Gjest Else H Skrevet 17. oktober 2001 Del Skrevet 17. oktober 2001 VEDR. ASTMATISK ALLERGI For 12 år siden våknet jeg en sommernatt med store pustevansker. Dette varte i flere dager og ferien måtte avlyses for å oppsøke lege. Min første tanke var at jeg hadde fått en allergisk reaksjon. Dette var en naturlig tanke da jeg i alle år har vært plaget av allergi i form av kløe på øynene. Andre tanker som slo meg var at vi nettopp hadde flyttet inn i nytt hus og at det kanskje hadde noe med byggmaterialer etc. i det nye huset å gjøre. Legens diagnose var at jeg hadde fått astmatisk allergi og jeg fikk da medisinen Pulmikort for dette. Denne hjalp nesten med øyeblikklig virkning. Etter et års tid med varierende antall anfall, virket ikke denne medisinen lenger. Jeg kontaktet da lege igjen og fikk nye medisiner Bricanyl, Serevent og Ventoline, disse brukte jeg i flere år med varierende resultater. Vinterhalvåret hadde jeg ikke noen særlige plager, men når våren kom ble situasjonen mye verre. Reaksjonene var spesielt kraftige i pollensesongen og jeg følte at det var bjørkepollen som var det verste. Jeg har testet meg for alle allergier og fått negative resultater på samtlige prøver. Forvirringen var derfor komplett når dette ble bekreftet. Jeg tok skrittet videre for å testet meg mot matvareallergier. Alle prøver var negative bortsett fra 1 som jeg fremdeles ikke har fått tilbakemelding på da laben på Haukeland ikke har funnet ut hva dette er for noe. Jeg har i årenes løp vært i kontakt med en rekke leger og har brukt de fleste astmamedisiner som er i markedet. For øyeblikket bruker jeg Atrovent og Seretide som jeg inhalerer gjennom et pusteapparat. I tillegg har jeg prøvd Singular uten at dette ga noen positiv effekt. Ingen medisiner er særlig effektive lenger, spesielt det siste året etter at jeg gikk av med pensjon har plagene blitt betydelig verre. Siste diagnose fra min lege er at jeg har fått Kols. Jeg har nå begynt på et treningsopplegg med fysikalsk behandling ved Astmaskolen på Haukelandsykehus og føler at dette er et steg i riktig retning. Det kan også nevnes at jeg har forsøkt akupunktur, fotsoneterapi og fjerning av allergier uten at dette har gitt merkbare resultater. Jeg håper at Dere kan gi meg noen gode tips til alternative behandlingsmetoder. Hilsen Else 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37163-astmatisk-allergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 21. oktober 2001 Del Skrevet 21. oktober 2001 Kjære Else H For meg høres det ut som om du har en kombinasjon av allergi med astmaplager i pollensesongen og KOLS som betyr kronisk obstruktiv lungesykdom og som vanligvis ikke har med allergi å gjøre. Ved KOLS har ikke de vanlige astmamedisinene så god effekt som de har ved astma. Ved KOLS er det viktig å slutte å røyke (for de som gjør det) og prøve å bygge seg opp fysisk, noe du tydeligvis er i gang med. For mer utdypende forklaring og tips med hensyn til behandling av KOLS vil jeg anbefale deg å gå inn på Lungeforum. Lykke til videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/37163-astmatisk-allergi/#findComment-142106 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.