Gå til innhold

Hvor lavt blodtrykk er for lavt?


Gjest Lurer litt på dette

Anbefalte innlegg

Gjest Lurer litt på dette

Jeg er litt nysgjerrig på dette for da jeg ble lagt inn på sykehus for litt over 3 uker siden var blodtrykket mitt på 90/55. Jeg har ikke merket noenting til slapphet og svimmelhet når jeg reiser meg. Riktignok var jeg mye svimmel og trøtt på sykehuset, men har ikke vært det tidligere. Jeg regnet med at det var de smertestillende tablettene som var årsak til slappheten. Blodtrykket var lavt helt til den dagen jeg dro hjem. Da var undertrykket steget til 70, men jeg husker ikke overtrykket.

Hvor lavt kan blodtrykket være før det er kritisk? Hvor lavt kan det være før en merker svimmelhet? Kan det være at jeg hadde et normalt trykk før ulykken, men at blodtrykket sank pga. blødningen i benet eller pga. sjokket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De ble litt stressa da jeg hadde 90/40 sist jeg var på sykehuset og jeg måtte sette meg opp og drikke tre glass vann og så var det greit så jeg tror man må ganske lavt ned før det er kritisk. Normalt har jeg rundt 110/55 og det sier de er normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurer litt på dette

De ble litt stressa da jeg hadde 90/40 sist jeg var på sykehuset og jeg måtte sette meg opp og drikke tre glass vann og så var det greit så jeg tror man må ganske lavt ned før det er kritisk. Normalt har jeg rundt 110/55 og det sier de er normalt.

Et undertrykk på 55 er vel ikke normalt? 120/80 er normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uneolene

Det var et lavt blodtrykk, men ikke farlig. Når overtrykket er under 100 kalles det hypotensjon som kan skyldes mange ting. Men sjeldent noe alvorlig. Om blodtrykket synker hurtig bør du derimot være på vakt. Ikke minst om pulsen samtidig øker. Det bør heller helst ikke være mer enn 50 mellom over og undertrykk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Blodtrykket mitt ligger normalt på 110/60 og alle leger sier at blodtrykket er helt fint.

På sykehuset ble blodtrykket målt til xx/45 uten at noen reagerte av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nils Håvard Dahl, lege

Blodtrykket er for lavt om det gir en problemer f. eks med svimmelhet når en reiser seg eller når en må stå rolig over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurer litt på dette

Blodtrykket er for lavt om det gir en problemer f. eks med svimmelhet når en reiser seg eller når en må stå rolig over lengre tid.

Jeg var svimmel, kvalm og trøtt mens jeg lå på sykehuset. Jeg var ikke det før fallet. Da kan jeg vel konkludere med at jeg hadde et normalt blodtrykk i utganspunktet, men at det lave blodtrykket ble utløst av fallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke svar på spørsmålet ditt, men blodtrykket mitt er typisk 90/60 (noen ganger litt høyere), og jeg har ikke problemer med det, annet enn at jeg blir lett svimmel om jeg ikke tar hensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et undertrykk på 55 er vel ikke normalt? 120/80 er normalt.

''Et undertrykk på 55 er vel ikke normalt? 120/80 er normalt.''

Ordet "normalt" åpner for mange ulike betydninger - og misforståelser. Hvis du med normalt mener gjennomsnittlig, så er jeg enig i at en undertrykk på 55 er et stykke unna det som er gjennomsnittet. Det betyr derimot ikke at en slikt undertrykk trenger å være uttrykk for en sykelig tilstand, hvis det er det du mener med "ikke normalt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...