Gjest Rune__ Skrevet 13. oktober 2001 Del Skrevet 13. oktober 2001 Hei. Jeg ønsker informasjon om arvelighet ang. utvidet blodåre i hjernestammen. Min far døde etter at han hadde en utvidet blodåre i hjernestammen som sprakk. De tidlige symptomene på dette var svimmelhet og disse ble forverret etterhvert som sykdommen skred frem. Han ble 65 år og var syk i ca tre-fire år. Jeg er nå 35 år og har fått svimmelhetsanfall. Svimmelheten arter seg slik at den komme i hovedsak når jeg ligger nede og beveger hodet sideleng (hvis jeg skal sove og snur meg rullende). Jeg hadde disse symptomene for så å si nøyaktig ett år siden og de varte fire-fem måneder før de forsvant. Jeg har i denne "perioden" hatt dem ett par uker og de pågår fortsatt. Medisin jeg bruker er: Neotigason 25 mg daglig, Surmontil 50 mg daglig. Spørsmålene er: er min fars tilstand arvelig? Og har jeg nå symptomer som kan være dette. Jeg er fullt klar over at dere ikke kan svare meg korrekt eller presist på dette, men bør jeg bli undersøkt nærmere (jeg har vært hos lege som er klar over problematikken)? Finnes det behandling eller livsstilendringer som kan iverksettes hvis dette nå kan være saken? Har dere noe som helst informasjon eller adresser jeg kan henvende meg til? Med hilsen Rune__ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36878-utvidet-blod%C3%A5re-i-hjernestammen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 Svar til Rune. Den måten du beskriver din svimmelhet på gir umiddelbart mistanke om at du har det vi kaller "benign posisjonell vertigo". Denne tilstanden er helt godartet, men vil kunne gi enkelte så sterke svimmelhets-symptomer at de blir ute av stand til å fungere skikkelig. Få en Øre-nese-hals-spesialist, evt. en ØNH-avdeling, til å vurdere dette for deg. Det finnes måter å behandle dette på, men man skal ha litt erfaring for å lykkes. P.g.a. dine medisiner går jeg ut fra at du har rel. utbredt psoriasis. Svimmelhet er ikke noen beskrevet bivirkning av Neostigason, og det er vel neppe noe i din hudlidelse som forklarer plagene. Surmontil vil kunne gi endel bivirkninger som det er vanskelig å vurdere, og man kan ikke utelukke at dette middelet kan være delaktig. Imidlertid er en årsak i det indre øret mest sannsynlig, og det bør du ta opp med din lege. Man vet foreløpig lite om eventuell arvelighet når det gjelder utvidelser på hjernestammeårer (aneurysmer). Vanligvis oppstår slike utvidelser i vesentlig høyere alder enn din, og gir så godt som aldri symptomer av en slik karakter som du beskriver. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36878-utvidet-blod%C3%A5re-i-hjernestammen/#findComment-141268 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.