Gå til innhold

Tosomhet - negativt eller positivt?


Gjest Auroria

Anbefalte innlegg

Gjest Auroria

Ensomhet er et negativt ladet ord. Du trenger ikke å være ensom selv om du er alene/enslig. MEN om du er ufrivillig alene, kalles det ensomhet.

Når det blir snakket om tosomhet derimot, så blir det ofte fremstilt som noe positivt. Det betyr at du ikke er alene og da er det positivt.

Selv har jeg vært enslig i 8 år og har trivds godt med dette. Jeg har med andre ord ikke følt meg ensom.

Nå når jeg har fått meg kjæreste derimot, kjenner jeg ofte på tosomheten og vet ikke om jeg liker den så godt. Føler ikke jeg slapper av på samme måten som når jeg er alene og kan ikke gjøre hva jeg vil til alle døgnets tider, slik jeg kunne før. Ofte blir vi sittende foran tv-skjermen sammen uten å si noe og jeg tenker ofte at denne tv-tiden er bedre alene, gjerne kombinert med andre gjøremål. Han liker å være sammen med meg hele tiden. Gjerne bar være sammen uten å snakke. Han elsker tosomheten. Slik man "skal" gjøre.

Jeg foretrekker faktisk "ensomhet" fremfor tosomhet og tenker at jeg kanskje ikke er helt normal. Ihvertfall ganske sær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da gjelder det å finne en mann med samme innstilling som deg :-)

Jeg er enig med deg, og trives også godt i mitt eget selskap. Hadde derfor litt problemer med å se for meg at jeg kunne fungere i et forhold. Men så fant jeg en mann som også trives i sitt eget selskap. Vi trives selvsagt sammen også, men har ikke behov for å være sammen hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er normalt slik du føler det. Like normalt som at kjæresten min og jeg trives godt i en slik tosomhet som du beskriver. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ta mer plass, da :) Du må jo ikke sitte foran TVen i stillhet, om du ikke trives med det. Si at du går deg en tur, tar deg en kaffe ute på verandaen, tar en tur på kino med en venninne eller inviter kjæresten med på noe. Det finnes jo langt mer aktive (interessante) fritidssyssel en tv-skjermen, vil jeg påstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trives godt i eget selskap. Hadde jeg hatt en kjæreste som skulle være sammen med meg hele tiden hadde jeg gått på veggen. :) Ja, takk, begge deler! :)

Det er kanskje vanskelig å få en fin ballanse mellom begge deler hvis partnere har forskjellig syn på slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Auroria

Du får ta mer plass, da :) Du må jo ikke sitte foran TVen i stillhet, om du ikke trives med det. Si at du går deg en tur, tar deg en kaffe ute på verandaen, tar en tur på kino med en venninne eller inviter kjæresten med på noe. Det finnes jo langt mer aktive (interessante) fritidssyssel en tv-skjermen, vil jeg påstå.

''Du får ta mer plass, da :) Du må jo ikke sitte foran TVen i stillhet, om du ikke trives med det. Si at du går deg en tur, tar deg en kaffe ute på verandaen, tar en tur på kino med en venninne eller inviter kjæresten med på noe. Det finnes jo langt mer aktive (interessante) fritidssyssel en tv-skjermen, vil jeg påstå.''

Vi bor ikke sammen og når vi er sammen, så er det selvfølgelig ikke bare tv titting som står på programmet! Vi går turer, på kino, fester, osv også. Tv kvelder er derimot en normal hverdags syssel for de fleste og vi ender altså ofte opp med dette når vi er sammen i hverdagen vi også. Jeg synes derimot denne sysselen er så trist og kjedelig at jeg heller vil være alene enn å sitte å glo på en skjerm sammen med kjæresten som atpåtil blir irritert om jeg kommenterer noe underveis.

Skulle jeg valgt å være alene hver gang kjæresten min vil se tv, hadde vi ikke hatt tid sammen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...