Gjest Tatus Skrevet 17. oktober 2001 Del Skrevet 17. oktober 2001 Min mor har de siste månedene fått tre anfall av ekstrem høy puls, på 250 til 300. Hun har fått høre at det er arterieflimmer. Hun har fått venoform når hun kommer inn på sykehuset, og dette fungerer bra. Hjertet roer seg. I tillegg tar hun hver dag Albyl E 160 mg, Sotacor 80 mg 2 g daglig og Cardizem retard 120 mg 2 g daglig. Ved siste anfall fikk hun beskjed om å ta en ekstra Sotacor og droppe å komme inn på sykehuset hvis hun skulle få det igjen. Stemmer dette? Får hun riktige medisiner til å stoppe disse anfallene? Hun har angina, er bypassoperert, har lekkasje på hjerteklaffene. Håper du kan svare på dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37122-medisinering-av-h%C3%B8y-puls/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 18. oktober 2001 Del Skrevet 18. oktober 2001 Svar til Tatus. Jeg har en følelse av at du ikke er helt informert om din mors hjerteaktivitet. En puls på 250-300 hos en koronarsyk person med klaffelekkasje vil neppe være forenlig med at hun er bevisst. Det forekommer noe som kalles forkammerflutter, og da vil forkamrene gå i den nevnte farten. I sjeldne tilfeller vil alle disse forkammerimpulsene ledes videre til hjertekamrene, men pasienter med denne tilstanden blir alltid betydelig affisert når det står på. Det er en raritet at hjertekammerfrekvensen blir så høy ved forkammerflimmer. Det er ikke dokumentert forebyggende effekt av Sotacor med hensyn på forkammerflimmer. Middelet kan redusere hjertekammerfrekvensen når flimmer oppstår, men det kan mer effektivt oppnåes med andre midler, f.eks. verapamil, som jeg regner med er det du mener med "venoform". Det kan være grunn til å be om en revurdering på sykehuset hvis disse anfallene er hyppige og langvarige. Hvis så er tilfellet, bør det dessuten vurderes om hun ikke skal ha skikkelig antikoagulasjon ("blodfortynnende behandling"). Jeg antar at hun tar Cardizem Retard for sitt blodtrykk. Det kan være at dine informasjoner ikke er fullstendige, eller evt. misforstått. Forutsetningen for å kunne bedømme dette korrekt, er å ha tilgang til alle data om din mors hjerte og tilstand forøvrig. Ta det opp med hennes lege. Det har neppe vært meningen at hun ikke skal komme til sykehus hvis hun får en hjertekammerfrekvens opp mot 300..! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37122-medisinering-av-h%C3%B8y-puls/#findComment-141714 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.