Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 31 år, med familiær hyperkolestorolomi. Jeg har fått fått fastslått en genfeil som er skyld i dette. Man vet ennå ikke om genfeilen jeg har er en sykdomsvariant eller en normalvariant, da den er meget sjelden i Norge.

Jeg har visst om dette i snart 2 år, og dermed målt kol. 2 gng. Nå har jeg tot. på vel 8, ldl, er på rundt 6 og trigl. er 1.0.

Grunnen til at jeg skriver om hjelp, er at jeg den siste tiden har vært plaget av nummenhet i leggen. Dette gjelder spes. høyre legg. Jeg kan delvis miste følelsen, og jeg føler også lett nummenhet, eller prikking. Foten blir bedre med massasje, men det føles ubehagelig.

Jeg er slank og i god form, og jeg røyker ikke.

De siste ukene har jeg også hatt gangsperrfølelse i begge leggene, og antydniger til krampe om natten.

Jeg er bekymret for om blodtilførselen til leggen er dårlig, pga. mitt høye kolesterol. Jeg har tatt en ekg test for vel 1 år siden, den var bra.

Jeg tar ikke medisiner ennå.

Ingen i familien har eller har hatt hjerteproblemer, men en har fått diabetes pga. kol.

Hva kan dette være ?

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom
Skrevet

Svar til Mbl.

Det er lite sannsynlig at du har utviklet forsnevringer i årene (arteriene) til leggene i din alder, selv om det forekommer hos unge personer med familiær hyperkolesterolemi. Din verdi på 8 mmol/l total-kolesterol og en LDL-fraksjon på 6 er riktignok godt over det vi anser akseptabelt, vil jeg tro at dine følelser i leggene ikke er sirkulatorisk betinget.

Imidlertid er det ingen grunn til å lure lenge på dette. Få sirkulasjonsforholdene i dine ben vurdert av lege. Det er rel. enkelt å få en oversikt over dette, såvel klinisk som ved hjelp av ultralydteknikk.

Jeg går ut fra at du allerede har fått generelle råd om egne forholdsregler, samt orientering om medikamentell behandling for å prøve å normalisere kolesterolverdiene dine, hvis da ikke slik behandling for lengst er igangsatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...