Gå til innhold

Arrfjerning

Anbefalte innlegg

Gjest ikkenicknå
Skrevet

Jeg lurte på hvilke muligheter en har til å fjerne arr?

Jeg hadde, da jeg var ungdom, en ganske alvorlig psykisk lidelse, og var innlagt i psykiatrien i 1 år og 3 mnd. Jeg er nå mot alles spådom helt friskmeldt, noe jeg ble relativt raskt etter institusjonsoppholdet. Jeg har vært helt frisk siden jeg var 18 år, er nå 25.

Da min selvskading utelukkende kunne sees i forhold til den diagnosen jeg hadde tidligere, og at sjangsene var og er minimale for at jeg skal ta opp igjen min tidligere hobby, søkte min tidligere psykiater meg inn til plastisk kirurg ved et offentlig sykehus.

Stor var lykke da jeg kom igjennom nåløyet hos sykehuset, og de ville vurdere meg til en slik operasjon for å fjerne en del arr i fra håndledd og opp til albue på begge hender.

Men jeg slapp desverre ikke igjennom nåløyet hos plastikkirurgen... Hans holdning, som han lot skinne tydelig igjennom, var at dette hadde jeg påført meg selv, så da kunne det plage meg resten av livet. Han så bare meget stygt og nedverdigende på meg, og hadde en enormt ovenfra og ned holdning. For så vidt enig, men han kunne i hvertfall vurdert meg, ettersom jeg hadde mange fagfolk med meg på at dette var en operasjon som absolutt kunne tilbys meg. Og jeg som alltid klarer å si ifra når jeg blir utsatt for urettferdig behandlig...Men den gang ei, hormonell og gravid som jeg var. Jeg orka rett og slett ikke kjempe den helt store kampen med en stk. fagperson som totalt manglet empati, og iallefall ikke gadd snakke med meg, men bare stemple meg.

Jeg orka aldri å klage på behandlinga jeg fikk hos legen, så her sitter jeg fortsatt, to år etterpå og har ingenting gjort. Det er nemlig ikke bare enkelt å måtte fortelle historen igjen og igjen om min tidligere psykiske lidelse. Jeg har nå selv stiftet familie, har en jobb jeg trives med og et helt normalt liv. Men det plager meg umåtelig at jeg har disse arrene.

Hver eneste dag prøver jeg å skjule de, jeg går aldri i t.skjorte osv. Ingen skal oppdage det. Det er ikke enkelt å ha en psykiatrisk fortid i Norge, en blir lett stugmatisert dessverre.

Etter denne lang og innholdsrike innledningen, kommer jeg omsider til hoverdpoenget mitt :) Kan slike arr fjernes? Mine arr er hovedsakelig små, i den forstand at jeg høyst har sydd fire sting. Men det er en del stygge arr, da jeg både klipte, skar og i det hele tatt. Tilsammen, med stort og smått, er det 19 arr.

Kan en bruke laser på slike ting? For meg kan det godt bli enda verre, bare det ikke ser ut som "selvmordsarr". Mange gnager har jeg "ønska" meg brannskadearr istedenfor... Hva kan slike operasjoner koste i det private? Og er det i det hele tatt en realitet å tro at jeg kan få fjernet det?

Veldig takknemlig for svar!

Gjest Dr med Morten R Kveim, Plastisk Kirurg
Skrevet

Det finnes dessverre ingen effektiv for slike arr.

Presset på poliklinikken var kanskje så stort at legen ikke tok den nødvendige for å vise deg den medfølelse og forståelse du sikkert trenger for dette vanskelige problemet.

Skrevet

HEI!

DETTE VAR NÆRMEST SOM Å LESE OM MEG,BARE AT JEG HAR FLERE OG STØRRE ARR.jEG VET AT DET ER MULIG Å PRØVE EN SILIKONBANDASJE SOM HETER MEPIFORM SOM DU KAN GÅ MED I NOEN MÅNEDER FOR AT ARRENE SKAL BLI MINDRE KLUMPETE.jEG HAR FORSØKT DET MED BÅDE NYE OG GAMLE ARR.DET ER VELDIG DYRT MEN OM EN ER FORSIKTIG KAN EN HA DISSE BANDASJENE PÅ I OPPTIL 14 DAGER.

JEG HAR OG VÆRT INNE PÅ TANKEN MED DET MED "BRANNSKADE" I STEDET MEN HAR FÅTT SVATR AT DET SANNSYNLIGVIS VIL BLI BEGGE DELER FORDI ARRENE ERT FOR DYPE OG AT DET BRANNARR ER VONDE ARR.

JEG HARE LURT LITT PÅ OM DET GÅR AN Å FÅ TAK I NOE Å HA OVER SLIK AT DET SER UT TIL Å VÆRE PGA BRANNSÅR AT EN GÅR MED DET,OM DU SKJØNNER.DA KAN EN GÅ I T-SKJORTE.

ELLERS ER JEG ALLTID PÅ JAKT ETTER TYNNE LANGERMEDE GENSERE.

hAR DU ANDRE GODE RÅD?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...