Gå til innhold

Hvilepuls fra 65/80- vips! 100/104

Anbefalte innlegg

Gjest jente36

Hei

Jeg er jente på 36 som kan ha hvilepuls som overskrifta.

Men vips bare å reise meg opp

osv. så er pulsen 100/104 på et blunk.

Dette skjer ikke bestandig.

For noen ganger så tar det litt tid for å få pulsen opp ved litt trening.

Er hjertet mitt da litt "ustabil" i rytmen?

Har ellers ikke ubehag.

Hadde i en nesten to-års periode ekstrasystoler men det ser ut som de har roet seg ned.

Jeg har skrevet til deg før under nicket jente35.

Kan det være endel hormonendringer ved min alder?

hadde som du husker hvile-EKG et par ganger i år 2000.

De var normale(hjertet gikk litt fortere p.ga.nervøsitet, så kan det "lure" EKG?) og med 24-timers BT måler hvor 124/84 i gjennomsnitt med 91/60 i nattrykk.

Kan du berolige meg litt?

Takknemlig for svar.

Mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37135-hvilepuls-fra-6580-vips-100104/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Jente36.

Ikke vanskelig å berolige deg.

Den eneste måten vårt sirkulasjonssystem kan kompensere for at vi skifter stilling fra liggende/sittende til stående, er å øke hjertets pumpevolum (liter pr. minutt). Det kan det gjøre på to måter : ved å øke volumet pr. slag (slagvolumet), og ved å øke takten (pulsen). Dertil kommer en sammentrekning av de mindre pulsårene (arteriolene). Alt dette skjer for at vi ikke skal miste vårt blodtrykk og besvime.

Det er store individuelle variasjoner på hvordan dette skjer. Hos noen øker slagvolumet betydelig uten at pulsen øker nevneverdig, men hos andre (som hos deg) er pulsøkningen den viktigste kompensasjonsmekanismen. Hos de fleste er det en kombinasjon. Alt dette er å regne som normale reaksjoner. Din frekvensøkning er ikke tegn på noen som helst "ustabilitet"", men et helt normalt fenomèn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...