Gå til innhold

Greit å kutte melken?

Anbefalte innlegg

Gjest byhuldra

Sønnen min (8)skulle tatt blodprøver for melkeallergi og laktoseintoleranse (grunnet mye løs mage), men ingen får komme i nærheten av ham med nåla.

Jeg bestemte meg derfor å heller prøve en periode (3-4 uker?) helt uten melkeprodukter for å se hva som skjer. Jeg har tidligere ment det ble bedring etter å kutte melk i endel dager, men vil nå prøve lenger for å forsikre meg om at det ikke var tilfeldig.

Nå har jeg henvisning til blodprøve liggende med beskjed om at jeg kan stikke innom sykehuset og prøve på laboratoriet der. Det jeg da lurer på er: Om jeg og min sønn kommer til enighet om å prøve igjen, er det da et problem at han ikke har drukket melk på 2-3 uker? Vil det kunne gi feil utslag på testen?

Dersom han skulle bli bedre (helt bra) uten melk, kan jeg bare da bruke prøve/feilemetoden for å se hva han tåler, og legge blodprøven "på is"?

Og til slutt: Dersom en person har laktoseintoleranse evt. melkeallergi, hvilke konsekvenser kan det gi å fortsatt innta melk/melkeprodukter? Jeg mener dersom lysten på produktet overstiger lysten til ikke å ha løs mage. Kan det være skadelig på andre måter? (Jeg vet at tarmene ikke har godt av det (trenger å jobbe litt) og at det får noe å si for næringsopptaket, men jeg mener sånn en gang i blant)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37056-greit-%C3%A5-kutte-melken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære byhuldra

En 8-åring som ikke drikker melk eller spiser melkeprodukter i noen uker tar på ingen måter skade av det. Skal han være uten melk lenger må du sørge for at han får et kalktilskudd, hvis han ellers spiser godt er det neppe farlig mht ernæringen. Du må sørge for at han får protein (kjøtt og fisk) og fett (margarin, olje til steking).

Det er ikke farlig å prøve seg fram og du kan godt avvente med blodprøven - et godt gjennomført kostforsøk er mer verd diagnostisk enn en blodprøve.

Hvis han skulle ha laktoseintoleranse er det ingen fare om han får i seg litt melk - de fleste med laktoseintoleranse tåler litt søt melk, gul ost uten problemer og litt youghurt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...