Sør Skrevet 21. september 2011 Skrevet 21. september 2011 Dette kan jeg ingenting om - men jeg la merke til det du skrev her: ''Stress gir jo økt blodsukker, fordi kroppen produserer kortisol, som øker blodsukkeret. (Det skjer automatisk når blodsukkeret er for lavt, også. Du BLIR "stresset" av det.)'' Jeg har en spesiell jobbsituasjon i to måneder nå, med stort ansvar for et prosjekt. I dagene før og etter oppstart (ca 10 dager tilsammen) var jeg veldig oppgira, og stresset - tenkte veldig mye på alt som skulle ordnes. Var lite sulten, men følte meg veldig "høyt gira". Nå har ting begynt å gå på skinner, og jeg sover bedre om natta, og har ikke det høye tempoet i hodet lenger. Er det slik at psykisk stress, fører til høyt blodsukker, og dermed manglende sultfølelse? Jeg pleier vanligvis å kjenne veldig godt at det er lenge siden forrige måltid (regner med at det da er blodsukkeret som er lavt), og merke det på humøret. Det har jeg ikke gjort disse ukene - og jeg kan gå veldig lenge uten mat, og bare spise helt normalt når jeg først spiser. '' Er det slik at psykisk stress, fører til høyt blodsukker, og dermed manglende sultfølelse?'' Hei, Høyt blodsukker fører ikke, i seg selv, til manglende sultfølelse. Derimot så kan du bli så "giret" på adrenalin (pga stress), at jeg tipper det er det som gjør at du ikke føler sult. Dessuten vil nok du, som ikke-diabetiker, automatisk regulere blodsukkeret ditt, slik at det ikke ligger stort høyere enn normalt, selv om du er stresset. Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 21. september 2011 Skrevet 21. september 2011 ''Stress gir jo økt blodsukker, fordi kroppen produserer kortisol, som øker blodsukkeret. (Det skjer automatisk når blodsukkeret er for lavt, også. Du BLIR "stresset" av det.)'' Ja, jeg er klar over det. Når mitt blodsukker øker, så synker det deretter raskt (derfor hjelper det ikke å spise rosiner eller lignende, det gjør bare saken verre med mindre jeg trenger rett etterpå). Uansett, takk for tips og svar. Skal snakke med diabetes-legen om en måneds tid. Får håpe han har noen ideer, selv om det virker som han bare venter på diabetes 2, så han vet hvordan han skal gripe det an. Hmmm.... Hvis du nå plutselig spiser sunt og trimmer og alt annet, så er det :kanskje: mulig at du ironisk nok har stoppet opp i diabetes type 2 utviklingen (hvis det er grunn til å anta at du er/var på vei dit.) Altså, at du "kontrollerer det med kosthold", men du er i et meget ubehagelig stadie som du ikke kommer ut av. Jeg ville presset på for å få kommet til en spesialist tidlig, men tatt alle relevante blodprøver først. Med vennlig hilsen 0 Siter
nitty-gritty Skrevet 21. september 2011 Forfatter Skrevet 21. september 2011 Hmmm.... Hvis du nå plutselig spiser sunt og trimmer og alt annet, så er det :kanskje: mulig at du ironisk nok har stoppet opp i diabetes type 2 utviklingen (hvis det er grunn til å anta at du er/var på vei dit.) Altså, at du "kontrollerer det med kosthold", men du er i et meget ubehagelig stadie som du ikke kommer ut av. Jeg ville presset på for å få kommet til en spesialist tidlig, men tatt alle relevante blodprøver først. Med vennlig hilsen Jeg har spist sunt og trent lenge, så jeg tror ikke det har så stor effekt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.