Gå til innhold

Fritt sykehusvalg ved polikliniske undersøkelser?

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Skal inn på ultralyd av hjertet og lurer på om jeg kan ønske meg et sykehus? De vil nemlig sende meg til det sykehus som ligger langt unna, men jeg sa jeg heller ville til et nærmere - selv om det ligger i et annet fylke.

Kan jeg kreve det?

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

I henhold til Lov om pasientrettigheter har man fra 1. januar 2001 rett til å velge ved hvilket offentlig sykehus man ønsker å få utført en medisinske vurdering, undersøkelse eller behandling. Man kan velge å la et sykehus foreta utredningen av sykdommen og et annet til å gjennomføre selve behandlingen. Ordningen omfatter både fysiske og psykiske sykdommer. Unntatt er situasjoner hvor man har behov for øyeblikkelig hjelp eller barne- og ungdomspsykiatriske behandlingstilbud.

Retten til fritt sykehusvalg gir pasientene økt valgfrihet og sørger for at ledig behandlingskapasitet i et fylke blir tilgjengelig for pasienter i andre deler av landet. Denne lovendringen gir derved voksne og barn lik tilgang til alle landets offentlige sykehus uavhengig av bosted.

Man kan imidlertid ikke velge en mer spesialisert behandling enn man er henvist for. Hvis man for eksempel skal henvises til et lokalsykehus for vurdering av et brokk, kan man kun velge blant andre lokalsykehus og ikke kreve å bli henvist til et av våre fem regionsykehus (Ullevål sykehus, Haukeland sykehus, Rikshospitalet, Regionsykehuset i Trondheim og Regionssykehuset i Tromsø). ”Problemet” er at regionssykehusene også gjerne fungerer som lokalsykehus for befolkningen i nærområdet og derved er et av sykehusene man kan velge blant.....

Det viktig å være klar over at man ikke kan bli henvist til flere sykehus samtidig. Det lønner seg derfor å undersøke ventetider og andre forhold man ønsker å tillegge vekt før henvisningen blir sendt. Ved å ringe gratis grønt nummer 80 04 10 04 kan må nyttig hjelp om ordningen og ventetidene for en rekke undersøkelser og inngrep ved mange av landets sykehus. Har man tilgang til Internett er følgende adresser gode alternativer:

http://www.sykehusvalg.net

http://www.helseregion2.no

Som du skjønner er det gode muligheter for at du kan bli henvist til sykehuset i nabofylket ditt.

Lykke til !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...