Gå til innhold

Å leve med manipulasjon


Gjest Tordenlyn

Anbefalte innlegg

Gjest Tordenlyn

Hva er "mye livserfaring", da?

Jeg kjenner psykopater og jeg kjenner folk som manipulerer. Jeg kjenner også folk som benytter hersketeknikker.

Det jeg prøvde å si er at strengt tatt kan ikke du og jeg vite hvem som manipulerer hvem i forholdet til Tordenlyn. Kanskje har hun helt rett i at han hun bor sammen med er en manipulator. Men sett utenfra kan ikke vi andre uten videre konkludere det basert på bare å ha hørt den ene siden av saken. Kanskje han syns hun er manipulerende?

De verste manipulatorene har slik jeg har opplevd det vært de som samtidig beskylder alle andre for manipulasjon og hersketeknikker. De verste psykopatene beskylder alle andre for å være psykopater. Så når noen snakker om manipulasjon uten at jeg kjenner hele saken blinker det i mine varsellamper, og jeg vil ikke trekke for raske konklusjoner.

Alle kan vi vel manipulere, kan vi ikke?

Derimot er det noe annet, når en part alltid kan gjøre som den vil, uten konsekvens for seg selv, for så å sette skylda på den andre, der den andre protesterer, eller kommer med kommentarer på at dette ikke føltes greit. Være seg å bryte avtaler, date eksen, kommentere utseende negativt, ignorere..

Jeg fikk vite av ham da vi ble sammen, at å klemme andre menn var forbudt for met. Det likte han ikke. -SKulle jeg ignorere ham, kunne vi gjøre slutt med den samme, for det tålte han ikke.. osv. Den som har datet eksen, klemt andre damer, brutt avtaler og ignorert meg, er han... -Og spør jeg hvorfor, eller reagerer på det, så er det ALLTID min skyld at det skjer, eller jeg overreagerer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle kan vi vel manipulere, kan vi ikke?

Derimot er det noe annet, når en part alltid kan gjøre som den vil, uten konsekvens for seg selv, for så å sette skylda på den andre, der den andre protesterer, eller kommer med kommentarer på at dette ikke føltes greit. Være seg å bryte avtaler, date eksen, kommentere utseende negativt, ignorere..

Jeg fikk vite av ham da vi ble sammen, at å klemme andre menn var forbudt for met. Det likte han ikke. -SKulle jeg ignorere ham, kunne vi gjøre slutt med den samme, for det tålte han ikke.. osv. Den som har datet eksen, klemt andre damer, brutt avtaler og ignorert meg, er han... -Og spør jeg hvorfor, eller reagerer på det, så er det ALLTID min skyld at det skjer, eller jeg overreagerer..

''Jeg fikk vite av ham da vi ble sammen, at å klemme andre menn var forbudt for met. Det likte han ikke. -SKulle jeg ignorere ham, kunne vi gjøre slutt med den samme, for det tålte han ikke.. osv. Den som har datet eksen, klemt andre damer, brutt avtaler og ignorert meg, er han... -Og spør jeg hvorfor, eller reagerer på det, så er det ALLTID min skyld at det skjer, eller jeg overreagerer..''

Jeg har ikke lest resten av tråden, men lurer på hva som har gjort at du har akseptert dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan vi vel manipulere, kan vi ikke?

Derimot er det noe annet, når en part alltid kan gjøre som den vil, uten konsekvens for seg selv, for så å sette skylda på den andre, der den andre protesterer, eller kommer med kommentarer på at dette ikke føltes greit. Være seg å bryte avtaler, date eksen, kommentere utseende negativt, ignorere..

Jeg fikk vite av ham da vi ble sammen, at å klemme andre menn var forbudt for met. Det likte han ikke. -SKulle jeg ignorere ham, kunne vi gjøre slutt med den samme, for det tålte han ikke.. osv. Den som har datet eksen, klemt andre damer, brutt avtaler og ignorert meg, er han... -Og spør jeg hvorfor, eller reagerer på det, så er det ALLTID min skyld at det skjer, eller jeg overreagerer..

''Jeg fikk vite av ham da vi ble sammen, at å klemme andre menn var forbudt for met. Det likte han ikke. -SKulle jeg ignorere ham, kunne vi gjøre slutt med den samme, for det tålte han ikke.. osv.''

Og allikevel ble du sammen med ham?

Jeg tror jeg må ha vært borti ham eller broren en gang - jeg traff en kar på nettet som jeg utvekslet et par mailer med og han ville treffe meg, men før han ville bruke tid på det ville han vite om jeg kunne tenke meg å satse på ham eller ikke. Jeg forklarte at det kunne jeg jo ikke vite før jeg hadde møtt ham, men det øret hørte han ikke på. Det ble aldri noe møte gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordenlyn

''Jeg fikk vite av ham da vi ble sammen, at å klemme andre menn var forbudt for met. Det likte han ikke. -SKulle jeg ignorere ham, kunne vi gjøre slutt med den samme, for det tålte han ikke.. osv. Den som har datet eksen, klemt andre damer, brutt avtaler og ignorert meg, er han... -Og spør jeg hvorfor, eller reagerer på det, så er det ALLTID min skyld at det skjer, eller jeg overreagerer..''

Jeg har ikke lest resten av tråden, men lurer på hva som har gjort at du har akseptert dette?

Jeg hadde sett meg ut den mannen lenge før jeg ble skikkelig kjent med ham.. "forelskelse ved første blikk..", heter det vel.

Kjærlighet gjør blind.

Jeg hørte hva han sa, og tenkte "på seg selv kjenner man andre"? -Og det stemte jo. Han visste vel selv hvordan han holdt på, og ville ikke bli utsatt for det samme selv. Han innrømmet en gang at han hadde fryktelige problemer med sjalusi og at han ikke ville at jeg skulle oppleve det. Enten skulle han jobbe med seg selv, eller han skulle la meg gå.

Etterhvert har dette utviklet seg i gale retninger på andre ting. Hvis jeg tar opp ting jeg synes blir feil (at han ikke gir beskjed når han ikke kommer, ikke holder avtaler osv), går han i forsvar og skylder på meg.. UAnsett er ting min skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sett meg ut den mannen lenge før jeg ble skikkelig kjent med ham.. "forelskelse ved første blikk..", heter det vel.

Kjærlighet gjør blind.

Jeg hørte hva han sa, og tenkte "på seg selv kjenner man andre"? -Og det stemte jo. Han visste vel selv hvordan han holdt på, og ville ikke bli utsatt for det samme selv. Han innrømmet en gang at han hadde fryktelige problemer med sjalusi og at han ikke ville at jeg skulle oppleve det. Enten skulle han jobbe med seg selv, eller han skulle la meg gå.

Etterhvert har dette utviklet seg i gale retninger på andre ting. Hvis jeg tar opp ting jeg synes blir feil (at han ikke gir beskjed når han ikke kommer, ikke holder avtaler osv), går han i forsvar og skylder på meg.. UAnsett er ting min skyld.

Men trives du i forholdet generelt sett? Er det du beskriver kun et relativt lite problem i et ellers godt samliv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordenlyn

Men trives du i forholdet generelt sett? Er det du beskriver kun et relativt lite problem i et ellers godt samliv?

-Jeg trivdes akkurat de gangene vi var sammen, bare han og jeg.. Når ingen "forstyrrende element" var i nærheten.

Da hadde vi det godt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange ting som er mye verre enn å være singel.

Klarer du å se hvordan han bygger makt og avhengighet. Makt ved å tråkke deg ned i søla, avhengighet ved å skru på sjarmen.

Kan du klare å tenke på sjarmen og alle de andre lokke/bindemidlene som du gjør om lekker, men bedervet mat.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordenlyn

Det er mange ting som er mye verre enn å være singel.

Klarer du å se hvordan han bygger makt og avhengighet. Makt ved å tråkke deg ned i søla, avhengighet ved å skru på sjarmen.

Kan du klare å tenke på sjarmen og alle de andre lokke/bindemidlene som du gjør om lekker, men bedervet mat.

mvh

Jeg har vært uten ham i to uker nå... savner ham veldig, men synes det er godt å leve uten hans negative væremåte. Han har alltid gjort meg usikker..

Nå sover jeg godt om nettene. Slipper å våkne hver gang han snur seg, i redsel for at det er jeg som er årsaken til at han ikke får sove (snorker, ligger urolig etc)..

Kanskje blir livet godt som single, uten ham... på sikt..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært uten ham i to uker nå... savner ham veldig, men synes det er godt å leve uten hans negative væremåte. Han har alltid gjort meg usikker..

Nå sover jeg godt om nettene. Slipper å våkne hver gang han snur seg, i redsel for at det er jeg som er årsaken til at han ikke får sove (snorker, ligger urolig etc)..

Kanskje blir livet godt som single, uten ham... på sikt..?

''Kanskje blir livet godt som single, uten ham... på sikt..?''

Det blir nok bare bedre og bedre.

:-)

Lykke til!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært uten ham i to uker nå... savner ham veldig, men synes det er godt å leve uten hans negative væremåte. Han har alltid gjort meg usikker..

Nå sover jeg godt om nettene. Slipper å våkne hver gang han snur seg, i redsel for at det er jeg som er årsaken til at han ikke får sove (snorker, ligger urolig etc)..

Kanskje blir livet godt som single, uten ham... på sikt..?

''Kanskje blir livet godt som single, uten ham... på sikt..?¨''

*nikker* Garantert. :o) Alt nå sover du jo bedre om natten og det er jo kjempebra. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hei! Jeg er en mann på 26 som nettopp har gjort det slutt med dama mi. Jeg kjenner meg igjen i alt du har beskrevet i denne tråden, Tordenlyn. Jeg er veldig spent på hvordan det gikk med deg??

 

Jeg er i akkurat samme situasjonen du har beskrevet her, slo opp med dama i går, som jeg føler har manipulert meg i de 8 månedene vi har vært sammen. Og akkurat nå føler jeg meg skikkelig alene. Savner hu, og vil egentlig krype tilbake til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...