Gå til innhold

Konsekvenser av selvskading.

Anbefalte innlegg

Gjest All_of_these_lines

Har gamle arr som antagelig aldri vil bli helt borte.Det er veldig tung å tenke at jeg må leve med de resten av livet. I vanlige settinger går det egentlig greit. Har selvsagt fått noen kommentarer og spørsmål men stort sett har det vært et ikke tema.

Det som er mest vanskelig å leve med er å være på et helt annet sted og enda bære stigmaet med seg. Jeg er på vei ut i jobb og gruer meg alleredet til sommeren hvor det er ulike sosiale funksjoner hvor kortermet er naturlig. Det vil bare ikke passe seg å gå med synlig arr.Jeg ønsker veldig sterkt at jeg hadde en brannskadet arm eller noe som ikke er så avslørende som selvskadingsarr.

Er det fremtiden min å i de neste 40 årene måtte passe på å dekke til armene mine.Egentlig har jeg altså blitt komfortabel med arrene i alle andre settinger. Men nå skal jeg være i nye roller hvor det å ha selvskadingsarr føles ekstremt upassende.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/372674-konsekvenser-av-selvskading/
Del på andre sider

Fortsetter under...

På sommeren: Hvite/lyse lin- eller bomullsbluser med lange ermer, åpne skjorter med tanktop under, tynne cardigans osv. Det går helt greit :)

Og ofte kan det være like greit å si noe om det selv, for eksempel på en arbeidsplass. "Jeg hadde psykiske problemer før, derfor har jeg noen arr på armene. Jeg har det veldig fint nå, så ingen trenger å bekymre seg, men de er altså synlige en gang i blant. Fint om det ikke blir et tema." :)

Annonse

Kan tatovering være et alternativ? Da vil du i stedet få lange blikk pga motivene, men du vil slippe å måtte forklare hvorfor du har arr.

Tatovering - ikke gjør det. Da må det i så fall være på et annet sted, så får du blikkene dit.

Jeg kjenner ei jente som fikk seg tatovering på armene for å unngå fokus på arrene. Resultatet er at hun får flere blikk på arrene enn før.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Tatovering - ikke gjør det. Da må det i så fall være på et annet sted, så får du blikkene dit.

Jeg kjenner ei jente som fikk seg tatovering på armene for å unngå fokus på arrene. Resultatet er at hun får flere blikk på arrene enn før.

Støttes. Tatoveringer gir mer fokus, men ikke positive assosiasjoner.

Sånne ringvirkninger er noe skit, men akkurat i forhold til langermeproblematikken, kan man klare seg. Bruker selv tynne bomullskjorter eller tunika med lange ermer. Ellers får man jo mer sånn type safari/fritidsskjorter f.eks. på nomaden.no - de har butikk i Oslo - Uranienborgveien. Noen av disse ser helt ok ut.

Ellers kjenner jeg noen som liker bolerojakker. Linskjorte over en singlet er også en god løsning jeg selv liker. Silkeskjorte er jo kremen da ;-)

Samtidig mener jeg at man må ha rett til å ha vært syk. Det kune like godt vært en somatisk sykdom på ferde - hudsykdommer ser ikke alltid særlig tiltalende ut. Selvskading er ikke en ok ting, men det må være ok å ha klart å bli ferdig med det! At de arrene er gamle er positivt tross alt.

Tatovering på arr er riskosport. Arrvev tar ikke blekk så godt, og det kan bli virkelig stygt om man er uheldig. Vet at noen har vært heldige, men jeg ville aldri gjort det selv. Noen har fått laserbehandlign på arr, men jeg tror ikke det er verdt penga. Du kan eventuelt forhøre deg med en hudlege.

Gjest Hulderen

Jeg vet om personer som har tatovert arr med hell. Men det var ikke arr etter selvskading, så det er godt mulig at du har rett i at det ikke ville blitt vellykket. Det kommer selvsagt an på hvordan arrene er, valg av tatovering og hvor dyktig tatovøren er.

Jeg må innrømme at jeg ikke kan se det som svært vanskelig å bruke langarmet plagg i alle sosiale situasjoner.

Noen arbeidsplasser har antrekk på jobb og da har du ikke alltid valget med å kunne gå med tynn bluse.

Jeg har selv fått bemerkninger om hvorfor jeg går i langermet i varmen. Det er ikke alltid så enkelt å forklare det heller, men jeg har meg selv å takke for at det ble slik.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Noen arbeidsplasser har antrekk på jobb og da har du ikke alltid valget med å kunne gå med tynn bluse.

Jeg har selv fått bemerkninger om hvorfor jeg går i langermet i varmen. Det er ikke alltid så enkelt å forklare det heller, men jeg har meg selv å takke for at det ble slik.

''jeg har meg selv å takke for at det ble slik.''

Da kan vel ditt svar bli: "Fordi jeg fortjener det"

Annonse

Sånne ringvirkninger er noe skit, men akkurat i forhold til langermeproblematikken, kan man klare seg. Bruker selv tynne bomullskjorter eller tunika med lange ermer. Ellers får man jo mer sånn type safari/fritidsskjorter f.eks. på nomaden.no - de har butikk i Oslo - Uranienborgveien. Noen av disse ser helt ok ut.

Ellers kjenner jeg noen som liker bolerojakker. Linskjorte over en singlet er også en god løsning jeg selv liker. Silkeskjorte er jo kremen da ;-)

Samtidig mener jeg at man må ha rett til å ha vært syk. Det kune like godt vært en somatisk sykdom på ferde - hudsykdommer ser ikke alltid særlig tiltalende ut. Selvskading er ikke en ok ting, men det må være ok å ha klart å bli ferdig med det! At de arrene er gamle er positivt tross alt.

Tatovering på arr er riskosport. Arrvev tar ikke blekk så godt, og det kan bli virkelig stygt om man er uheldig. Vet at noen har vært heldige, men jeg ville aldri gjort det selv. Noen har fått laserbehandlign på arr, men jeg tror ikke det er verdt penga. Du kan eventuelt forhøre deg med en hudlege.

laserbehandling får man gratis her i Norge. det fjerner rødheten i arrene og bleker de, så det ikke er røde/rosa, men de forsvinner ikke og de krymper ikke. Jeg syns det var verdt det. ble jo mye mindre synlig.

Gjest veldig merkelig

Jeg ble bare litt usikker på det NHD svarte meg. Har fått noe å gruble på etterpå.

Det er sikkert ikke lurt på skade seg selv, men å skulle sitte igjen med tanken på at du fortjener arrene du selv har laget, synes jeg er ille. Får det deg til å føle deg bedre? Det var vel ikke på gøy du gjorde det. Som om når du er så teit, så kan du ha det så godt..?

Det skurrer i alle fall for meg.

laserbehandling får man gratis her i Norge. det fjerner rødheten i arrene og bleker de, så det ikke er røde/rosa, men de forsvinner ikke og de krymper ikke. Jeg syns det var verdt det. ble jo mye mindre synlig.

Vet du om en slik behandling blir dekket av det offentlige?

Ja, jeg fortjener vel å måtte gå med langermet pga selvskading.

Ser du på de sosiale konsekvensene av selvskadingen som en straff ? Er det det du forsøker å antyde? Eller føler du kanskje mest skam?

Det er nok lettere for pasienter som har vært utsatt for diverse ulykker å skulle (bort)forklare det. Psykiatri er et mer diffust felt en bør være forsiktig med å si for mye om til fremmede.

Det finnes ingen fasitsvar på det du tar opp. Jeg kjenner folk som tidligere har vært selvskadere,som går i topper. Mens andre føler det mest komfortabelt å gå i noe langermet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...