Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på snart 4mnd, har vært plaget med eksem og kløe fra han var ca 1 1/2 mnd. Eksemet begynte i kinnene og spredte seg til hals/brystpartiet. Vi har fått stilt diagnosen atopisk eksem. Så leste jeg på nettet at hvis det er eksemforandringer på hele kroppen,skyldes det ofte matvareallergi.Jeg ammer sønnen min og har selv kuttet ut melkeprodukter, egg, nøtter osv,med tanke på overgang til morsmelk, uten at det har hjulpet. Han har også avføring flere ganger til dagen, noen ganger slimete. (Men har hatt bra vektøkning)Det som er verst nå er at han klør seg i hodet til han rett og slett silblør. Dette er verst om nettene.Vi har forsøkt antihistamin uten at det har hjulpet. Vi har vært hos en hudspesialist (i Marokko) som vil behandle ham med et antihistamin som heter atarax, virkestoffet er; Hydroxyzine dichlorhydrate. Legen har også forordnet antibiotika,pluss et lokaltvirkende preparat. Samtidig bestilte han blodprøven IgE-verdi. Jeg er skeptisk til denne behandlingen og avventer. Kan dette skyldes matvareallergi og hva bør jeg gjøre?

Hilsen en sliten familie.

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im
Skrevet

Kjære Noah

Atopisk eksem er først og fremst en hudsykdom som ofte forekommer hos allergikere. Små barn med atopisk eksem kan ha matallergi, men å unngå mat de ikke tåler vil i de aller fleste tilfeller alene ikke helbrede eksemet. Det aller viktigste er hudbehandlingen og smøring med fuktighetskrem og kortisonkremer. Det er gitt utfyllende oppskrifter på eksembehandling her i forumet og på artikler i Doktoronline tidligere.

Atarax er et antihistamin som virker dempende på kløen og gjør at barna sover bedre. Det brukes en god del her i Norge også ved atopisk eksem hos barn.

Så lenge du ammer og til og med har sluttet med allergifremkallende matvarer i din kost har du ikke mer og hente i forhold til kosten og eksemet. Da må du satse på å smøre og ev. bruke kløstillende medisin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...