Gjest isadora34 Skrevet 15. oktober 2001 Del Skrevet 15. oktober 2001 Hei, Har nettopp hatt en tøff runde med venetrombose og lungeemboli som en konsekvens (foreløpig prognose) av at jeg hadde en kraftig lungebetennelse/infeksjon. I kombinasjon med mye "ligging" i forbindelse med lungebetennelsen, fikk det blodet til å koagulere, noe som igjen skapte blodproppene. Heldigvis kom jeg til sykehus i tide!! Mine spm er: Jeg er 34 år, røyker ikke, bruker ikke p-piller, reiser (flyreiser) lite, drikker ikke mye kaffe og jeg er noe overvektig (jevnt fordelt,trener en del) Hvor stor sjanse er det for at dette kan skje igjen? Jeg går nå på 9mnd Marevan-behandling og vet at sjansen for å få nye propper er liten, men allikevel sannsynlig. Vi har ingen anlegg for blodpropper i familien. Venetrombosen i venstre bein sitter der enda. Den har "kapslet" seg inn. Hva er sjansen for at den løsner og hvordan kan den evt. fjernes? Har også i den siste tiden hatt mye verking/smerter i begge armer og i høyre bein. Armene har også en tendens til å sovne uten grunn, og det er generelle muskel smerter. Hva skyldes dette? Marevan-behandlingen? Dårlig blodsirkualsjon pga trombosen i venstre bein? Jeg bruker støtte-strømpe (helt opp) hele dagen/kvelden fra jeg står opp til jeg legger meg. Jeg mister også en del mer hår enn vanlig. Er det som følge av Marevan-tablettene? Jeg har også jern-mangel. Drikker Neofer 9mg, 4ss om dagen og jernlagret mitt er i ferd med å bli bedre, men det går sakte--- Det tar lengre tid med Neofer 9mg enn med f.eks Duropheron? 100mg, men jeg kan ikke ta Duropheron, da hele mitt tarm-systemet stopper opp. Kan det være farlig at jeg bruker lengre tid på å bygge opp jernlager/jerninnhold i blodet? Har mangel på jern i blodet og blodpropper noen sammenheng? Hva er konsekvensen med å gå med lave verdier over lang tid? Mange spm her...men jeg håper dere kan svare! Takker forøvrig for en fin tjeneste. Mvh Isa34 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36994-blodpropplungeembolid%C3%A5rlig-blodsirkulasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 15. oktober 2001 Del Skrevet 15. oktober 2001 Svar til Isadora34. Ved infeksjoner kombinert med sengeleie vil vi alle ha økt risiko for å danne blodpropper, spesielt i de større samleårene (venene) i legger, lår og bekken.En slik tilstand vil også kunne oppstå ved skader (benbrudd), etter kirurgiske inngrep, etc. Hos enkelte vil det også kunne foreligge en medfødt tendens til slik proppdannelse. Sjansen for at en ny trombose (propp) skal kunne oppstå hos en ellers frisk person er statistisk større hos dem som allerede har hatt en slik trombose. Den proppen som dannet seg i en av dine legg-vener er nok forlengst organisert (d.v.s. vokst sammen med den aktuelle venen, som er tilstoppet). Det får vanligvis ikke noe å si for sirkulasjonen i leggen, idet venesystemet er meget fleksibelt og har stor kapasitet. Imidlertid er det meget som taler for at du hadde propper som flotterte i de større, dype venene, og som løsnet (emboliserte), ble med blodstrømmen til lungekretsløpet og dermed ga deg komplikasjonen lungeemboli. Større internasjonale undersøkelser har i det siste vist at faren for recidiv (ny propp) reduseres vesentlig med langvarig Marevan-behandling. Tidligere var behandlingstiden etter "ukomplisert" lungeemboli hos friske 3-6 måneder. Vi er nu tilbøyelige til å forlenge behandlingstiden til 12 mndr, evt. lenger, avhengig av den enkeltes tilstand, resultatene av rtg-undersøkelser, ultralyd, lungekretsløpsskade, osv. Det vil altså måtte bli en individuell vurdering, som bare kan foretas av det senter som har full oversikt over pasienten. Jeg antar at din alder er 34 år (isadora34). Det er viktig at det finnes en grundig oversikt av de koagulasjonsforhold som er aktuelle i denne sammenhengen. Jeg regner med at ditt sykehus har gjort det, men du bør forsikre deg om det. Det er vanskelig å se noen sammenhenmg mellom den tidligere trombose og de plager du har med muskelsmerter. Det er neppe på grunnlag av "dårlig" sirkulasjon. Ved venetrombose vil pulsåreforsyningen ikke bli affisert. Det er også ønskelig at årsaken til din jernmangel / jernbindingskapasitet blir kartlagt. Mange reagerer på 100 mg jernsulfat pr. døgn. Under optimale forhold kan vi likevel bare ta opp ca. halvparten fra tarmsystemet vårt, og det medfører at mange opplever komplikasjoner fra tarmen. Det er ikke betenkelig at du bruker tid på dette, men det er viktig at årsaken blir vurdert. Å gå med lave jernverdier har ikke annen konsekvens enn at du vil risikere å være litt anemisk (blodfattig) i perioder, hvilket hos menstruerende kvinner ofte er et problem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36994-blodpropplungeembolid%C3%A5rlig-blodsirkulasjon/#findComment-141039 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.