Gå til innhold

Privat helseforetak med sugerør inn i den offentlige pengebinge, og tjener rått på psykisk syke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Universitetssykehuset Nord-Norge sender et stort antall psykiatri-pasienter til private aktører. Bare i fjor betalte sykehusforetaket totalt nesten 150 millioner kroner til private aktører for pasienter de selv ikke hadde kapasitet til å behandle. Det er mer enn hele det foreløpige 2023-underskuddet ved UNN. 127 millioner gikk til behandling av pasienter innen rus og psykiatri, etter at fristen for behandling i det offentlige er utløpt.

Det er spesielt ett privat selskap som peker seg soleklart ut: Spesialistlege AS. Selskapet har spesialisert seg på psykisk helse og pasientbehandling som sykehusene i Nord-Norge ikke selv har kapasitet til. Det har gått fra null til over 100 millioner kroner i inntekter på få år, og fakturerte alene UNN for minst 105 millioner kroner i 2023.

Regnskapene viser at firmaet hadde driftsinntekter på 106 millioner i 2022, og et overskudd på 42 milloner. Året før hadde de 71 millioner i driftsinntekter og 35 millioner i overskudd. Dette er driftsmarginer de fleste kan se langt etter. I disse to årene har eier tatt ut over 52 millioner i utbytte. 

Det høres unektelig ut som om det offentlige overbetaler for de tjenestene de kjøper. Er dette fornuftig bruk av begrensede ressurser innen helsevesenet?

Avtroppende administrerende direktør Anita Schumacher ved Universitetssykehuset Nord-Norge sier hun gjerne skulle vært de enorme utbetalingene til private firmaer foruten, og sier de har utfordringer med å få ansatt personell med de betingelsene det er å jobbe i det offentlige.

Hvorfor er det så vanskelig å få rekruttert folk i det offentlige helsevesenet, er lønna for dårlig? Er ledelse og arbeidsmiljø for dårlig? Er det for mye byråkrati og skjemautfylling? For høy arbeidsbelastning?   

https://www.nord24.no/tjener-seg-steinrik-pa-unns-bemanningskrise/s/5-32-195791

Anonymkode: d0722...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange aspekter i denne problemstillingen. Jeg kan nevne noen.

- Myndighetene vedtar pasientrettigheter. RHF og HF må pent rette seg etter disse. De er ansvarlige for gjennomføringen. Når det vedtas en behandlingsfrist, må HF sørge for at disse holdes - uansett. Når etterspørselen er større enn det eget personale klarer å gjennomføre, har HF intet annet valg enn å leie inn fagfolk til å gjøre jobben. Hvorfor ansetter de ikke flere? Fordi det ikke er nok søkere. Hvem som tar høyere utdanning er meget påvirket av det miljøet en vokser opp i. I Nord-Norge er det dessverre mindre tradisjon for å ta høyere utdanning enn andre steder i Norge. Dvs at for å fylle oppgaver i helsetjenesten, er en avhengig av å hente personer fra andre steder i Norge. På gruppenivå er Nord-Norge den minst attraktive landsdelen å bo i. Det sier statistikken som viser at det er netto utflytting hvert år fra den landsdelen. Leger og sykepleiere fra sør kan godt tenke seg å ta noen arbeidsuker eller måneder i nord mot god betaling, men de vil ikke ta med seg familien og flytte dit.

Vikariater er godt lønnet, og det gir personer anledning til lange friperioder mellom arbeidsperiodene. Dette er noe dagens arbeidstagere etterspør. Legelønnen til vikaren er høyere enn til de fast ansatte. Men på toppen av dette tar utleiefirmaene seg grovt betalt med en faktor på 2,3. Dvs at dersom firmaet/byrået leier ut en lege til en jobb på 100.000kr, tar de i tillegg 230.000kr til seg selv for å formidle utleiet. For meg er det åpenbart at dette koster det offentlige svære summer.

Så er det nå heldigvis noen arbeidsgivere som har tenkt et hakk videre. I stedet for å leie et legearbeid for 100.000 og betale 330.000, tilbyr de nå legen en god turnus og 150.000 for jobben. Da tjener legen 50.000 mer og sykehuset eller kommunen sparer 180.000. Mange kreative småkommuner klarer nå å skaffe helsepersonell ved å tilby såkalt Nordsjøturnus - to uker på/fire uker av.

Jeg snakket nettopp med en privat bedriftsleder. Han fortalte at dagens arbeidstakere i større grad tilbyr fleksible arbeidstidsordninger. Noen få HR-avdelinger har skjønt dette, men de aller fleste sykehus kjører gårsdagens HR-prinsipper og får dermed ikke søkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (1 time siden):

Det er mange aspekter i denne problemstillingen. Jeg kan nevne noen.

- Myndighetene vedtar pasientrettigheter. RHF og HF må pent rette seg etter disse. De er ansvarlige for gjennomføringen. Når det vedtas en behandlingsfrist, må HF sørge for at disse holdes - uansett. Når etterspørselen er større enn det eget personale klarer å gjennomføre, har HF intet annet valg enn å leie inn fagfolk til å gjøre jobben. Hvorfor ansetter de ikke flere? Fordi det ikke er nok søkere. Hvem som tar høyere utdanning er meget påvirket av det miljøet en vokser opp i. I Nord-Norge er det dessverre mindre tradisjon for å ta høyere utdanning enn andre steder i Norge. Dvs at for å fylle oppgaver i helsetjenesten, er en avhengig av å hente personer fra andre steder i Norge. På gruppenivå er Nord-Norge den minst attraktive landsdelen å bo i. Det sier statistikken som viser at det er netto utflytting hvert år fra den landsdelen. Leger og sykepleiere fra sør kan godt tenke seg å ta noen arbeidsuker eller måneder i nord mot god betaling, men de vil ikke ta med seg familien og flytte dit.

Vikariater er godt lønnet, og det gir personer anledning til lange friperioder mellom arbeidsperiodene. Dette er noe dagens arbeidstagere etterspør. Legelønnen til vikaren er høyere enn til de fast ansatte. Men på toppen av dette tar utleiefirmaene seg grovt betalt med en faktor på 2,3. Dvs at dersom firmaet/byrået leier ut en lege til en jobb på 100.000kr, tar de i tillegg 230.000kr til seg selv for å formidle utleiet. For meg er det åpenbart at dette koster det offentlige svære summer.

Så er det nå heldigvis noen arbeidsgivere som har tenkt et hakk videre. I stedet for å leie et legearbeid for 100.000 og betale 330.000, tilbyr de nå legen en god turnus og 150.000 for jobben. Da tjener legen 50.000 mer og sykehuset eller kommunen sparer 180.000. Mange kreative småkommuner klarer nå å skaffe helsepersonell ved å tilby såkalt Nordsjøturnus - to uker på/fire uker av.

Jeg snakket nettopp med en privat bedriftsleder. Han fortalte at dagens arbeidstakere i større grad tilbyr fleksible arbeidstidsordninger. Noen få HR-avdelinger har skjønt dette, men de aller fleste sykehus kjører gårsdagens HR-prinsipper og får dermed ikke søkere.

Dette er en fyldig og god forklaring, men det er vel kanskje ikke helt rotårsaken til den generelle mangelen på helsepersonell?

Personlig mener jeg den har 2 årsaker:

1) Det tilrettelegges i for stor grad for at nordmenn (dessverre overvekt av -kvinner) velger feil utdannelser (les: noe landet ikke trenger)

2) Helsepersonell bruker for lite av tiden sin til å behandle pasienter. Dette fører til både køer og slitasje på helsepersonellet.

Hvis vi skal se litt på punkt 1, så trenger FLERE studieplasser for blant annet ingeniører og leger. Pengene kan hentes fra den enorme mengden studieplasser innen kunsthistorie, arkeologi, sosialantropologi, kjønn og likestilling, og alskens annen svada som folk kan utdanne seg til som ofte (ikke alltid) ikke genererer større verdi enn at man kan lære opp andre innen samme studieretning. Hvis disse studiene er så populære som de later til, så kan man vel kanskje kreve 5 i snittkarakter for å bli kunsthistoriker? Vi trenger verdiskapning og noe å leve av etter oljen. 

Punkt 2 har jeg vel diskutert i det evinnelige her inne, men jeg nevner det igjen. Leger bør få behandle pasienter, ikke diskutere med kontrollkommisjoner og manøvrere i det enorme byråkratiet som helsevesenet representerer. Sånn sett har faktisk det private helsevesen kommet et stykke lengre.

PS: Se en viss form for satire i det jeg skriver om studieplasser :) Hvis du er en sosialantropolog som nå sitter og skriver sint svar med mange store bokstaver og utropstegn, så husk at det er systemet jeg er sint på, ikke deg personlig.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker

Det var mange som advarte mot innføringen av New Public Management. Hvor ble den motstanden av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg er mest bekymret for rekrutteringen av sykepleiere. Her må lønna kraftig opp, og samtidig må det bevilges penger til å gi dem fulle stillinger. En av de dyktigste jeg har jobbet med hadde omtrent 10 års erfaring, men gikk fortsatt i halv stilling og var økonomisk avhengig av tilfeldige ekstravakter.

2. Ja, dokumentasjonskravene har tatt helt av og stjeler legetid. Før kunne jeg bare øke AD på kurven, og alle forsto hvorfor. Nå må jeg etterpå gå på kontoret og skrive journalnotat: "Jeg har i dag økt dosen Zoloft fra 75 til 100mg fordi.....". Enda verre for LIS med opp til 4 års erfaring i psykiatri: "Etter konferanse med overlege NN har jeg i dag økt dosen Zoloft fra 75 til 100mg fordi......"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (På 21.2.2024 den 14.08):

Men på toppen av dette tar utleiefirmaene seg grovt betalt med en faktor på 2,3. Dvs at dersom firmaet/byrået leier ut en lege til en jobb på 100.000kr, tar de i tillegg 230.000kr til seg selv for å formidle utleiet

Det er dette jeg synes er uforståelig. Jeg søkte opp firmaet på proff.

De er 9 ansatte med moderat lønn. De omsetter for 100 mill og har 40 mill i overskudd som går til en enkeltperson.

Her må det være et marked som ikke fungerer. Spesialistene kunne laget er firma og tjent dobbelt så mye. En annen aktør kunne vært 30% billigere og hatt en super butikk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frisomfuglen
kupton skrev (12 timer siden):

Bare vent 🙂

At det kommer til å bli enda verre mener du? Kan vel fort skje over hele fjøla i helsevesenet de neste tiårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frisomfuglen skrev (4 timer siden):

At det kommer til å bli enda verre mener du? Kan vel fort skje over hele fjøla i helsevesenet de neste tiårene.

Jeg tolket det som at det snart blir bedre.

Det er først og fremst et symptom på at noe er riv ruskende galt i offentlig helsevesen. De vil ikke betale høyere lønn, men de vil betale firedobbel pris. Du kan fjerne de private, men det vil ikke hindre sykepleiere og leger i å slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frisomfuglen
Grendel skrev (30 minutter siden):

Jeg tolket det som at det snart blir bedre.

Det er først og fremst et symptom på at noe er riv ruskende galt i offentlig helsevesen. De vil ikke betale høyere lønn, men de vil betale firedobbel pris. Du kan fjerne de private, men det vil ikke hindre sykepleiere og leger i å slutte.

Sant. Har stor sympati med de som jobber i helsevesenet 😅 De gjør så godt de kan med begrensede ressurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kupton skrev (På 21.2.2024 den 14.08):

Så er det nå heldigvis noen arbeidsgivere som har tenkt et hakk videre. I stedet for å leie et legearbeid for 100.000 og betale 330.000, tilbyr de nå legen en god turnus og 150.000 for jobben. Da tjener legen 50.000 mer og sykehuset eller kommunen sparer 180.000. Mange kreative småkommuner klarer nå å skaffe helsepersonell ved å tilby såkalt Nordsjøturnus - to uker på/fire uker av.

Regnestykket går ikke opp, uansett. Tror en rett og slett bare må vedta at det blir forskjellige soner i Norge, med forskjellige rettigheter til ting fra det offentlige.

Vil du bo i gokk, ja for all del, men ikke forvent tjenester en kun kan forsvare økonomisk i sentrale strøk da. Da får du kjøpe forsikring selv ikke regne med at det offentlige skal dekke det.

Sånn har det vært i alle tider forøvrig, aldri før har en kunne flytte i ingenmannsland inn i en iglo, og få/kreve moderne levestandard og tjenester. 

Jo før noen finner frem en kalkulator og regner på dette, jo bedre.

Anonymkode: 0e6f9...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Regnestykket går ikke opp, uansett. Tror en rett og slett bare må vedta at det blir forskjellige soner i Norge, med forskjellige rettigheter til ting fra det offentlige.

Vil du bo i gokk, ja for all del, men ikke forvent tjenester en kun kan forsvare økonomisk i sentrale strøk da. Da får du kjøpe forsikring selv ikke regne med at det offentlige skal dekke det.

Sånn har det vært i alle tider forøvrig, aldri før har en kunne flytte i ingenmannsland inn i en iglo, og få/kreve moderne levestandard og tjenester. 

Jo før noen finner frem en kalkulator og regner på dette, jo bedre.

Anonymkode: 0e6f9...f77

Nå vil jeg vel strengt talt ikke kalle Tromsø (hvor UNN holder til) for en iglo eller ingenmannsland da men.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

lignende sak: Stadig flere sykepleierne velger å leie ut seg selv via vikarbyrå til langt høyere lønn. 
 

De jobber når de har lyst, tjener mer og har bedre betingelser. Det er i ferd med å utfordre den norske arbeidslivsmodellen, sier helseminister Kjerkol.

– Det utfordrer i hvert fall de som går på jobb hver dag og forhandler solidarisk hver dag om sine rettigheter, det gjør det. Men jeg har ikke behov for å dele ut noen merkelapper.

Nesten 2/3 av det kommuner betaler for en sykepleier, går til byrået som leier dem ut!

https://www.vg.no/nyheter/i/8Jep3x/helseminister-om-sykepleiere-som-leier-ut-seg-selv-en-kjempeutfordring

Anonymkode: d0722...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...