Gå til innhold

Trening av bekkenbunnsmusler

Anbefalte innlegg

Gjest undrende

Etter to fødsler på 17 måneder og litt lite trening merker jeg at jeg ikke lenger har den samme evnen til å holde meg når jeg må tisse som tidligere. Har hørt at dette kan trenes opp igjen ved å knipe av strålen 1-2 ganger hver gang man er på do. Stemmer dette, eller er det andre mer effektive måter å trene opp disse musklene på igjen? Hvor viktig er denne treningen i forhold til eventuelle senere svangerskap?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37134-trening-av-bekkenbunnsmusler/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke mens du tisser

http://search.doktoronline.no/searchbin/fsearch?_cmd=search&words=knipe%F8velser&type=0&forum=0&entries=100&x=32&y=11

Du skal bruke de musklene du bruker hvis du stopper urinstrålen. Du kan godt stoppe strålen en gang, for å teste at du bruker riktig muskel, men ellers bør du gjøre knipeøvelsene uten at du tisser (å stoppe strålen ofte _kan_ føre til urinveisinfeksjoner).

Knip f.eks når du pusser tennene, mens du sitter i bilkø, mens du ser på tv osv.

Les linkene over, så får du mange tips!

Sigurd Kulseng-Hanssen, gynekolog

Det er nok mange kvinner som opplever at bekkenbunnsmusklene ikke er like gode etter fødslene sammenlignet med før. Å knipe av strålen under vannlatning kan være en test på om du har kontroll over bekkenbunnsmusklene, men det er ikke noen god metode for å trene bekkenbunnen til øket styrke. Er du plaget med urinlekkasje når du har vannlatningstrang kan du forsøke bekkenbunnstrening. Dette gjøres best hos en fysioterapeut. Trening i egen regi gir erfaringsmessig liten effekt. Blæretrening kan hjelpe noen. Det går ut på å lære seg å holde på urinen lenger og tvinge vannlatningstrangen bort. Din lege eller en uroterapeut kan hjelpe med dette. Detrusitol er et reseptbelagt legemiddel som gjør det enklere for noen å hindre hyppig vannlatning og lekkasje i forbindelse med vannlatningstrang. Klarer du å beherske trangen til å late vannet etter to fødsler er nok det noe som kan være til nytte etter en eventuell 3. fødsel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...