Gå til innhold

nattesvette og hormonspiral


Gjest irriterende nattesvette

Anbefalte innlegg

Gjest irriterende nattesvette

Hei jeg er en 37 år gammel kvinne som har hatt nattesvette i 9 måneder. det kom plutselig , og jeg trodde først det var en reaksjon på at jeg var med i en liten bilulykke. men dette vedvarte . jeg tok blodprøver, både hormon,blodprosent,stoffskifte,sukker og alt viste normale resultater. etter tre måneder tok jeg nye prøver som også viste normale verdier. legen min antok det var en reaksjon på angst etter bilvelten, men så kom jeg på at jeg har hormonspiral. kunne dette være årsaken? nattesvetten kommer i perioder, nesten som menssyklus og varer i mellom 7-9 dager. jeg svetter mye de første nettene, så avtar det etter ca 6 dager. nylig var jeg på en flyreise hvor jeg reagerte etter å ha vært redd, og da kom nattesvetten igjen - og det rett etter "perioden" med nattesvette. dette antok jeg var en reaksjon fra flyreisen. Jeg har nå bestemt meg for å ta ut spiralen. Legen min mener dette kan være årsak til nattesvetten, så mitt spørsmål er; har du erfaring med dette? jeg er 37 år, og moren min kom ikke i overgangsalder før ca 50 år. jeg er ellers frisk og har ingen andre plager,men kjenner at denne nattesvetten kan både irritere og engste meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du sjekket om nattsvetten kommer i samme del av syklusen hver gang? Hvis det er hormonelt og følger syklusen, er det ikke sikkert det blir bedre uten hormonspiral.

PS: ikke fagperson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket om nattsvetten kommer i samme del av syklusen hver gang? Hvis det er hormonelt og følger syklusen, er det ikke sikkert det blir bedre uten hormonspiral.

PS: ikke fagperson

Jeg sliter med det, sannsynligvis et tidlig symtom på overgangsalderen. Blodprøvene viste ikke at jeg var i overgangsalderen, men jeg tror vi kan få forskjellige reaksjoner lenge før. Jeg har også hormonspiralen, men den har jeg hatt lenge før jeg fikk slike symtomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske at jeg hadde særlig med nattesvette den tiden jeg brykte hormonspiral, men i årene etterpå har jeg fått det til gagns...

Kunstfiberdyne gjør at jeg må ha håndkle ved siden av sengen for å tørke meg når jeg våkner om natten. Jeg overdriver ikke! Dundyne er noe bedre, men jeg kan svømme i svette under den også. Ulldyne derimot er aldeles suverent! Er alltid tørr og passe varm under den, svetter ikke en dråpe - den puster på en helt annen måte enn andre dyner og anbefales på det sterkeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske at jeg hadde særlig med nattesvette den tiden jeg brykte hormonspiral, men i årene etterpå har jeg fått det til gagns...

Kunstfiberdyne gjør at jeg må ha håndkle ved siden av sengen for å tørke meg når jeg våkner om natten. Jeg overdriver ikke! Dundyne er noe bedre, men jeg kan svømme i svette under den også. Ulldyne derimot er aldeles suverent! Er alltid tørr og passe varm under den, svetter ikke en dråpe - den puster på en helt annen måte enn andre dyner og anbefales på det sterkeste!

hvor gammel er du? har du hatt denne svettingen lenge - og hvor kjøpte du ulldyne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket om nattsvetten kommer i samme del av syklusen hver gang? Hvis det er hormonelt og følger syklusen, er det ikke sikkert det blir bedre uten hormonspiral.

PS: ikke fagperson

det er litt syklusaktig disse nattesvette-toktene, men ikke alltid regelmessig likevel. sliter du med det samme eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke huske at jeg hadde særlig med nattesvette den tiden jeg brykte hormonspiral, men i årene etterpå har jeg fått det til gagns...

Kunstfiberdyne gjør at jeg må ha håndkle ved siden av sengen for å tørke meg når jeg våkner om natten. Jeg overdriver ikke! Dundyne er noe bedre, men jeg kan svømme i svette under den også. Ulldyne derimot er aldeles suverent! Er alltid tørr og passe varm under den, svetter ikke en dråpe - den puster på en helt annen måte enn andre dyner og anbefales på det sterkeste!

hvor gammel var du da det begynte? har moren din tidlig overgangsalder, og har du spurt legen hva det kommer av? er jo så irriterende.... men jeg tenker, at dersom man har hormonspiral, så trenger jo ikkje slike symptom vise seg med en gang, men etterhvert. satser på det og tar ut hele spiralen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har slitt med det samme problemet i noen år nå. Det begynner en god uke før mensen....noen ganger tidligere og kan variere i styrke.

Nattlysolje har vært løsningen på dette problemet. Det tok ca 2 mnd før jeg fikk full effekt.

Hilsen kvinne på 42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har slitt med det samme problemet i noen år nå. Det begynner en god uke før mensen....noen ganger tidligere og kan variere i styrke.

Nattlysolje har vært løsningen på dette problemet. Det tok ca 2 mnd før jeg fikk full effekt.

Hilsen kvinne på 42

det er bra å høre det er flere "der ute" med problemet! er jo så ekkelt når man ikke vet hva det er, og jeg er frisk. har du også hormonspiral? har du fått påvist noen hormonforandringer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor gammel er du? har du hatt denne svettingen lenge - og hvor kjøpte du ulldyne?

Jeg har hatt denne nattsvettingen i rundt 7-8 år, fra midt i 30-årene. Min mor kom i overgangsalderen i slutten av 40-årene og hadde kraftige hetetokter i 20 år før hun døde.

Jeg har bare nevnt det såvidt for legen min og så lenge jeg bruker ulldyne er det ikke noe problem så det er ikke aktuelt å ta medisiner for det. Har lite andre symptomer på overgangsalderen, blødningene har endret seg litt, men utover det merker jeg ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor gammel er du? har du hatt denne svettingen lenge - og hvor kjøpte du ulldyne?

Ulldyna kjøpte jeg på www.ullkorga.no. Den koster flesk (jeg har termoulldyna + sommerulldyna) og bruker dem hele året. Om det er veldig varmt bruker jeg bare sommerdyna, men i sommer har jeg brukt termodyna hele sommeren og skal "koble på" sommerdyna i tillegg neste gang jeg skifter på sengen. :o)

Vi har det nemlig i overkant (underkant?) kaldt på soverommet om vinteren, vi snakker kuldegrader her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes ikke at du skal fjerne hormonspiralen, jeg tror ikke den har skylden. I mange år før menstruasjonene stopper opp, kan hormonene svinge veldig mye, og det kan medføre svette i perioder. En blodprøve vil ikke alltid kunne fange opp disse svingninger. Du beskriver ikke om du har blødninger, men i de første dager av syklus er østrogennivået meget lavt, og det kan gi hetetokter. Det virker som det kan være en viss psykisk komponent også. Det er en rekke sykdommer som har svettetokter som symptom. Bruker du medikamenter? Noen medisiner har svettetokter som bivirkning. Som et forsøk kunne du bruke østrogentilskudd, for eksempel et svakt østrogenplaster (50 mikrogram per dag) og se om det hjelper. Men behold hormonspiralen, den vil gjøre det mye enklere å eksperimentere med tilskudd av rent østrogen.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg sliter med det, sannsynligvis et tidlig symtom på overgangsalderen. Blodprøvene viste ikke at jeg var i overgangsalderen, men jeg tror vi kan få forskjellige reaksjoner lenge før. Jeg har også hormonspiralen, men den har jeg hatt lenge før jeg fikk slike symtomer.

hvor gammel er du da? har du hatt denne nattesvettingen lenge og har du andre symptomer?`jeg føler at jeg nesten begynner å kjenne etter andre symptom og det er jo litt psykisk betinget vet jeg selv. har du det lenge/mange netter og har du merket om du får det oftere når du fokuserer på det? har du tatt nye prøver og isåfall hvor lang tid mellom prøvene? legen min sier at kroppen må få litt tid, men etter 10 mnd er jeg litt utolmodig...vil jo ha et svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

hvor gammel er du da? har du hatt denne nattesvettingen lenge og har du andre symptomer?`jeg føler at jeg nesten begynner å kjenne etter andre symptom og det er jo litt psykisk betinget vet jeg selv. har du det lenge/mange netter og har du merket om du får det oftere når du fokuserer på det? har du tatt nye prøver og isåfall hvor lang tid mellom prøvene? legen min sier at kroppen må få litt tid, men etter 10 mnd er jeg litt utolmodig...vil jo ha et svar...

Jeg er 48 år. Har hatt nattesvette over flere år nå, men det var verre tidligere, og varierer en del. Har ingen andre symtomer på overgangsalderen. Tok en rekke prøver og var på en del undersøkelser til å begynne med, men alt var bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lykkemor

Jeg er 48 år. Har hatt nattesvette over flere år nå, men det var verre tidligere, og varierer en del. Har ingen andre symtomer på overgangsalderen. Tok en rekke prøver og var på en del undersøkelser til å begynne med, men alt var bra.

takk for tilbakemelding. har akkurat fått nye prøvesvar som var normale. roer meg med å tro at alt er ok. det får komme når det kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...