savanna Skrevet 17. oktober 2001 Del Skrevet 17. oktober 2001 Har spørsmål ang uføretrygd. Min mor er alkoholiker og har vært det så lenge jeg kan huske(20 år +-) Jeg har nå fått overtalt henne til å oppsøke lege for å søke uføretrygd på dette grunnlaget,Hun lever nå på sosialhjelp og det er vel uaktuelt at hun kommer seg i jobb nå.(hun er 50 år) Vil hun få uføretrygd på et slikt grunnlag og hvor lenge er behandlingstiden for en søknad?Hva vil hun få i evt. trygd? Håper på svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37115-uf%C3%B8retrygd-alkoholisma/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irene Grøneng Skrevet 18. oktober 2001 Del Skrevet 18. oktober 2001 Alkoholisme er vanskelig i denne sammenheng. Det er gitt egne kriterier for når en alkoholiker kan få uførepensjon. Det er bl.a. strenge krav til at hun har gjenomgått slik behandlig og attføring som er nødvendig/hensiktsmessig for å prøve å få henne i arbeid. Det kan derfor være en ide å få i stand et behandlingsopplegg først, og søke rehabiliteringspenger. Dersom hun får pensjon vil hun sannsynligvis få minstepensjon på rundt 7000 pr mnd. Faktisk beløp kan jeg ikke si noe om her (må ha detaljerte opplysninger om tidligere inntekt og regne det ut, men hun kan få serviceberegning fra TK). Det kan være en ide å vente med å søke rehab.penger til over nyttår. Grunnen er at beregningsreglene da blir gunstigere for folk som aldri har hatt inntekt, dvs høyere beløp enn hun vil få nå. Det ligger i overgangsreglene at folk skulle få velge den beregningsmåten som skulle gi det beste resultatet, men i statsbudsjettet er det forelått at dette blir endret slik at folk som får rehab.penger før nyttår må fortsette på samme ytelse etterpå! Dette forslaget KAN bli nedstemt, men det er altså ikke mulig å si noe om før Stortinget har sagt sitt (sannsynligvis like før jul). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37115-uf%C3%B8retrygd-alkoholisma/#findComment-141586 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.