Gå til innhold

Katteallergi

Anbefalte innlegg

Jeg er allergisk mot katt, men har en allikevel.

Jeg kjenner det kun som kløe under haka og i øynene når den koser for mye...

Jeg lurer på noe legen kalte hyposensibilisering... Er det mulig å "trene opp" immunforsvaret til å tåle katter, eller gjelder sånt bare for skikkelig plagete, eller pollenallergikere??

Har inntrykk av at det ikke er bare-bare å få hjelp på den måten. De sier heller "Kvitt deg med katta", men det er ikke så enkelt, for denne pusen har jeg alltid ønsket meg og nå trosser jeg heller allergien min for å ha den i huset...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37077-katteallergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære Aina E

Når du har en katt har det ingen hensikt å forsøke hyposensibilisering. Ved hyposensibilisering får du små mengder av det allergenet du reagerer på sprøytet inn under huden, ganske riktig for å trene opp immunforsvaret. Men ved å ha en katt får du alikevel så store doser katteallergen i deg at annen behandling ikke har noen hensikt.

Du må selvfølgelkig selv bestemme hvos store plager du vil ha for å kunne beholde katten - slik det høres ut er det (i alle fall foreløbig) greit å leve med. Ingen kan spå om fremtiden, kanskje vil det gå helt fint og du blir ikke verre i allergien. Men du kan risikere å bli verre, og da må du ta katteholdet opp til ny vurdering.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37077-katteallergi/#findComment-141316
Del på andre sider

Kjære Aina E

Når du har en katt har det ingen hensikt å forsøke hyposensibilisering. Ved hyposensibilisering får du små mengder av det allergenet du reagerer på sprøytet inn under huden, ganske riktig for å trene opp immunforsvaret. Men ved å ha en katt får du alikevel så store doser katteallergen i deg at annen behandling ikke har noen hensikt.

Du må selvfølgelkig selv bestemme hvos store plager du vil ha for å kunne beholde katten - slik det høres ut er det (i alle fall foreløbig) greit å leve med. Ingen kan spå om fremtiden, kanskje vil det gå helt fint og du blir ikke verre i allergien. Men du kan risikere å bli verre, og da må du ta katteholdet opp til ny vurdering.

Tusen takk for raskt svar.

Det eneste jeg lurer litt på i den forbindelse er; Er det "farlig" å satse på å beholde katten, så lenge jeg ikke er så plaget med pusten? Jeg kan vel ikke risikere å våkne en natt med astmaanfall (satt på spissen)?

Jeg overlever fint nå. Øyedråper er det eneste jeg trenger sånn av og til.

Mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37077-katteallergi/#findComment-141321
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Tusen takk for raskt svar.

Det eneste jeg lurer litt på i den forbindelse er; Er det "farlig" å satse på å beholde katten, så lenge jeg ikke er så plaget med pusten? Jeg kan vel ikke risikere å våkne en natt med astmaanfall (satt på spissen)?

Jeg overlever fint nå. Øyedråper er det eneste jeg trenger sånn av og til.

Mvh.

Det er veldig vanskelig å si om du kan bli verre, og eventuelt utvikle astma. Høyst sannsynlig vil det gå greit, men det er en viss risiko for at allergien din utvikler seg videre og eventuelt fører til astma. Hvis du merker forverring, f.eks. at du også blir veldig tett i nesen og får hoste bør du nok revurdere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37077-katteallergi/#findComment-141538
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...