får du blødninger leeenge, får det evnt gir seg, og dersom du får bivirkninger, kan det ta mange mnd før de gir seg. Så, dersom du kan bruke piller og du tåler de bra, synes jeg det er bedre, da kan du slutte på dagen dersom du skulle få bivirkninger.

Det er en vanesak å ta pillene,det enkleste er å ta de med en gang du står opp. de monofasiske har ukedager bakpå, så det er lett å holde oversikten.

om jeg ville brukt p-piller bare for å slippe mensen, dersom du ikke har sørlig plager, det vet jeg ikke.. Du har jo ikke mensen hele tida, og du trenger jo ikke skifte bind/tampong hver time.. og hvis det er noe spesielt, kan du sikkert få primolut av legen, til å utsette mensen hvis det absolutt skulle være nødvendig.

Men det er ditt valg.

hvis du blør mye, eller får vondt, forstår jeg deg helt, men ellers vet jeg ikke.. har vært aktiv selv, men mensen var ikke noe stort problem, det er jo helt naturlig, og noe som er en del av det å være kvinne..Tampong er veldig greit..og litt naproxen hvis du får plager..

men hvis du skulle ha spørsmål om p-piller, sprøyter etc, så bare spør.. har prøvd alt..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36846-p-pillerspr%C3%B8yte/#findComment-140791
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...