Gå til innhold

Solveig Vennesland, Familierådgiver


Dorthe

Anbefalte innlegg

Dette innlegget har jeg også lagt på åpent forum, men jeg vil gjerne høre din mening om dette (og andres) siden du er ekspertisen i denne saken.

Av forskjellige grunner skal jeg på sykehuset i 3 uker. Dette fikk jeg beskjed om i dag og faren har sagt han kan ta minstemann bortsett fra helgene da jeg er har permisjon.

Men de to eldste på 18 og 15 hva med dem? Svetter litt med tanken på å la dem være alene så lenge. De går helt sikkert på skolen, spiser og oppfører seg greit men de roter begge så grusomt at jeg kommer til å komme hjem til et hus som ikke ligner noen ting.

Er det vanlig å la dem være alene så lenge i den alderen uten noe ettersyn? Både legen og nevrologen min synes det var helt greit. Dessverre har jeg ingen som kan ha oppsyn med dem. Hva hadde dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg husker jeg var i samme situasjon da min mor var på sykehus. Mange år siden da .... jeg var 12 år. Jeg var alene hjemme sammen med min søster som da var 16/17 og en bror på 13. Det fungerte aldeles utmerket ! Jeg tror en tar litt mer ansvar når en vet at moren er på sykehus. Hun hadde gitt beskjed til skolene vi gikk på sånn at de visste om det. Da vil jo de passe på litt . Du kan jo også be noen om å stikke på besøk innimellom - evnt. gi beskjed til naboer.

Nå var vi vant til å rydde fra før av - der må du sette opp klare regler for hvem skal gjøre hva og ikke minst NÅR.

Gjerne lag klar mat som fryses ned - og kanskje litt ekstra penger til god mat.

En gang må de jo være hjemme alene også - 15 og 18 bør være voksent nok synes jeg.

Lykke til - også med sykehusoppholdet ! :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei Dorthe!

De aller fleste mødre ville nok være bekymret over å måtte forlate barna sine mer enn noen dager alene. Kvinner er flinke til å bekymre seg for mye, ofte for mer enn hva sunt er.

Det høres ut som om du har lagt det til rette så godt du kan. Når minsten er hos far og du selv er hjemme i helgene, ville jeg satset på at 18 og 15 åringene tar ansvar og klarer dette greit.

Tips:

Kunne du be far om å holde kontakten med de to hjemme, i det minste over tlf.? Det kommer litt an på hva du er mest bekymret for, at barna skal trekke huset fullt med andre, eller evt. fare for brann, eller som du nevner rot. Mht rot , ville jeg forsøkt å forklare barna at du trenger å ta det med ro nå pga sykehusoppholdet. Derfor må de bidra mer. Du kunne jo eventuelt også varsle naboene om at du er på sykehuset, hvis du synes det gir litt trygghet. Og også nevne det for skolen, hvis det er naturlig.

Kan en av barna ringe til deg på sykehuset for rapport?

Ungdommer liker at vi stoler på dem. La de få prøve dette.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg var i samme situasjon da min mor var på sykehus. Mange år siden da .... jeg var 12 år. Jeg var alene hjemme sammen med min søster som da var 16/17 og en bror på 13. Det fungerte aldeles utmerket ! Jeg tror en tar litt mer ansvar når en vet at moren er på sykehus. Hun hadde gitt beskjed til skolene vi gikk på sånn at de visste om det. Da vil jo de passe på litt . Du kan jo også be noen om å stikke på besøk innimellom - evnt. gi beskjed til naboer.

Nå var vi vant til å rydde fra før av - der må du sette opp klare regler for hvem skal gjøre hva og ikke minst NÅR.

Gjerne lag klar mat som fryses ned - og kanskje litt ekstra penger til god mat.

En gang må de jo være hjemme alene også - 15 og 18 bør være voksent nok synes jeg.

Lykke til - også med sykehusoppholdet ! :-))

Takk for svar. Vet ikke hva jeg egentlig bekymrer meg over men faren til minstemann er ikke akkurat blid for å ha ham i 3 uker selv om han sa han selvfølgelig hadde ham. Eldstemann på 18 ble hysterisk og sa jeg ville på ferie å slappe av(?) og at jeg ikke kunnne dra på sykehuset fordi jeg hadde familie å ta meg av. Det var uhørt og ansvarsløst. Venninnen min bor oppi gata så hun sjekker litt ut og blir eldstemann for umulig kan dattera min stikke dit. For selvfølgelig drar jeg på sykehuset uansett hva eldstemann mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklar gjerne også i brevs form hvorfor du trenger at det ikke er kaotisk når du kommer tilbake. Ungdommer som alltid har vært friske og sterke har vanskelig for å sette seg inn i det å være fysisk svak.

Når du så kommer tilbake er det viktig å ikke henge seg opp i om det er en del rot. En del rot kan man leve i en stund, kaos er noe annet. Lykke til med alt! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...