Gå til innhold

Matallergi eller intoleranse?

Anbefalte innlegg

Jeg har en 8 mnd gammel sønn som de siste dagene har hatt problemer med kløe. Han klorer seg opp over hele magen. Han virker ikke tørr i huden, og har ikke tydelig eksem der han klør. Han har imidlertid eksem under halsen og øverst på brystet.

Fra før av har jeg en 3-årig datter som er mye plaget av atopisk eksem. Hun tåler f.eks. ikke egg. I perioder flammer eksemet opp, og hun klør seg mye.

Når det gjelder sønnen min; kan jeg gjøre noe som helst med denne kløen? Kan det være maten han reagerer på? Han får hele tiden prøve ny mat. Hvordan kan jeg evt gå frem for å teste ut hva han ikke tåler?

Finnes det noen produkter som kan være lure å bruke mot kløen når fuktighetsbevarende midler og badeolje ikke virker?

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/36861-matallergi-eller-intoleranse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære emsen

Kløen kan være uttrykk for et eksem, men det kan også være andre ting så hvis det vedvarer bør du kontakte lege.

Prøv å gi ham litt ensidig kost noen dager og se om det hjelper. F.eks. morsmelk eller morsmelkerstatning, ris- eller maisgrøt og mosetpotet og gulrot til middag. Unngå appelsin, tomat og jordbær (hvis han får det). Se så om kløen bedrer seg. Deretter kan du langsomt prøve ny mat igjen, men bare en ting av gangen og bruk lang tid for hver matvare.

Til hudbehandlingen bør du bruke en fuktighetskrem som ikke er for fet hvis han ikke er spesielt tørr i huden og ikke bruk oljebad. Den svakeste kortisonkremen du får uten resept kan du også prøve der han klør værst - smør på tynt og vent 10 minutter før du smører med fuktighetskrem.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...