Gå til innhold

KOLS

Gjest Allergina

Anbefalte innlegg

Gjest Allergina

KOLS?

Hei doktor! Jeg lurer på en ting: Hvis man har KOLS er man obstruktiv hele tiden da, altså 24 timer i døgnet? Jeg har forholdsvis mye astma og tar medisiner, har i tillegg tatt to Prednisolonkurer og en antibiotikakur siden august. Jeg har perioder på formiddagen hvor jeg kun har tørrhoste og ikke piper, sover dårlig på grunn av dette også. Forstøver`n hjelper litt på tettheten men ikke på pipingen. Lurer litt på om dette bare er en dårlig astma-periode eller om det kan være KOLS? Har vært tett konstant nå i 2-3 mnd. Hilsen Allergina

- Allergina

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37240-kols/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Hvis man har en KOLS - Kronisk Obstruktiv Lungesykdom- betyr dette at du er obstruktiv så godt som hele tiden. En del av lungevevet er da skadet, og dette lar seg ikke reparere. Ved å ta medisiner mot astma, kan det fra tid til annen være noe hjelp, hvis sykdommen har en komponent av astma i seg.

For øvrig er KOLS et samlebegrep, hvori bl a emfysem har en meget stor andel. Emfysem "lages" i over 90% av røyking. Man må ha røykt i en del år for å få denne skaden, så det er sjeldent man ser disse pasientene under 40-50 år. Ca 20-25% av de som røyker mye og i mange år får denne sykdommen. Jeg vet jo ikke noe om deg, så du får se etter om dette passer. Ellers kan det godt se ut til at det er din astma som er i ulage. Tørrhoste hører mer til astma enn til KOLS. Kols-pasienter har mye slim de hoster opp.

Du burde oppsøke din lege igjen. Men først bør du lage en PEF-kurve over 14 dager. Se til at du tar dine medisiner riktig. Noter når du føler deg ille, i hvilke sammenhenger osv. Notatene tar du med til din lege, da blir det lettere å forstå sykdomsbildet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/37240-kols/#findComment-141839
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...