Gå til innhold

si ifra om bivirkninger?


Gjest traveller

Anbefalte innlegg

Gjest traveller

Hei igjen, og takk for svar på mitt forrige innlegg ("bivirkninger av mencevax")! Igår var jeg og fikk denne vaksinen, og også havrix. Det gikk fint å ta sprøytene, og det eneste jeg merket ganske raskt var det samme som jeg alltid gjør etter sprøyter; ømhet i musklene i overarmen. Utover dagen / kvelden ble jeg mer og mer sliten, følte meg syk. Ble slapp og søvning og fikk lett hodepine (som forsvant når jeg satt helt i ro). Alt dette er vanlig, har jeg lest?

Men jeg fikk også veldig vondt i magen (strålte ut i ryggen)! Orket ikke å spise stort, og smertene var ganske jevne men det kom noen knip iblant. Vanligvis pleier det å gå fort over når jeg har sånn vondt, og jeg bruker å merke noe mer enn smertene. (løs eller hard mage, luft). Den her gangen var det ingenting annet enn smertene, og de varte hele kvelden helt til jeg tok en panodil. Det hjalp såpass at jeg bare kjente knipene. Jeg tror dette var en bivirkning av en av vaksinene, men spørsmålet er: burde jeg si ifra om det neste gang jeg skal tilbake? (Jeg skal ha en ny dose havrix om et år). Idag er formen bedre, ikke på topp men bedre, så det er ikke noe vits i å gjøre noe mer nå.

Men jeg tenkte jeg kunne spørre her. Var magesmertene sannsynligvis en bivirkning? Burde jeg gjøre noe?

Takk for en fin tjeneste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Niels Erik Landmark, Lege

Du har vel fått reaksjoner som forventet.Det er ikke rapportert bivirkninger som mavesmerter ved noen av de vaksinene du har fått.det er en tendens med havrix at bivirkningene avtar ved neste vaksinasjon.Mavesmerter er et ikke uvanlig symptom som godt kan skyldes andre ting.så lenge du er på bedringens vei synes jeg ikke du bør gjøre noe mer med det.det skulle vel egentlig ikke være nødvendig å si fra neste gang heller.det er ikke noe i veien fra å melde fra om det.erfaringsmessig er vi ikke flinke nok til å gi slike tilbakemeldinger.dette gjelder selvsagt leger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...