Gå til innhold

Ingen som skriver Nynorsk her

Anbefalte innlegg

Gjest Shira :o)

''Eg blei støtt over at det var lov å skriva vi. Vi? Da heiter då me! ;o)''

Men ettersom nynorsk iallfall i teorien skal være basert på dialekter fra hele landet, er det jo naturlig at det tillates bruken av "vi"! :-) Det er ikke et ord som er begrenset til stede der man snakker tilnærmet bokmål. :-)

Nynorsklæreren på videregående ga oss forresten følgende råd når vi var i tvil om hva som var riktig å skrive på nynorsk: "Tenk på dialekta deres."

Han selv kom fra en anne bygd litt unna, så dette var kanskje et godt råd for hans dialekt, men det skjedde utallige ganger at jeg prøvde dette trikset og endte opp med feil ord eller bøyning i nynorsken ;-)

Etterhvert lærte jeg jo om språket og er nå enig med deg. ;o)

Vi hadde fått prentet inn den gammeldagse nynorsken, og jeg som lærte bokmål først, måtte bruke mye krefter på det.

Så var det plutselig lov med alt mulig! *snurt* ;o)

Dialekt lærte vi at var fy fy, og jeg kjenner til mange dialekter som inneholder mye nynorsk, men i skriftspråket blir det feil. Min dialekt hadde nok funket, men jeg har lite utpreget dialektord, jeg har flyttet så mye at jeg har utvannet dialekt, kan høre hvilket fylke jeg kommer fra, men det er ikke lett å plassere meg mer konkret.

Fortsetter under...

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

11

• morsan

3

• Dorthe

3

• ekte nick

3

Mest aktive i denne tråden

Jeg driter i hvordan folk velger å skrive, bare de gjør seg forstått, men jeg skjønner ikke vitsen med å sløse vekk ressurser på nynorskopplæring i skolen.

''men jeg skjønner ikke vitsen med å sløse vekk ressurser på nynorskopplæring i skolen.''

Det har jeg tenkt også..

''Tja - det er utrolig tungt for 5 millioner mennesker å ha 3 språk vi skal ivareta, og konkurrere med engelsk.''

Nettopp! Eg er i utgangspunktet nynorskforkjempar og kunne skrive mykje om kvifor...

Og med det 3. språket håpar eg du meiner samisk? Vi les stadig om dei to offisielle skriftspråka i Noreg... Til og med NAV sine nettsider hadde inntil for få år sidan desse vala: "Målform: Bokmål, Ny-norsk (sic!, mi utheving), English". Akk ja.

Jeg syns vii burde ha obligatorisk samisk på skolen også. Bare muntlig da, man trengte ikke ha omfattende undervisning i det, men lære litt vanlige vendinger og slikt.

Det avhenger jo av om man mener det er OK å ta risikoen at de norsk språkene forsvinner, eller om man sier at man har større sjanse for å stå imot engelsk, hvis man samles om ett fellesspråk.

Og kanskje videre med svensk og dansk?

Med vennlig hilsen

Jeg studerte lingvistikk for mange herrens år siden, og har et veldig avslappa forhold til endringer i språkstruktur ;)

Det blir uansett helt feil å fjerne et språk mange har som sitt faste skriftspråk. Det henger jo bare ikke på greip.... så her tror jeg man må la det som skjer skje..

Det går tregt, jeg leser sikkert 10 ganger fortere på bokmål og 5 ganger fortere på engelsk. Sorry

Min eks er fra Oslo og har ikke engang hatt nynorsk som sidemål i skolen. Han kunne bare ikke begripe at det fantes folk som slet med å oppfatte dagens nynorsk ;) (han er attpåtil døv og har norsk som sitt andrespråk;))

Annonse

Jeg studerte lingvistikk for mange herrens år siden, og har et veldig avslappa forhold til endringer i språkstruktur ;)

Det blir uansett helt feil å fjerne et språk mange har som sitt faste skriftspråk. Det henger jo bare ikke på greip.... så her tror jeg man må la det som skjer skje..

Hei,

Jeg fikk nytt førerkort for noen dager siden. I stedet for at det stod skrevet "Her er ditt nye førerkort" trykket kun på den ene siden av papiret, må de trykke "Her er ditt nye førarkort" (og diverse bla-bla) på begge sidene. Én på bokmål og én på nynorsk.

Jeg synes det er bortkasting av penger - det holder fint med ett av språkene (jeg bryr meg lite om hvilket), og så kan man heller ha forklaringen for selvangivelsen på begge språk hvis det er nødvendig.

Men jeg forstår ikke helt hvorfor du er så mot at nynorsk skal forsvinne, hvis du er så avslappet til at både bokmål og nynorsk skal forsvinne?

Med vennlig hilsen

Hei,

Jeg fikk nytt førerkort for noen dager siden. I stedet for at det stod skrevet "Her er ditt nye førerkort" trykket kun på den ene siden av papiret, må de trykke "Her er ditt nye førarkort" (og diverse bla-bla) på begge sidene. Én på bokmål og én på nynorsk.

Jeg synes det er bortkasting av penger - det holder fint med ett av språkene (jeg bryr meg lite om hvilket), og så kan man heller ha forklaringen for selvangivelsen på begge språk hvis det er nødvendig.

Men jeg forstår ikke helt hvorfor du er så mot at nynorsk skal forsvinne, hvis du er så avslappet til at både bokmål og nynorsk skal forsvinne?

Med vennlig hilsen

''Jeg synes det er bortkasting av penger - det holder fint med ett av språkene (jeg bryr meg lite om hvilket), og så kan man heller ha forklaringen for selvangivelsen på begge språk hvis det er nødvendig.''

Veldig enig - bortsett fra at jeg jo synes det burde være bokmål.

:-)

Min eks er fra Oslo og har ikke engang hatt nynorsk som sidemål i skolen. Han kunne bare ikke begripe at det fantes folk som slet med å oppfatte dagens nynorsk ;) (han er attpåtil døv og har norsk som sitt andrespråk;))

Jeg og de store ungene har hatt nynorsk, jeg har att på til gått på videregående på en nynorskskole. Men jeg kan ikke skrive lenger, jeg husker at ingen ord med slutte med -else. Og substantiv bøyinger i flertall, gutar, jenter.

Men minstemann har ikke nynorsk, tror jeg.

Hei,

Med vennlig hilsen

Jeg er imot å diskriminere en språkgruppe framfor en annen!

Du er jo DOLs største forkjemper for individualitet og menneskers rett til lik behandling, så hvorfor dette ikke skal gjelde også for nynorskbrukere skjønner jeg ikke?

Jeg er imot å diskriminere en språkgruppe framfor en annen!

Du er jo DOLs største forkjemper for individualitet og menneskers rett til lik behandling, så hvorfor dette ikke skal gjelde også for nynorskbrukere skjønner jeg ikke?

Jeg skrev da spesifikt at jeg ikke brydde meg om hvilket språk det kom på.

En annen diskusjon er hvorvidt man burde forsøke å slå sammen flere språk (nynorsk, bokmål, svensk, dansk) for å stå bedre sammen mot engelsk. Jeg tror ikke det vil virke, men jeg synes det er interessant. Slik det er nå så risikerer vi at ingen av språkene er sterke nok, og det er et problem.

Med vennlig hilsen

Annonse

Jeg skrev da spesifikt at jeg ikke brydde meg om hvilket språk det kom på.

En annen diskusjon er hvorvidt man burde forsøke å slå sammen flere språk (nynorsk, bokmål, svensk, dansk) for å stå bedre sammen mot engelsk. Jeg tror ikke det vil virke, men jeg synes det er interessant. Slik det er nå så risikerer vi at ingen av språkene er sterke nok, og det er et problem.

Med vennlig hilsen

Jeg synes det høres merkelig ut at man står svakere med flere skriftspråk enn et. Norge er vel et av de landene i verden som har færres målformer.

Uansett - man kan ikke diskriminere noen ved å plutselig ta fra dem skriftspråket. Slike ting må skje naturlig..

Jeg synes det høres merkelig ut at man står svakere med flere skriftspråk enn et. Norge er vel et av de landene i verden som har færres målformer.

Uansett - man kan ikke diskriminere noen ved å plutselig ta fra dem skriftspråket. Slike ting må skje naturlig..

Ta bøker som eksempel: hvis man må utgi separate kopier på bokmål, nynorsk, dansk og svensk, så koster det langt mere enn å bare publisere det på engelsk. Og derved blir det færre bøker på alle disse språkene

Hadde man hatt muligheten for ett felles språk, hadde boken kanskje blitt publisert på det, fremfor på engelsk.

Enig i at det er vanskelig, og kanskje urealistisk, å få til, men at "alt" nå publiseres på engelsk er et reelt problem.

Med vennlig hilsen

Ta bøker som eksempel: hvis man må utgi separate kopier på bokmål, nynorsk, dansk og svensk, så koster det langt mere enn å bare publisere det på engelsk. Og derved blir det færre bøker på alle disse språkene

Hadde man hatt muligheten for ett felles språk, hadde boken kanskje blitt publisert på det, fremfor på engelsk.

Enig i at det er vanskelig, og kanskje urealistisk, å få til, men at "alt" nå publiseres på engelsk er et reelt problem.

Med vennlig hilsen

Tilsvarende er det dyrt for staten å ta hensyn til våre nye landsmenn..sikkert enda dyrere enn å betale for ekstra kopier av bøker.... Bare for å sette det i perspektiv ;)

Tilsvarende er det dyrt for staten å ta hensyn til våre nye landsmenn..sikkert enda dyrere enn å betale for ekstra kopier av bøker.... Bare for å sette det i perspektiv ;)

Hæ?

Det er da ingen som betaler for bøker for dem.

Det er noen ganske få brosjyrer på NAV og litt annet som oversettes.

Med vennlig hilsen

Hæ?

Det er da ingen som betaler for bøker for dem.

Det er noen ganske få brosjyrer på NAV og litt annet som oversettes.

Med vennlig hilsen

Jeg snakker ikke om bøker, men om andre ting som koster... Både du og jeg vet at dette er selvsagte ting staten må påkoste, men jeg ser ikke helt at de skal gjøre forskjell på dette og på å opprettholde nordmenns rett til å beholde sin målform.

Jeg tviler på du hadde likt at alt kom på nynorsk, så da greier du vel også å forstå de som helst ønsker å kunne bruke nynorskmålformen sin?

Jeg snakker ikke om bøker, men om andre ting som koster... Både du og jeg vet at dette er selvsagte ting staten må påkoste, men jeg ser ikke helt at de skal gjøre forskjell på dette og på å opprettholde nordmenns rett til å beholde sin målform.

Jeg tviler på du hadde likt at alt kom på nynorsk, så da greier du vel også å forstå de som helst ønsker å kunne bruke nynorskmålformen sin?

''Jeg tviler på du hadde likt at alt kom på nynorsk, så da greier du vel også å forstå de som helst ønsker å kunne bruke nynorskmålformen sin?''

Jeg tenker knapt nok over om ting kommer på nynorsk eller bokmål. Jeg har aldri hatt en nynorsktime i mitt liv, likevel leser jeg det greit, og jeg tviler på at det er mange i Norge som ikke kan lese den andre målformen.

Jeg skriver ikke på nynorsk, men hvis omvendt regner meg med at de som skriver nynorsk kan lese bokmål.

Med vennlig hilsen

''Jeg tviler på du hadde likt at alt kom på nynorsk, så da greier du vel også å forstå de som helst ønsker å kunne bruke nynorskmålformen sin?''

Jeg tenker knapt nok over om ting kommer på nynorsk eller bokmål. Jeg har aldri hatt en nynorsktime i mitt liv, likevel leser jeg det greit, og jeg tviler på at det er mange i Norge som ikke kan lese den andre målformen.

Jeg skriver ikke på nynorsk, men hvis omvendt regner meg med at de som skriver nynorsk kan lese bokmål.

Med vennlig hilsen

For å spare penger kunne man f.eks. valgt enten-eller, og bestemt at 50 % av alle offentlige papirer skulle skrives på nynorsk og 50 % på bokmål.... Nynorskfolk hadde sikkert syntes dette var helt ok, men jeg er rimelig sikker på at endel bokmålsfolk hadde starta borgerkrig dersom dette hadde blitt avgjort ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...