Gå til innhold

peanøtt allergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn på 2 år har allergi mot peanøtter, dette ble oppdaget etter at han fikk peanøttsmør på brødskiven i barnehagen. Syntes forresten at det er ganske vågalt av barnehagepersonale å gi småbarn peanøttsmør,ettersom dette er en vanlig allergi, som kan gi karftige reaksjoner. Han fikk ikke pustebesvær, men øyenen hovnet veldig opp, og han fikk elveblest i ansiktet mest rundt øynene. Han likte gudsjelov ikke peanøttsmør og spyttet ut den første biten. Derfor syntes jeg der er ganske ille at selv om han nesten ikke fikk svelget det så gav det slike utslag. Lurer nå på om det finne noen sjokolade som jeg trygt kan gi han. Han har spist både non-stop og melkesjokolade tidligere, uten å reagere, kan jeg fortsette med det ,eller kan han plutselig reagere? Ettersom han nå ikke fikk pustebesvær er det mulig at han kan få det senere dersom han får i seg peanøtter? (peanøttsporer)

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im
Skrevet

Kjære calli

Du kan fortsette å gi sønnen din sjokolade som ikke inneholder nøtter og som han ikke har reagert på tidligere.

Det er ingen grunn til at sønnen din skal få enda kraftigere reaksjoner enn det han hadde hvis han skulle være så uheldig å få i seg noe peanøtt, men du skal selvfølgelig holde ham helt borte fra peanøtter og peanøttsmør. Heldigvis er det en mindre andel av alle peanøttallergikere som reagerer med pustebesvær og allergisjokk. Men peanøttallergi kan føre til kraftige reaksjoner og det er grunn til å være forsiktig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...