Gå til innhold

Vi mammaer med asperger syndrom


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Hei!

Eller jeg burde jo skrevet vi foreldre med asperger syndrom:)

For mange år siden da jeg ble teoretisk klar over min egen være måte, ble jeg mer og gradvis oppmerksom på at "mine barn kan oppleve meg som lite tilstede/kald/uemosjonell".

Så kom spørsmålene:

Hva skal jeg gjøre?

Skader jeg dem?

Hva vil dette føre til?

Min psykiater beroliget meg med at så lenge de har sin pappa, som er der i alle overbelastninger jeg kan føle, som ikke er lydsensitiv, trenger alenetid osv... så vil det gå bra, så vil vi utfylle hverandre. Jeg går på museumsbesøk og henger opp lister, han er den spontane som tar tak i oss og knuser oss i klemmer, er det rart jeg elsker han?

Da ble det roligere inni meg, fikk en oppskrift på hvordan være flinkere, ikke bare sørge for de praktiske og fysiske behov, men det følelsesmessige, der mine vansker er, hvordan skal jeg mestre dette? For når jeg selv ikke har behov hvordan skal man så forstå at andre har behov? feks. for trøst. Regel 1 er: lære det,skrive det opp, praktisere det selv om det er en teoretisk innfallsvinkel.

For det er her mine hovedvansker ligger, de ligger ikke i ryddighet, punktlighet, ordentlighet, ytre vellykkethet, mine vansker ligger i å knuseklemme mine barn i spontan lidenskap, sette klokken til siden for en god latter, bli rasende sint også bare glemme alt, elske, å klemme, legge vekk, å gå videre.

Jeg elsker min mann for han er alt det der.

Men det jeg tenker på ofte er hva med alle de barna av oss foreldre med asperger syndrom som ikke har den andre NT foreldren som motvekt?

For vi har jo mye å gi av andre ting, men akkurat det trøstende, det tilstedeværende, den der egenskapen av å sette seg inn i andres sinn og følelser mangler vi jo, det er jo derfor vi har våre diagnoser.

Jeg leste for lenge siden innlegg til nettopp barn, de som har vokst opp med asperger foreldre, gjerne der begge foreldrene hadde syndromet, deres savn er ganske hjerteskjærende.

Jeg savner det at vi med asperger syndrom erkjenner vår svikt, for bare da kan vi gjøre noe med det, kanskje be om hjelp, kanskje få en plan på nøyaktig hva vi skal gjøre for å kompensere på visse områder.

For 10 år siden sendte jeg bekymringmelding til barnevernet om en "venn" med asperger syndrom til barnevernet, ikke for å være slem, for barnas skyld, fordi familien trengte hjelp, de fikk litt hjelp, men så lenge alt så så perfekt ut, så rent ut, så ryddig ut og ingen rusproblemer så forsvant fort hjelpen. Igjen stod jeg hatet av hun som anså seg som min venn, igjen stod barna som ikke fikk omsorg og klemmer, bare vask og rent tøy.

Jeg skal tenke lenge på hvordan vi med autisme skal tørre, innse og akseptere vår begrensing og ta i mot den hjelpen som finnes der bare vi selv innser at noe vi selv ikke trenger er vanskelig å dekke som behov i våre barn.

De fleste barn av autistiske foreldre vokser opp med en følelse av å være mindre verdt, ikke fordi de ikke ble elsket av sine foreldre, men fordi foreldre som oss ikke klarer å dekke visse grunnleggende behov, vise vår kjærlighet, osv. uten veiledning og hjelp fra dem som kan det.

Jeg så mange voksne som har vokst opp med autistiske foreldre legge ut kraftige innlegg på asperger forumer, men alt blir krast tilbakevist.

Jeg tror virkelig vi som har denne funksjonsnedsettelsen må innse at de emosjonelle behov er svært vanskelig å dekke for en autistisk foreldre alene.

I det minste trengs hjelp, oppfølging og veiledning på det emosjonelle.

Derfor til alle som syns mine oppskrifter er "sprøe" de er kun et verktøy til å bli bedre på noe jeg ikke kan. Vær bare glad dere ikke trenger dem.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...